11 435 läst ·
102 svar
11k läst
102 svar
Anläggningsinnehavarens skyldigheter
Den stora skillnaden blir att behörighetsansvaret flyttas från den behörige (auktoriserade) installatören till arbetsgivaren. Den behörige (auktoriserade) installatören blir inte längre personligt ansvarig vid en eventuell olycka utan arbetsgivaren bär ansvaret. Det ska dock alltid finnas en auktoriserad installatör i varje installationsföretag vars huvudsakliga uppgift är att säkerställa fackmännens kunskap och utbildning.
Redigerat:
Visst är det lite förvillande,
Tanken är säkert att man ska säkerställa att man som innehavare av anläggning kontrollerar att tex. företaget "xxAB badrumsrenoveringar" som lovar en totalentreprenad av badrummet får utföra installationsjobben.
Se nedan från ESV:s hemsida under frågor och svar.
http://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/?ids=q116952,q117039
Fråga:
Jag har AB behörighet, får jag efter den 1 juli 2017 installera el i mina barns bostäder och i lokalerna som min förening har? Jag har inget företag.
Svar:
Om elinstallationsarbetet inte bedrivs yrkesmässigt får du som privatperson med behörighet/auktorisation som elinstallatör utföra elinstallationsarbete i den omfattning som anges på ditt behörighetsbevis.
Om du får ersättning eller annan motprestation är det att betraktas som yrkesmässigt.
Så min tolkning är att man får iallafall ta hjälp av en vänn med behörighet så länge han inte vill ha betalt eller hjälp tillbaka. Då är det inte bara företag som får utföra elinstallationer.
utan även de med behörighet får fortsätta göra installationer, och efter som det inte sker yrkesmässigt så behövs inte egenkontrollprogrammet.
Obs! kontroll före drifttagning mm gäller som vanligt... Har inget att göra med egenkontrollprogrammet för företag...
Ansvaret för det som utförts, ligger då på den behörige personligen efter som det inte finns något företag med i bilden.
Fråga:
Jag har behörighet – måste jag ansöka om auktorisation inför 1 juli 2017?
Svar:
Nej, din behörighet omvandlas till en auktorisation automatiskt. Du behöver inte kontakta Elsäkerhetsverket.
Tanken är säkert att man ska säkerställa att man som innehavare av anläggning kontrollerar att tex. företaget "xxAB badrumsrenoveringar" som lovar en totalentreprenad av badrummet får utföra installationsjobben.
Se nedan från ESV:s hemsida under frågor och svar.
http://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/?ids=q116952,q117039
Fråga:
Jag har AB behörighet, får jag efter den 1 juli 2017 installera el i mina barns bostäder och i lokalerna som min förening har? Jag har inget företag.
Svar:
Om elinstallationsarbetet inte bedrivs yrkesmässigt får du som privatperson med behörighet/auktorisation som elinstallatör utföra elinstallationsarbete i den omfattning som anges på ditt behörighetsbevis.
Om du får ersättning eller annan motprestation är det att betraktas som yrkesmässigt.
Så min tolkning är att man får iallafall ta hjälp av en vänn med behörighet så länge han inte vill ha betalt eller hjälp tillbaka. Då är det inte bara företag som får utföra elinstallationer.
utan även de med behörighet får fortsätta göra installationer, och efter som det inte sker yrkesmässigt så behövs inte egenkontrollprogrammet.
Obs! kontroll före drifttagning mm gäller som vanligt... Har inget att göra med egenkontrollprogrammet för företag...
Ansvaret för det som utförts, ligger då på den behörige personligen efter som det inte finns något företag med i bilden.
Fråga:
Jag har behörighet – måste jag ansöka om auktorisation inför 1 juli 2017?
Svar:
Nej, din behörighet omvandlas till en auktorisation automatiskt. Du behöver inte kontakta Elsäkerhetsverket.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 885 inlägg
Ja så tolkar jag det också, men detta lilla undantag bortser de ifrån, och det är väl naturligt då det är ovanligt. Normalt anlitar ju folk en elfirma, inget konstigt med det. Men man får ju inte göra det till skyldighet bara för att det är normalt...
På tal om detta med elinstallatörer som jobbar privat så är ju kravet på kontroll före idrifttagning borta från den nya förordningen, det är flyttat till egenkontrollprogrammet. Men en elinstallatör ska ju inte ha några problem med att kontrollera sin jobb för det.
På tal om detta med elinstallatörer som jobbar privat så är ju kravet på kontroll före idrifttagning borta från den nya förordningen, det är flyttat till egenkontrollprogrammet. Men en elinstallatör ska ju inte ha några problem med att kontrollera sin jobb för det.
Är inte det en åtgärd för att få bort svartjobb? Att du ska kunna visa egenkontrollen är gjord av företag och av auktoriserade företag?Bo.Siltberg skrev:
Även att detta med kravet på kontroll före idrifttagning är borta när en installatör gör egna jobb är väl en sänkning av elsäkerheten.
Jag vill kontrollera det jag sätter upp privat oavsett om jag har skyldighet eller inte. Man kan göra fel och kontrollerna är till för att felen ska upptäckas innan man tar anläggningen i bruk.
Tror inte man ligger bra till vid en eventuell olycka om man inte kontrollerat det man monterat. oavsett om man måste kontrollera eller inte.
Har man kontrollerat då "ska" inte olyckan hända. men inget är 100%igt. Har man gjort kontrollen och dokumenterat denna så ligger man lite bättre till i en ev. utredning.
Jag vill kontrollera det jag sätter upp privat oavsett om jag har skyldighet eller inte. Man kan göra fel och kontrollerna är till för att felen ska upptäckas innan man tar anläggningen i bruk.
Tror inte man ligger bra till vid en eventuell olycka om man inte kontrollerat det man monterat. oavsett om man måste kontrollera eller inte.
Har man kontrollerat då "ska" inte olyckan hända. men inget är 100%igt. Har man gjort kontrollen och dokumenterat denna så ligger man lite bättre till i en ev. utredning.
Redigerat:
Nej det räcker inte med att en aktoriserad "godkänner" ett företag.kanonkula skrev:
Företaget måste följa egenkontrollprogrammet.
http://www.elsakerhetsverket.se/dokument-egenkontroll
Bästa svaret
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
ESV har tagit ut svängarna rejält i sin handbok. Det finns en del saker i den som helt enkelt är felaktiga. Montage av elektrisk utrustning kan tex aldrig bli ett elinstallationsarbete.
Att en innehavare är skyldig att anlita ett elinstallationsföretag är fel. En innehavare anlitar vem hen vill att utföra vad som helst. Det är ändå innehavaren som är ansvarig för den färdiga anläggningen. Det är inget brott att anlita ett företag som inte har tex ngt egenkontrollprogram, på samma sätt som att det inte är ngt brott att åka bil med ngn som inte har körkort.
Att en innehavare är skyldig att anlita ett elinstallationsföretag är fel. En innehavare anlitar vem hen vill att utföra vad som helst. Det är ändå innehavaren som är ansvarig för den färdiga anläggningen. Det är inget brott att anlita ett företag som inte har tex ngt egenkontrollprogram, på samma sätt som att det inte är ngt brott att åka bil med ngn som inte har körkort.
Exakt. Man kan ju inte undgå att notera att lagstiftaren, säkerligen helt medvetet, inte nämner något om auktoriserad elinstallatör i paragraferna som gäller anläggningsinnehavarens skyldigheter. Dvs. det är uppenbart att man inte vill lägga ansvaret för att kontrollera utförarens behörighet/auktorisation på anläggningsägaren.Fredrik Sjödin skrev:
Någon borde påpeka detta för ESV. Inte bra att myndigheter går ut med osanningar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 885 inlägg
Blanda inte ihop egenkontrollprogrammet och kontrollen av utfört arbete som är en liten del av det förstnämnda. Jag tror det är fruktlöst att försöka föra ut begreppet egenkontrollprogram till allmänheten, det är nog heller inte meningen, utan folk måste kunna ställa en enkel fråga: "är du kunnig"? detta utan att behöva känna till de olika behörighetsnivåerna och om det heter behörig, auktoriserad eller "egenkontrollerad". En grundtanke med reformen var ju att ge innehavaren en möjlighet att uppfylla sina skyldigheter och det gör man inte genom att hitta på 10 nya namn på gamla begrepp.
För att inte gå vilse här är måste man inse att "egenkontrollprogrammet" kommer att bli en ren pappersprodukt som elföretagen skapar vid övergången till den nya lagstiftningen nu i sommar och som sen kommer att arkiveras i den dammigaste pärmen längst in i bokhyllan på kontoret.kanonkula skrev:
I egenkontrollprogrammet ska det skrivas om de rutiner som företaget följer m.a.p säkert elarbete, kontroller, säkrande av rätt kompetens osv osv.
De seriösa elföretagen ser redan idag till att detta fungerar någorlunda, utan att ha något papper som formaliserar detta.
Egenkontrollprogrammet är nog tänkt att vara ett "levande" dokument, som hela tiden uppdateras och följer med verksamhetens utveckling. Jag tvivlar dock starkt på att det kommer hända.
Inga (nästan åtminstone) kommer bry sig något mer om den där jobbiga papperslappen sen den väl är skapad. Utan sen blir det bara business as usual.
I alla fall när vi talar om "vanliga elfirmor".
Däremot så öppnar hela konstruktionen för betydligt fler godkända aktörer på elområdet.
Jag kan t.ex. se att företag som bygger badrum, anlitar en extern auktoriserad elinstallatör (som kanske redan driver sin egna firma) för att mot betalning agera "installatör för regelefterlevnad". Sen skapar plattsättarföretaget ett egenkontrollprogram och vips så är det fullt godkänt för deras plattsättare att förlägga den elektriska golvvärmen själv, samt bygga om elen i badrummet lite lagom för kundens räkning.
Måste inte fortfarande den som utför installationen av golvvärmen ha behörighet? Eller räcker det med att vara "Kunnig nog" om man har ett egenkontrollprogram och en auktoriserad elinstallatör inom företaget? Hela regelverket blir otroligt luddigt för en som mig som knappt fattar skillnaden på ampere, volt och watt.Mikael_L skrev:För att inte gå vilse här är måste man inse att "egenkontrollprogrammet" kommer att bli en ren pappersprodukt som elföretagen skapar vid övergången till den nya lagstiftningen nu i sommar och som sen kommer att arkiveras i den dammigaste pärmen längst in i bokhyllan på kontoret.
I egenkontrollprogrammet ska det skrivas om de rutiner som företaget följer m.a.p säkert elarbete, kontroller, säkrande av rätt kompetens osv osv.
De seriösa elföretagen ser redan idag till att detta fungerar någorlunda, utan att ha något papper som formaliserar detta.
Egenkontrollprogrammet är nog tänkt att vara ett "levande" dokument, som hela tiden uppdateras och följer med verksamhetens utveckling. Jag tvivlar dock starkt på att det kommer hända.
Inga (nästan åtminstone) kommer bry sig något mer om den där jobbiga papperslappen sen den väl är skapad. Utan sen blir det bara business as usual.
I alla fall när vi talar om "vanliga elfirmor".
Däremot så öppnar hela konstruktionen för betydligt fler godkända aktörer på elområdet.
Jag kan t.ex. se att företag som bygger badrum, anlitar en extern auktoriserad elinstallatör (som kanske redan driver sin egna firma) för att mot betalning agera "installatör för regelefterlevnad". Sen skapar plattsättarföretaget ett egenkontrollprogram och vips så är det fullt godkänt för deras plattsättare att förlägga den elektriska golvvärmen själv, samt bygga om elen i badrummet lite lagom för kundens räkning.