Byggahus.se
Jag har inte hittat någon sådan tråd, men finns det så visa mig gärna länken.

Jag bor ju i ett hus som minst är ifrån 1700-talets början och när man renoverar har man inte alltid råd att tapetsera med nytryckta tapeter från den tiden, därför tycker jag att det vore bra med en tråd där man lägger upp bilder på hur tapeterna såg ut på under olika tider så man kan leta efter en modern tapet med samma "anda". Så posta bilder ni har på historiska tapeter och skriv från vilken period de är.

Bilderna jag lägger upp tog jag på ett museum i Uppsala, jag bad om lov och lovade att inte använda blixt, därav är bilderna inte helt av bästa kvalitet (alltid, alltid be om lov på museum).

Tapeter från Linnés hem inne i Uppsala (runt mitten på 1700-talet), dock nyproduktioner:

094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

097.jpg
Skapa konto

099.jpg
Skapa konto

110.jpg
Skapa konto

114.jpg
Skapa konto

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Tack för ett väldigt bra initiativ!

Nu skall vi bara komma ihåg att tapeter är ett relativt modernt fenomen utom hus storborgarna och adeln.

I vanliga bondgårdar här i trakten (svenskösterbotten) kom papperstapeter i bruk på allvar i vanliga bondgårdar kring 1890-1900. Innan dess var det vanligt att klistra tidningspapper på väggarna och måla det. Ibland lerklinade man timmerväggarna invändigt och målade på lerkliningen och ibland målade man direkt på timret. Det var inte alls självklart att ha tapeter eller målade väggar i alla rum. Ännu på 1850-60-talen var det vanligt med obehandlade timmerväggar inomhus i alla rum i bondgårdarna. Innertaken brukade man måla vita med limfärg men ibland var de också obehandlade.
Det lönade sig inte att måla så mycket inomhus så länge allt blev nedsotat av röken från pärtstickorna som användes som belysning. Pärtstickorna försvann småningom som belysning efter mitten av 1800-talet då man började få köpa lyspetroleum det vill säga lampolja raffinerad av bergolja. Den var billigare och bättre än den gamla tranoljan och kunde därför användas också bland vanligt folk.
Enstaka gårdar höll fast vid pärtstickorna längre i synnerhet inåt finnsocknarna. Jag vet en gård bortom språkgränsen där de faktiskt använde pärtstickor som belysning i rökbastun ännu på 1940-talet.

Fattigfolk hade ofta obehandlat timmer inomhus långt in på 1900-talet. Här i trakten verkar det ha förekommit i alla fall ännu på 1920-talet enligt vad gamlingarna har berättat. Morfar hade faktiskt barndomsminnen av ett boningshus med jordgolv men det stod obebott redan då på 1920-talet.
Inåt finnsocknarna höll de fast vid enkla interriörer ännu länge. Jag vet ett friköpt torp långt inåt landet där allt var omålat inomhus ända in på 1970-talet. En backstugusittare i Mullos strax bortom språkgränsen hade jordgolv ännu på 1950-talet.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.