JanneJanne123
Delvis riven innervägg i 30-talshus visar tre träreglar, två lyfter från golvet, med träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

Jag håller på att riva en innervägg i ett 30-talshus. Efter att ha rivit bort den stående panelen uppenbarade sig konstruktionen enligt bilden. Tre reglar bredvid varandra, varav två är ca 0.5 cm över golvet. Tror ni att denna konstruktion kan vara bärande på något sätt?

Det är inte reglar utan spontade plankor, 2-3 tum tjocka. Detta var det vanligaste sättet att bygga både ytter- och innerväggar på den tiden. I 30-tals hus är alla väggar mer eller mindre bärande. För att säkert kunna avgöra om det är riskfritt att ta bort väggen behöver man titta på en planritning.

JanneJanne123
justusandersson skrev:
Det är inte reglar utan spontade plankor, 2-3 tum tjocka. Detta var det vanligaste sättet att bygga både ytter- och innerväggar på den tiden. I 30-tals hus är alla väggar mer eller mindre bärande. För att säkert kunna avgöra om det är riskfritt att ta bort väggen behöver man titta på en planritning.
Tack för svar, planritningen ser ut såhär: https://mobil.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=210062&d=1487265005
och det är den rödmarkerade väggen det rör sig om.

JanneJanne123
Alltså den röda på bottenplan, inte den i källaren.

Bästa svaret

När jag ser planritningen är min slutsats att väggen nog är bärande. Den bär visserligen bara takstolen, men ändå. För en slutlig bedömning måste man nog upp på vinden och rota i sågspånen samt se hur takstolarna är byggda.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.