Hej,
Första inlägget på forumet. Har hittat liknande trådar men inte riktigt de svar jag letar efter :)
I samband med vår köksrenovering tänkte vi öppna upp en öppning (900mm) mellan kök och v-rum. På planritningen till radhuset är det markerat med en öppning och jag vet att några av grannarna har denna öppning redan installerad. Ingen av dem har gjort det själva dock och vet heller inte hur det gjorts eller funktionen av regeln.

När jag tog bort gipset så finns det en regel som det satt en gipsskarv på. Finns det något sätt som jag kan se om det är bärande regel eller om den endast har haft som funktion att hålla gipset uppe och således kan tas bort? Det sitter en balk i taket som regeln är fastskruvad i men vad jag kan utröna ser det inte ens ut som att balken vilar mot den.

Vi är relativt nyinflyttade och jag har dessvärre inte några fler ritningar på radhuset i nuläget.

Tacksam för input :)

• Planritning av radhus med markerad öppning mellan kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med gipsskiva är borttagen, avslöjar träregel. Köksmiljö med verktyg synliga på bänk.
    Skapa konto
  • Närbild på en träregel placerad mot en gipsskiva i samband med öppning mellan kök och vardagsrum under renovering.
    Skapa konto
Vid närmare koll så ligger inte balken mot regeln alls, det går att peta in ett knivblad i glipan hela vägen. Kan det ändå vara så att regeln är bärande eller är detta ett gott tecken på att den inte är det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.