Hej,
Vi har en stabil altan som går ca 2m över mark. Altanen är 4,5m djup och vi bygga ett altantak.
Tanken är att bygga ett tak som är ca 3x4,5m (se mer specade mått/dimensioner nedan). Vi har tänkt att använda oss av impregnerad virke.
Innerstolpe 3st - 45x70
Ytterstolpe 3st - 45x70
Bärlina stolpar - 45x170
Takbjälke 4st - 45x120
Bärlina 5st - 40x60
Bärlina mot vägg - 45x170
Som tak har vi tänkt att använda vanligt plasttak.
Bygget gäller i södra Dalarna och frågorna är.
Dimensioner - Är det för tunna dimensioner?
Vi tänkte oss något enligt bifogad bild (inge CAD här inte) - Är det något vi bör överväga att göra/inte göra?
Hur fäster vi stolparna på bästa sätt i altanen/räcket? Vinklar eller såga ur altanen för att gå ner med stolpen?
Tack på förhand!
Vi har en stabil altan som går ca 2m över mark. Altanen är 4,5m djup och vi bygga ett altantak.
Tanken är att bygga ett tak som är ca 3x4,5m (se mer specade mått/dimensioner nedan). Vi har tänkt att använda oss av impregnerad virke.
Innerstolpe 3st - 45x70
Ytterstolpe 3st - 45x70
Bärlina stolpar - 45x170
Takbjälke 4st - 45x120
Bärlina 5st - 40x60
Bärlina mot vägg - 45x170
Som tak har vi tänkt att använda vanligt plasttak.
Bygget gäller i södra Dalarna och frågorna är.
Dimensioner - Är det för tunna dimensioner?
Vi tänkte oss något enligt bifogad bild (inge CAD här inte) - Är det något vi bör överväga att göra/inte göra?
Hur fäster vi stolparna på bästa sätt i altanen/räcket? Vinklar eller såga ur altanen för att gå ner med stolpen?
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutsätter att du tänker skruv-limma stolparna av 3st 45x70? Isånt fall är det ok.
Jag skulle dock ha använt 2st 45x90 istället.
Takreglar 45x120 med lite snö på kommer att resultera i en hel del nedböjning med den spännvidden.
Jag skulle ha gått upp till 45x145 om det får plats.
Jag skulle dock ha använt 2st 45x90 istället.
Takreglar 45x120 med lite snö på kommer att resultera i en hel del nedböjning med den spännvidden.
Jag skulle ha gått upp till 45x145 om det får plats.
Tänkte sätta ihop en innerstolpe a 40x70 med en ytterstolpe a 40x70 för att få en total 80x140 men ska överväga 45x90, känns dock lite stort.maah skrev:
Låter vettigt att gå upp till 145 på takregeln, har inte jättehögt så får se vad som kan användas.
Bästa svaret
Klicka här för att svara