Hej påbörjade i helgen elinstallation i uthuset. Men skulle vilja ha lite råd om hur man ska lägga upp tråddragningen i centralen för att få det snygg. De flesta grupper kommer komma uppifrån.

Någon som har tips eller bilder hur en snyggt kopplad central ser ut ?
Eller åsikter om det som är gjort.

central.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite blandat material från en rivning. Därför den lite överdimensionerade huvudströmbrytaren.

DSC_0028.jpg
Skapa konto

Jag förstår inte riktigt vad vi ser på bilden. Det ser fel ut! koppla inte på strömmen innan någon kunnig fått titta på det!

För att veta vad som är rätt eller fel här, så behöver man veta hur matningen ser ut. Så den inkommande kabeln, var kommer den ifrån? Hur är den matad i matande ände, var sitter nolla och skyddsjord i matande ände?

Sedan förstår jag inte jordkopplingen här. Du har ett antal jordtrådar som verkar lämna centralen via en utgång? Du har en jordanslutning mer än nollanslutning ser skumt ut.

Vad är det för klump på det som kanske är inkommande nolla till jordfelsbrytaren. Jag ser ingen blå ledare ut från jordfelsbrytaren, men där ser ut att sitta en "matande" blå ledare på nollskenan?

Det vanliga är att jordfelsbrytare matas från ovansidan, och säkringar från undersidan, vet inte om detta är fel.

Bästa svaret

Jag ser inga fel här, förutsatt att centralen matas med TN-S. PE till PE-skenan och N till JFBn, helt rätt. De dubbla PE-ledarna är väl ledare+biledare. JFB och dvärgar är matade "upp och ned" men det är inget fel.

Nu handlade det om att få detta snyggt, där jag dessutom skulle vilja lägga till överskådligt. En del ledare är gömda bakom DIN-skenan. Det måste vara enkelt att följa ledarna för varje grupp, dock inte nödvändigtvis på ett foto. Inkopplingen på N/PE-plint bör va i samma gruppordning - här har du börjat från höger och går mot vänster, ingen stor grej.

Snyggt ja, jo jag tycker väl det är snyggt med raka ledare lodrätt/vågrätt och snygga 90-böjar där man kan se och följa utan att behöva rycka i ledarna.
Här är ett exempel:
http://www.byggahus.se/forum/el/204058-elcentral-inte-sa-vacker.html?perpage=9999#post1630465
Här ett annat, före o efter:
http://www.byggahus.se/forum/el/217330-elcentral.html

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
hempularen skrev:
Sedan förstår jag inte jordkopplingen här. Du har ett antal jordtrådar som verkar lämna centralen via en utgång? Du har en jordanslutning mer än nollanslutning ser skumt ut.

Vad är det för klump på det som kanske är inkommande nolla till jordfelsbrytaren. Jag ser ingen blå ledare ut från jordfelsbrytaren, men där ser ut att sitta en "matande" blå ledare på nollskenan?
Vad jag kan se ang skyddsjorden så har TS G/G-tejpat bilerfaren på en utgående kabel, den skulle istället bara haft transperent slang istället eftersom den inte får agera skyddsjord.

Gällande nollan så tycker jag att det finns utgående nolla från JFBn till nollplinten.

tommib
Inte elektriker, men.....

Den extra jordkabeln ser ut som biledaren från en EKLK eller liknande kabel (tejpad hela vägen). Inget konstigt med det.
Lite osnyggt att inkommande jordledare är svart, någon elektriker får väl svara på om man blir hängd för det. I min gamla central var alla inkommande (3 faser+PEN) vita så....
Klumpen på inkommande N till JFB ser ut att vara blå tejp. Igen, vore snyggt om inkommande N var blå.
Man matar vanligen säkringar nerifrån och JFB uppifrån. Detta för att kunna använda fasskenor.
Svårt att se om det är 2,5 kvmm matning till trefasuttaget, jag hoppas det.
Man ser kopparn på en del anslutningar....

Edit: Äsch, man ska inte öppna flikar och vänta med att svara....

Kabeln som verkar vara inkommande skyddsjord bör förses med gul/grön slang om det är ekkj 's kopparfläta eller bytas till gul/ grön kabel.

Inkommande nolla bör vara en blå kabel.

Tape ringarna visar på ett hempul i brist på rätt material. I första hand bättre utmärkning av inkommande skyddsjord.

Båda metlallkapslingarna måste skyddsjordas om inte skyddsjordsskenorna i respektive låda har god kontakt med kapslingen. Annars kan en skadad fasledare spänningsätta kapslingarna.

Redigerat:
Ja, kanske onödigt att använda en gammal kabel mellan lådorna. Med RK får man möjlighet att välja färger lite friare. Tycker dock ingenting är otydligt på bilden.

Tack för tips och åsikter !

Det är TN-S redan i mätarskåpet så inkommande nolla är inte skarvad i huvudströmbrytaren utan är en del av den EKKJ 4x6+6 som är matningen och sedan tejpad blå, vet inte om det är ok eller om den skulle skarvas i brytaren

Men jag ska alltså för att det ska se "proffsigare ut"

Byta matningen till gul/grön jord ? (tejpringarna kommer från den industri där det är nedrivet)

Mata jfb och säkingar från andra hållet

Flytta utg jord och nollor till vänster ?

Och förstås jorda även övre lådan,( har bara mätt att den är jordad.)

DSC_0020.jpg
Skapa konto

Jag tycker att det är helt OK så låt det vara som det är, ev skulle du kunna flytta ner JFB (eller byta trådar) så att dom inkommande trådarna räcker till översidan av JFB.

• Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
larsbj skrev:
Tack för tips och åsikter !

Det är TN-S redan i mätarskåpet så inkommande nolla är inte skarvad i huvudströmbrytaren utan är en del av den EKKJ 4x6+6 som är matningen och sedan tejpad blå, vet inte om det är ok eller om den skulle skarvas i brytaren

Men jag ska alltså för att det ska se "proffsigare ut"

Byta matningen till gul/grön jord ? (tejpringarna kommer från den industri där det är nedrivet)

Mata jfb och säkingar från andra hållet

Flytta utg jord och nollor till vänster ?

Och förstås jorda även övre lådan,( har bara mätt att den är jordad.)

[bild]
Jag tycker det ser bra ut i stort.
Att skaffa och byta till gul/grön RK är en bra ide för att visa den viktiga funktionen.
Att mata komponenterna från andra hållet tillför inget, det är bra som du har det nu.
Koppla in i ordningsföljd på skenorna är också bra, normalt ska det göras så.
Du ska jorda båda lådorna via de avsedda överfallsklämmorna, det saknas i brytarlådan också. Ta då jord från respektive lådas plint till det.
Nollan går fint som du har det utan onödiga skarvpunkter, du har ju dessutom förtydligat med blå tilläggsmärkning.

• Gilla
Karlfredrik och 4 till
  • Laddar…
Har inte jordplinten en förbindelse med lådans botten? Det brukar sitta ett metallbleck från överfallet till lådans botten, på undersidan (inkommande sidan) av plinten.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Tråddragningen är knepig att få snygg utan att använda buntband vilket jag inte gillar att göra eftersom det försvårar ev. felsökning eller utökning/ändring.
Jag brukar ha som devis att tråden ska ha sådan längd att den går att ansluta till alla ställen i skåpet, alltså en nolla ska vara så lång att du kan ansluta den var som helst på skenan och faser så de når till alla säkringar. Sen brukar jag "klumpa" ihop trådarna längs skåpets sidor och försöka göra snygga 90 graders böjar till anslutningen...

Sen skulle jag flytta matningen från JFB till undersidan av säkringarna...

• Gilla
Marre666
  • Laddar…
W
Det kanske inte syns som det ska på bilderna, men på en del av trådarna tex L3 på jfb på undre sidan verkar inte vara skalad helt. Det kanske den är fast det inte syns pga vinkeln?

Redigerat av moderator:
Evo 2 :) kanske lite bättre, lådan är iaf jordad.

DSC_0063.jpg
Skapa konto

• Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Det ser betydligt bättre ut.
Skyddsjorden gul/grön hela vägen.
Inkapslingen skyddsjordad.

Det kan bli rejält farligt med en låda jordad och den andra ojordad.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.