Hemmakatten
Vi bestämde oss i år att köpa en stor säck med solrosfrön till småfåglarna istället för flera små. Köpte en 18kg påse med solrosfrön på ÖB. Dessa frön visade sig vara mycket mera svarta och betydligt mindre än de solrosfrön vi köpt tidigare. Och fåglarna verkar inte heller gilla dessa frön lika mycket.

Är det olika kvalitet eller sort eller smak eller konsistens/hårdhet på solrosfrön till fåglar och hur vet man det innan man köper en påse. Ska det stå något på påsen?

Solrosfrön delas mig veterligen in i svarta eller strimmiga frön. Strimmiga är vanligast här i Sverige men det är de svarta som innehåller mer energi och som brukar anses vara lyxigare. Dyrare är de i alla fall i de butiker jag handlar. Fröna har något hårdare skal men borde inte vara något problem för fåglarna.

Vad är det för fåglar ni har hos er?

Hemmakatten
Det var intressant att de svarta är energirikast. Fåglarna har fått de strimmiga solrosfrön som vi hade kvar innan vi började med det nya, svarta solrosfröet. Det kanske bara är en liten invänjningsperiod för fåglarna.

Det är väl de mest vanliga småfåglarna vi har, mesar och några finkar, som t.ex.blåmes,talgoxe, tofsmer,grönfink, domherre, hackspett ,nån nötskrika.

Och så havsörnen förstås, fast inte just vid fågelbordet utan majestätiskt seglande i skyn. Det finns ett utfordringsställe vintertid för havsörn några km bort så det är därför vi ser den både sommar- och vintertid.

Redigerat:
D
joflopp skrev:
det är de svarta som innehåller mer energi och som brukar anses vara lyxigare
Kanske dina fåglar är för anspråkslösa för att njuta till fullo av dina lyxfrön? Du kanske skulle försöka attrahera mer pretentiösa/exotiska fåglar, kanske svanar, flamingos,påfåglar och strutsar?

Eller så kanske du skall stänga in hemmakatten, kan ju vara den som skrämmer bort fåglarna :rolleyes:

Hemmakatten
Ja, tänk om jag kunde stänga in mig o sova fram till våren.... Men visst har vi annan katt också, just nu bara en( och två hundar), och Morris, katten, placerar sig mitt på snöhögen inne i hasselbusken där fågelmaten hänger (frön och talgbollar) och hoppas på att nån fågel ska ramla ner eller så. Tyvärr för Morris är fåglarna inte ett dugg rädda utan sitter glatt kvar i busken och mumsar på maten vilket är extremt retfullt för Morris..

Krilleman
Köpte mig en storsäck solrosfrön på Citygross och det var också helsvarta frön.

Och utanför köksfönstret blev det succé omedelbart. Inga kräsna fåglar här inte...

Krilleman
Fåglarna konsumerar dom svarta fröna med god aptit, så god aptit att jag fått uppgradera utfodrings-stationen.

Man tager vad man haver heter ett gammal ordspråk och här är min skapelse:

PC230092.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Yrket sitter i generna... Med delar och rör + en limpistol kommer man långt, observera påfyllningsmöjligheten med 110x75 grenet... :)

• Gilla
evagun och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.