hordak
God förmiddag på forumet!
Jag ska montera vindslucka mot tak som är sänkt och tilläggsisolerat nedifrån. På vinden finns en gammal lucka kvar så platsen är given. Har sågat ur den gamla luckan ner till den nya isoleringen och finner då glespanel (endast 1 st som är i vägen för nya luckans bredd), men under denna stående 45x120 mm som medgivit sänkningen av innertak samt utrymme för isolering. Under denna ytterligare glespanel där takskivorna är monterade. Skulle behöva kapa reglarna för att frigöra utrymme för den nya luckan (håltagning 70x115 cm) och min fundering är således om jag under förberedelserna helt sonika kan skruva fast dessa uppifrån genom intilliggande glespanel, kapa regeln med utrymme för att sedan växla in mitt regelverk för luckan vinkelrätt mot? Det nya regelverket skulle alltså spänna över två reglar men breddas i själva utrymmet för luckan. Eller måste växlingen ske över fler reglar (måste då riva upp väldigt mycket mer golv på vinden)?

Förslag emottages tacksamt!

Skiss

Schmatisk illustration av befintlig och föreslagen konstruktion för tak med ny vindslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hordak
Är det bara här det är busväder idag och det passar bäst att bygga inomhus...eller hänga på ett visst byggforum och hitta frågor att besvara? ;)

Redovisningen är tyvärr inte tillräckligt tydlig för att man skall kunna förstå problemet.

hordak
Aj då, det är ju så lätt när man har verkligheten framför sig :)
Ska försöka ta mig upp imorgon och knäppa några kort för att bringa mer klarhet.
Tack för upplysningen justusandersson!

hordak
Här kommer ett foto på håltagningen med befintliga reglar kvar. Behöver ta bort den längsgående stående regeln samt glespanelen. Min tanke är att bygga en ram med stående reglar längs sidorna samt fästa dessa med genomgående skruvar uppifrån så de fäster i vindsgolvet (6x240 mm skruvar). Samt skruvar rakt in i ändarna i den därefter kapade stående regeln (den som går nästan i mitten i bild). Glespanelen skruvas inifrån genom takskivorna, som sedan döljs med foder. Borde väl hålla?

Golvbjälklag med isolering, genomskinlig plast, spillror och smuts, osammanhängande syn av byggstrukturens insida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När du säger stående reglar, menar du reglar på högkant?

hordak
Ja, precis :)
Tänkte såga av den övre glespanelen kant i kant med det uppsågade hålet, maka undan lite isolering och stoppa in reglar på högkant så de bildar en ram och anhåll mot isoleringen, samt skruva fast dessa reglar uppifrån genom vindsgolvet (på så sätt fästs de ju i själva bjälklaget). Innan jag sågar av den i bild högkantstående regeln skruvar jag, strax intill där jag ska såga, en skruv genom vindsgolvet och in i regeln så även denna hålls uppe genom infästning i vindsgolvet.

Bästa svaret

När du sågar av en regel som är en del av ett bjälklag måste du växla av regeln genom att fästa in två nya reglar vinkelrätt mot den avsågade regeln. Dessa avväxlingsreglar fästs (genomgående spik eller vinkelbeslag) i sin tur i de bjälklagsreglar som går på vardera sidan av den avsågade regeln parallellt med densamma. Kvarvarande ändar på den avsågade regeln fästs i avväxlingsreglarna. Det duger inte att bara fästa reständarna i golv respektive tak. Du måste betrakta det bärande systemet separat från allt annat.

Jag hoppas att jag uttryckt mig tillräckligt klart, annars kör vi ett varv till.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
hordak
Absolut, solklart! Då ändrar jag mig och gör de kortare reglarna (som går vinkelrätt mot bjälklaget) längre så de når fram till intilliggande bjälklagsreglar och fäster in dem med vinkeljärn. Tack för hjälpen! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.