Hejsan alla kunniga personer där ute!
Det är så att jag ska byta spis till induktion.
Den nya ska anslutas exakt som den gamla enligt schemat (bifogar bild så ni inte blir fundersamma)
Gamla spisen så som den är inkopplad i nuläget:
12910678_10153383205816231_444227891_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tydligen verkar inte bilderna fungera, här är länken: http://www.ladda-upp.se/bilder/ofetvvdcyntb/
Som ni ser är det jord (gulgrön), nolla (blå) samt två faser (svarta, den tredje (bruna) är fasttejpad på baksidan. Och den är inkopplad efter schemat ni ser i samma bild

Nya spisen:
12910150_10153383206271231_2043859466_n.jpg
Skapa konto

Länk: http://www.ladda-upp.se/bilder/bztbvtljdemmvr/
Med schema
12884351_10153369404011231_1399818239_n.jpg
Skapa konto

Länk: http://www.ladda-upp.se/bilder/ylcwetactwsesc/
Som ni ser ska den nya kopplas in exakt på samma vis som den gamla

Så det är ju bara att ta faserna till faserna på den nya ( två svarta kablar, som jag förstår inte spelar någon roll om man sätter på L1 eller L2) samt nollan (blå) till nollan samt skyddsjord (gulgrön) till skyddjord!

Så nu till min fråga, kabeln som sitter i den gamla spisen, som har en anslutningseffekt på 6.5kW är en h05vv-f 1.5mm^2 som jag förstår bara klarar upp till 70 C, men i manualen både till den gamla samt nya spisen står det att det ska vara h05bb-f 90 grader eller högre, Den nya spisens anslutningseffekt är 7.4kW. Är det då bäst att byta eller ska jag köra på på den gamla kabeln?

Mvh Oscar

Redigerat:
Tyvärr fungerar inte bilderna för mig

Hojte skrev:
Tyvärr fungerar inte bilderna för mig
Konstigt, dom visas inte för mig när jag är utloggad.. men la in länkar så ni kan se

tommib
Man ska alltid följa tillverkarens anvisningar, så om de specificerar att du ska ha en viss kabel ska du ha det.

Spelar det någon roll i praktiken? Ingen aning. Det beror på hur det ser ut hos dig. Har det fungerat med befintlig kabel tidigare och inget annat ändras så borde det fungera bra med den nu också.

Det som måste beaktas är fasordningen så att du inte råkar få samma fas till ugnen som en av dem du använder till hällen. Om du kopplar den nya exakt som den gamla är det lugnt, men det måste verkligen vara exakt samma (eller ok, det spelar ingen roll vilken som ansluts till L1 resp L2 på hällen men det måste vara samma i väggen). Om du tittar noga på en av de svarta är det troligen så att den har ett vitt streck längs med.

Färgerna antyder att ugnen går på L1, men man ska aldrig lita på färger....

Bästa svaret

Det går bra med den kabel du har, anslutningsplintarna är snarlika och hamnar inte kabeln nu i något trångt, varmt utrymme avsevärt sämre än tidigare har skillnaden ingen betydelse. Ibland skulle jag nästan se PVC-kabeln (VV) som mer åldringsbeständig än gummikabeln (BB) vid måttligt höga temperaturer.

Med ovanstående uppfyllt skulle jag inte ligga sömnlös pga brott mot tillverkarens anvisning. Och inkopplingsmässigt verkar du klar över hur det ska vara, kolla gärna även det tommib skriver så du fördelar rätt mot ugnen också.

Okej tack för svar!
så det räcker med Max 70 grader? det borde ju inte bli så himla varmt där:)
Den bruna (som antagligen är L1) är ju eltejpad så finns ingen risk för att jag kommer använda den.
Är bara nyfiken nu men om man skulle prova att använda fasen till ugnen i hällen vad skulle hända då??

Det värsta är att säkringen går när du sätter igång både ugn och hällen som använder samma fas 😉

Hojte skrev:
Det värsta är att säkringen går när du sätter igång både ugn och hällen som använder samma fas 😉
Haha måste ha varit trött igår.. Den kan man ju lista ut själv ;)

tommib skrev:
Man ska alltid följa tillverkarens anvisningar, så om de specificerar att du ska ha en viss kabel ska du ha det.

Spelar det någon roll i praktiken? Ingen aning. Det beror på hur det ser ut hos dig. Har det fungerat med befintlig kabel tidigare och inget annat ändras så borde det fungera bra med den nu också.

Det som måste beaktas är fasordningen så att du inte råkar få samma fas till ugnen som en av dem du använder till hällen. Om du kopplar den nya exakt som den gamla är det lugnt, men det måste verkligen vara exakt samma (eller ok, det spelar ingen roll vilken som ansluts till L1 resp L2 på hällen men det måste vara samma i väggen). Om du tittar noga på en av de svarta är det troligen så att den har ett vitt streck längs med.

Färgerna antyder att ugnen går på L1, men man ska aldrig lita på färger....
Tack för tipsen! Det är "öppet" under spisen så det bör inte bli speciellt varmt där under om man jämför med att man har en ugn 2cm under.
Angående faserna så kommer jag flytta över varje kabel steg för steg så att den som nu sitter på "L1" på gamla spisen kommer sitta på L1 på den nya och så vidare! Och självklart sätta jord på jord och nolla på nolla och självklart inte sätta någon av faserna på nollan eller jorden (vill helst inte behöva köpa en till spis)!

GK100 skrev:
Det går bra med den kabel du har, anslutningsplintarna är snarlika och hamnar inte kabeln nu i något trångt, varmt utrymme avsevärt sämre än tidigare har skillnaden ingen betydelse. Ibland skulle jag nästan se PVC-kabeln (VV) som mer åldringsbeständig än gummikabeln (BB) vid måttligt höga temperaturer.

Med ovanstående uppfyllt skulle jag inte ligga sömnlös pga brott mot tillverkarens anvisning. Och inkopplingsmässigt verkar du klar över hur det ska vara, kolla gärna även det tommib skriver så du fördelar rätt mot ugnen också.
Tack för infon! Så du tror inte att det gör något att jag kan kräma ut mer effekt ur den nya? Å andra sidan så kör man ju aldrig med alla plattor på så det borde ju inte spela sån stor roll..
Är som sagt "öppet" under spisen så det enda trånga utrymme kabeln är i är den biten av kabeln som är under plastkåpan där man kopplar in spisen och det utrymmet är ungefär som på den gamla :)

I princip alla spisar/hällar som installeras har större märkeffekt än vad ledningen är säkrad för. Det går eftersom aldrig alla element går för fullt mer än kanske 5 minuter. Det tål både ledningar och säkringar.

Lite update!
Spisen är inkopplad nu och allt fungerar!
Dock när jag skulle möte spänningen mellan höljet på spisen samt diskbänken visade den på 1.4 volt.. Men det visade sig att det är diskbänken som gjorde det när jag mätte mot ett uttag på båda två

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.