Så har du jo oftest ikke 200mm isolasjon + vegg før rullegardinen. Jeg vet ikke hva slags vinduer du har. Men et nytt med bra U-verdi så bidrar jo ikke en vanlig rullegardin til kondens!

stoif skrev:
Når det gjelder å sette opp stolper mot en yttervegg; det er jo ikke bare kapillærsugning som er et problem. Kondens mot kald yttervegg er et eksempel
Enig med deg når det gjelder uisolert vegg under bakken.
Vår kjeller er isolert utvendig med 200mm Pordrän. Kondenspunkter ligger ute i isolasjonen, og vannet renner ned til dreneringen.
Jeg har hatt alle vegger "nakne" siden nyttår 2012. Selv om delen over bakken er uisolert, føles hele veggen "jevnvarm". Vi har ingen kalde vegger, og jeg har aldri sett noe kondens på innsiden.

Bør kanskje legge til at med det mener jeg at jeg ikke tror eventuell fukt kondenserer mellom yttervegg og innvendig vegg. Derimot finnes det fukt.
Spørsmålet er vel hva denne fukten kan gjøre, og om det holder med forslagene om å la det være en "åpning" i over- og underkant.
Jeg har som sagt lest alt fra "det fungerer ikke i det hele tatt" til "tester viser at luft byttes også bak veggen".

Sist redigert:
Michael86 skrev:
Sen har du jo oftest ikke 200mm isolasjon + vegg før rullgardinen. Jeg vet ikke hva slags vinduer du har. Men et nytt med bra U-verdi så bidrar jo ikke en vanlig rullgardin til kondens!
Som jeg nok skrev så tok jeg et eksempel for å belyse problemet.

Og dessuten øker rullgardinen risikoen for kondens selv med nye vinduer. Selve grunnproblemet blir at varm luft kommer til å kjøles ned.

Og det var jo ikke hele veggen som hadde 200mm isolasjon, over marken var det ren betonghullstein eller leca.

ekolodet skrev:
Jeg er enig med deg når det gjelder uisolert vegg under mark.
Vår kjeller er isolert utvendig med 200mm Pordrän. Kondenspunkter ligger ute i isoleringen, og vannet renner ned til dreneringen.
Jeg har hatt samtlige vegger "nakne" siden nyttår 2012. Til tross for at delen over mark er uisolert, føles hele veggen "jevnt varm". Vi har ingen kalde vegger, og jeg har aldri sett noen kondens på innsiden.

Burde kanskje legge til at med det mener jeg at jeg ikke tror eventuell fukt kondenserer mellom yttervegg og innervegg. Derimot finnes det fukt.
Spørsmålet er vel hva denne fukten kan forårsake, og om det holder med forslagene om å la det være "glippe" i over- og underkant.
Jeg har som sagt lest alt fra "det fungerer ikke i det hele tatt" til "tester viser at luft skiftes ut også bak veggen".
Det er nettopp poenget mitt; det er ikke bare under mark dette gjelder. Se et kaldt loft f.eks. Det handler om at varm luft kjøles ned, og i verste fall vil det kondensere.

Hvis du rammer opp vil du jo senke temperaturen i ytterveggen også, i dag starter temperatur-gradienten mot utetemperaturen på innsiden av din yttervegg. Det vil i stedet bli på innsiden av din opprettede vegg.

Det kan fungere, men det kan også bli problemer. Det avhenger så klart av temperaturen i kjelleren, temperaturen utendørs, luftfuktighet, sirkulasjon mellom "veggene" (mye er ikke nødvendigvis bra).

Jeg vil gjette på at det i ditt tilfelle kommer til å gå bra, men det er bare spekulasjoner.

I vårt gamle kalksteinhus fra 1909 har man i visse rom en gang på 70-tallet satt opp innervegger bestående av trestendere og byggplate.

Til tross for at kalksteinsveggene ventilerer ganske bra (det er bare stablet stein og sprukken puss) er det ganske junkigt og til dels fuktskadet i rommet mellom. Dette til tross for at det handler om første etasje, ikke kjeller, og at huset er enormt trekkfullt, dvs godt ventilert.

I rom hvor vi har revet bort dritten, er det veldig tørt og fint, så personlig ville jeg virkelig tenkt meg om før jeg byggde innervegger i en kjeller.

Vurder om det ikke går an å løse akustikken med tekstiler eller lydisolerende himling i stedet.

Hei, jeg har blåst 140 m² i kjelleren i huset mitt fra 1970-tallet. Akkurat som hos deg var det tidligere en risikokonstruksjon, nå er alle veggene glattpusset ca. 2 cm på siporex som er nettingbelagt og grunnmalt, og nå malt hvite, det ble kjempebra, og fra et isolasjons synspunkt merker jeg ingen forskjell. Vi bruker også kjelleren blant annet som "barnerom", og det høres minimalt opp til andre etasje i mine ører, selv om vi har en veldig åpen planløsning både oppe og nede, kun en dør inn til "barneavdelingen". Det er klart at det ikke er noe "panic room", men det vil man kanskje heller ikke? Jeg har lagt inn strøm mm i veggene og det var ikke noe problem. Jeg kommer aldri til å sette opp noe organisk igjen i kjelleren. Hvis jeg skulle trenge ytterligere isolasjon, setter jeg inn noe som pordrän utenfra.

ekolodet skrev:
Gips har en lydabsorberende evne. Det fremgår av spesifikasjonen for gips, og er det noe jeg synes jeg kan trekke en entydig konklusjon gjennom innlegg på dette forumet, så er det at gips har en lydabsorberende virkning.

Doble gips (eller annen plate på baksiden) reduserer risikoen for - det som vanligvis beskrives som - "bongo-lyd".

Fra ungdommen og tiden som "garasje-musiker" husker man forskjellen mellom øvingslokalet i skolens tilfluktsrom (bare steinvegger) samt ungdomsklubbens øvingslokale (tipper det var standard gipsvegger).

Og så kan jeg også gjøre den endelige testen å gå ned i et av rommene i kjelleren, som nå står tomt med nakne vegger. Og visst hører man et svakt "ekko". Det er ikke i det hele tatt samme lydbilde som det var før vi rev bort alle innerveggene av gips og steinullsisolasjon.

Dermed ikke sagt at det går an å løse det også med pussede vegger. Det finnes andre knep å ta i bruk.
Jeg kartlegger alle muligheter.
å sette opp gips vil ikke redusere lydnivået i rommet, det eneste det gjør er å holde lyden igjen i rommet så den ikke sprer seg til andre rom, men i en kjeller virker det veldig unødvendig da veggene allerede er tunge og massive og demper lyd bedre enn gips. det ekkoer i alle "gipsede" rom jeg har vært i, leser man litt på ulike hifi og lydforum virker de fleste å avsky gipsvegger av den grunnen også, vi har bare pussede vegger i kjelleren, heldekkende teppe, sofa og andre tekstiler spiser opp alt ekko uten problem, da er jeg også ganske kresen da vi har et biorom der nede.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.