Ja nu kan man knappast kalla det fulel, både tydligt och korrekt utfört dessutom prydligt. Inte för att det har stor betydelse men har du jordat brytarlådan på samma sätt? Det plåtbleck som nämndes tidigare brukar bara förbinda mot montageplåten, är skruvarna för den dragna är det i praktiken bra men för ryttare ses det som sk seriejordning.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
GK100 skrev:
Ja nu kan man knappast kalla det fulel, både tydligt och korrekt utfört dessutom prydligt. Inte för att det har stor betydelse men har du jordat brytarlådan på samma sätt? Det plåtbleck som nämndes tidigare brukar bara förbinda mot montageplåten, är skruvarna för den dragna är det i praktiken bra men för ryttare ses det som sk seriejordning.
Jo jag har jordat brytarlådan också, som komplement till plåtblecket.

Konstigt att det inte fanns något ställe i den övre lådan att jorda. Garo måste tycka att deras bleck är tillräckliga. Men det blev borta när jag satte i ombyggnadssatsen till normcentral.

Skrapade du bort färg där du jordade lådan?

Demmpa skrev:
Skrapade du bort färg där du jordade lådan?
Ja, och färg hade dom inte snålat med :)

Det borde ju också jorda bra i dom nygängade hålen.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
hempularen skrev:
Det vanliga är att jordfelsbrytare matas från ovansidan, och säkringar från undersidan, vet inte om detta är fel.
hur är det egentligen med detta? jag har sett jordfelsbrytare matas från ovansidan, men har fått lära mig att "allt" ska matas underifrån. det blir förvisso tre extra trådar är om man lägger fasskenan direkt från jfb till säkringarna, men det blir mer enhetligt.

Fortsätter på mitt elprojekt i stallet, och funderar på om trådstegarna ska jordas?

Installationsarbete i stall med kabelstegar, eluttag och öppna kablar under tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jorda kan betyda olika saker.
De behöver inte skyddsjordas så länge som det ligger mantlade kablar på dem.
Och det finns inget självändamål med att jorda dem och därmed skapa främmande ledande delar.
Men de kanske redan har en viss kontakt med moder jord? Då kan det finnas skäl att skyddsutjämna dem mot andra ledande delar som är jordade, t.ex stolparna på bild om dessa har jordkontakt.

Reglerna är lite vaga ifall luftkonditioneringssystem och centralvärmeanläggningar behöver skyddsutjämnas. Jag undrar om det vid en viss storlek och form på dessa metalliska konstruktioner kan finnas risk för inducerade strömmar från blixtnedslag och att det därför kan finnas skäl till att skyddsutjämna sådana delar som trådstegar om de bildar en stor ring i byggnaden.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Menade skyddsjordas, det är Eklk och ekkj som ska ligga på så då behövs det alltså inte.

Kan ju ansluta det mot stallinredningen på ett par ställen, den är fast gjuten i plattan, så det kan ju ha kontakt med marken, detta är gjort på 50-talet så där är nog ingen potentialutjämning gjord.

Då ska du nog vara försiktig med att föra in ny jordpotential i alla former.

larsbj skrev:
Evo 2 :) kanske lite bättre, lådan är iaf jordad.

[bild]
Gruppförteckningen i locket verkar inte stämma. :p

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
useless skrev:
Gruppförteckningen i locket verkar inte stämma. :p
Haha har jag inte ens tänkt på :) får uppdatera den när jag är klar med långtidsprojektet.

Lägg i en handskriven lapp, där du ändrar för varje ändring du gör.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
larsbj skrev:
Fortsätter på mitt elprojekt i stallet, och funderar på om trådstegarna ska jordas?

[bild]
Ett tips när du går ifrån kabelränna/nätränna/trådstege/kabelstege med en kabel. gör det mot väggen, då är alltid rännan fri för att lägga i en framtida kabel.

Som vid din armatur. gå ur med kabeln på andra sidan trådstegen fäst sedan kabeln mot väggen (betongbalken i ditt fall) och taket innan den går in i armaturen.

Inget fel att göra som du gjort regelmässigt. men det finns lite "bättre" trix.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Japp, de som "stänger" kabelstegar ska ha minst spöstraff.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.