Hej

Bilade upp mitt gamla avlopp i källaren eftersom jag göra om det lite och ska byta det. Såhär ser du ut nu:

Vad ska jag göra för att få bort vattnet? Hjälper det att dränera ytterväggare eller finns det andra lösningar?

• IMAG0176.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0177.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0180.jpg
    Skapa konto

Bästa svaret

Dränering som ligger lägre än grundplattan är det som gäller.

Ja men gör man dränering på väggarna så lägger man ju alltid dräneringsrören under plattan. Alltså menar du att jag ska dränera väggarna.

ja. men det är inte väggarna du dränerar utan marken utanför huset.

Jag har haft problem med vatten under huset sedan det blev översvämning för 5 år sedan, sedan dess har jag haft en pumpgrop med en dränkbar pump installerad i källaren eftersom jag inte har någon möjlighet att dränera utvändigt, den sänker vattennivån till ca 30cm under golvnivån genom att pumpa vattnet till avloppet, snabbt och billigt sätt att få bukt med vattnet.
Första tiden så gick pumpen väldigt ofta, men efter ett tag så började den gå mer och mer sällan, nu går den kanske 10 gånger per dygn, och pumpar bort ca 15 liter varje gång.

Jag köpte ett betong avloppsrör för 2-300:- och lade ett par tegelstenar i botten på röret för att pumpen inte ska suga i sig sand.

• Gilla
Accon
  • Laddar…
W
Daniel78 skrev:
Jag har haft problem med vatten under huset sedan det blev översvämning för 5 år sedan, sedan dess har jag haft en pumpgrop med en dränkbar pump installerad i källaren eftersom jag inte har någon möjlighet att dränera utvändigt, den sänker vattennivån till ca 30cm under golvnivån genom att pumpa vattnet till avloppet, snabbt och billigt sätt att få bukt med vattnet.
Första tiden så gick pumpen väldigt ofta, men efter ett tag så började den gå mer och mer sällan, nu går den kanske 10 gånger per dygn, och pumpar bort ca 15 liter varje gång.

Jag köpte ett betong avloppsrör för 2-300:- och lade ett par tegelstenar i botten på röret för att pumpen inte ska suga i sig sand.
Vad köpte du för pump? Jag ska göra samma sak som dig då det trycks upp rejäla mängder vatten i ett rum i källaren samt rinner en del från berg idagen. En vanlig dränpump har ju för stor kapacitet så jag skulle behöva något lika tåligt men med betydligt mindre kapacitet så den inte kör sig torr hela tiden.

Wester skrev:
Vad köpte du för pump? Jag ska göra samma sak som dig då det trycks upp rejäla mängder vatten i ett rum i källaren samt rinner en del från berg idagen. En vanlig dränpump har ju för stor kapacitet så jag skulle behöva något lika tåligt men med betydligt mindre kapacitet så den inte kör sig torr hela tiden.
Kanske kika på någon länspump som man har till båtar annars, finns ju i flera olika storlekar (med inbyggd flottör)?

W
Jo jag har tittat på lite länspumpar faktiskt. Det borde funka bra det med. Pumpen behöver ju inte så mycket effekt då det inte är så mycket som trycks upp. Blir väll ca 30cm högt vattten på 2mån, rummet är ca 18 kvm. Ska ta en kolla på länspumpar som tål lite skitigt vatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.