Hej
Bilade upp mitt gamla avlopp i källaren eftersom jag göra om det lite och ska byta det. Såhär ser du ut nu:
Vad ska jag göra för att få bort vattnet? Hjälper det att dränera ytterväggare eller finns det andra lösningar?
Bilade upp mitt gamla avlopp i källaren eftersom jag göra om det lite och ska byta det. Såhär ser du ut nu:
Vad ska jag göra för att få bort vattnet? Hjälper det att dränera ytterväggare eller finns det andra lösningar?
Jag har haft problem med vatten under huset sedan det blev översvämning för 5 år sedan, sedan dess har jag haft en pumpgrop med en dränkbar pump installerad i källaren eftersom jag inte har någon möjlighet att dränera utvändigt, den sänker vattennivån till ca 30cm under golvnivån genom att pumpa vattnet till avloppet, snabbt och billigt sätt att få bukt med vattnet.
Första tiden så gick pumpen väldigt ofta, men efter ett tag så började den gå mer och mer sällan, nu går den kanske 10 gånger per dygn, och pumpar bort ca 15 liter varje gång.
Jag köpte ett betong avloppsrör för 2-300:- och lade ett par tegelstenar i botten på röret för att pumpen inte ska suga i sig sand.
Första tiden så gick pumpen väldigt ofta, men efter ett tag så började den gå mer och mer sällan, nu går den kanske 10 gånger per dygn, och pumpar bort ca 15 liter varje gång.
Jag köpte ett betong avloppsrör för 2-300:- och lade ett par tegelstenar i botten på röret för att pumpen inte ska suga i sig sand.
Vad köpte du för pump? Jag ska göra samma sak som dig då det trycks upp rejäla mängder vatten i ett rum i källaren samt rinner en del från berg idagen. En vanlig dränpump har ju för stor kapacitet så jag skulle behöva något lika tåligt men med betydligt mindre kapacitet så den inte kör sig torr hela tiden.Daniel78 skrev:Jag har haft problem med vatten under huset sedan det blev översvämning för 5 år sedan, sedan dess har jag haft en pumpgrop med en dränkbar pump installerad i källaren eftersom jag inte har någon möjlighet att dränera utvändigt, den sänker vattennivån till ca 30cm under golvnivån genom att pumpa vattnet till avloppet, snabbt och billigt sätt att få bukt med vattnet.
Jag köpte en billig pump från www.conrad.se , artikelnummer 571126
Pumpen har inbyggd nivåvakt.
Direkt efter pumpen satte jag en backventil, http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=431 så det alltid finns vatten i pumpen.
Pumpen har inbyggd nivåvakt.
Direkt efter pumpen satte jag en backventil, http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=431 så det alltid finns vatten i pumpen.
Kanske kika på någon länspump som man har till båtar annars, finns ju i flera olika storlekar (med inbyggd flottör)?Wester skrev:Vad köpte du för pump? Jag ska göra samma sak som dig då det trycks upp rejäla mängder vatten i ett rum i källaren samt rinner en del från berg idagen. En vanlig dränpump har ju för stor kapacitet så jag skulle behöva något lika tåligt men med betydligt mindre kapacitet så den inte kör sig torr hela tiden.
Jo jag har tittat på lite länspumpar faktiskt. Det borde funka bra det med. Pumpen behöver ju inte så mycket effekt då det inte är så mycket som trycks upp. Blir väll ca 30cm högt vattten på 2mån, rummet är ca 18 kvm. Ska ta en kolla på länspumpar som tål lite skitigt vatten.
Klicka här för att svara