7.310 lest ·
21 svar
7k lest
21 svar
Vegger i kjellerområde - kunnskapsinventering anno 2012
Side 1 av 2
Jeg har planer om å sette opp en vegg mot en yttervegg i en innredet kjeller. Jeg er klar over at organiske materialer anses som en "risiko".
Hvordan man minimerer risikoen, og hvor stor den er, er det varierende meninger om.
Jeg har snakket med håndverkere, faghandel og lest utallige innlegg om emnet på diverse forum.
Rådene varierer fra "bare å sette opp og montere vanlig gips" til "du kan forvente deg store problemer".
Gjennom erfaring med andre problemstillinger, vet jeg at man kan få denne spredningen på svarene. Denne gangen har jeg imidlertid ikke klart å finne en relevant løsningsmodell. Det eneste fellespunktet jeg finner er at det beste er å ikke bygge en vegg i det hele tatt, men bare pusse og male med type silikatmaling.
Dette innlegget er således et forsøk på å inventere kunnskapsnivået anno 2012 for et spesialtilfelle:
Innervegg med stenderverk i kjellerrom. Doble veggplater for å oppnå nødvendig lydisolering og for enkeltheten å skru opp ting på veggen.
Forutsetninger:
Løsning
Hvordan man minimerer risikoen, og hvor stor den er, er det varierende meninger om.
Jeg har snakket med håndverkere, faghandel og lest utallige innlegg om emnet på diverse forum.
Rådene varierer fra "bare å sette opp og montere vanlig gips" til "du kan forvente deg store problemer".
Gjennom erfaring med andre problemstillinger, vet jeg at man kan få denne spredningen på svarene. Denne gangen har jeg imidlertid ikke klart å finne en relevant løsningsmodell. Det eneste fellespunktet jeg finner er at det beste er å ikke bygge en vegg i det hele tatt, men bare pusse og male med type silikatmaling.
Dette innlegget er således et forsøk på å inventere kunnskapsnivået anno 2012 for et spesialtilfelle:
Innervegg med stenderverk i kjellerrom. Doble veggplater for å oppnå nødvendig lydisolering og for enkeltheten å skru opp ting på veggen.
Forutsetninger:
- Enebolig fra 1973 med innredet kjeller
(hele kjelleren er nå revet slik at (nesten) kun betong og sement står igjen) - Veggene består av sementhullstein og LECA trykkblokker.
- Dreneringen rundt hele huset ble gjort om i 2012.
- På utsiden av kjellerveggene under bakken ligger 200 mm Pordrän.
- Over bakken er det ingen isolasjon på kjellerveggene. Skal jeg isolere denne delen av veggen, blir det også på utsiden med 100 mm EPS eller lignende.
- Det er ingen isolasjon under betongplaten, og jeg kommer ikke til å legge dit noen heller.
- Ingen gulvvarme finnes i kjelleretasjen, og det kommer aldri til å være der
(så lenge jeg forvalter huset for banken)
Løsning
- Metallstendere er vel så selvfølgelig at det ikke trenger å nevnes.
- Materiale på veggplatene?
- alternativer til gips med papir og OSB synes å finnes.
- Er disse alternativene helt uorganiske? Fungerer det i praksis?
- Ventilasjon?
- Er det viktig?
- Hvordan ser den minimale løsningen ut, og hva tror man om risikoen?
- Annet?
Skal du plate yttervegg eller også sette opp innervegg?
Det beste alternativet ved plating av yttervegg i kjeller er å bygge en ny vegg innenfor. Reis opp en vegg noen centimeter innenfor eksisterende kjellervegg og sett distanser oppe og nede og fest bunnsvill og toppsvill på disse. Da har du jo sikret deg 100% hvis du setter ventilert gulvlist og kanskje senket taklist (type skyggeband) 5 mm så du får sirkulerende luft rundt om.
Så det men om man skal ha metall eller ikke får man vel avgjøre selv.
Personlig ser jeg ikke noe galt i tre så lenge det ikke ligger mot noe det kan suge fra.
Skal man kaste tre for metall, så burde man kaste gipsen for minerit =)
MVH Michael
Det beste alternativet ved plating av yttervegg i kjeller er å bygge en ny vegg innenfor. Reis opp en vegg noen centimeter innenfor eksisterende kjellervegg og sett distanser oppe og nede og fest bunnsvill og toppsvill på disse. Da har du jo sikret deg 100% hvis du setter ventilert gulvlist og kanskje senket taklist (type skyggeband) 5 mm så du får sirkulerende luft rundt om.
Så det men om man skal ha metall eller ikke får man vel avgjøre selv.
Personlig ser jeg ikke noe galt i tre så lenge det ikke ligger mot noe det kan suge fra.
Skal man kaste tre for metall, så burde man kaste gipsen for minerit =)
MVH Michael
Det er vegg i direkte tilknytning til yttervegg det handler om, som jeg tror du mener med "skive yttervegg".Michael86 skrev:
Akkurat som du nevner har jeg vurdert å sette regler et stykke fra steinytterveggen.
Det jeg deretter har spørsmålstegn om, er hvordan man får til ventilasjon.
Din løsning bygger på spalte i over- og underkant. Det er en enkel og billig konstruksjon, så om det anses å være tilstrekkelig i kombinasjon med ikke-organiske skiver, så ville jeg vært superfornøyd.
Finnes det flere bud?
Luften står jo aldri stille. Hvordan skal du gjøre med gulvet?
Rev ut en på salad kjellervegg som forrige eier gjort. Stenullsisolering mot stein og trelekter og sponplate. Stengt uten at noen luft kunne bevege seg. Da var huset ikke omdreneret.
Var ikke noe svartmugg. Bare sur isolasjon i nederkant. 25 år gammelt. Nå skal man jo aldri isolere kjellervegg innenfra. Spesielt ikke uten luft.
Du har jo nivellsystem om du er litt bekymret og vil ha mekanisk ventilasjon bak =)
Rev ut en på salad kjellervegg som forrige eier gjort. Stenullsisolering mot stein og trelekter og sponplate. Stengt uten at noen luft kunne bevege seg. Da var huset ikke omdreneret.
Var ikke noe svartmugg. Bare sur isolasjon i nederkant. 25 år gammelt. Nå skal man jo aldri isolere kjellervegg innenfra. Spesielt ikke uten luft.
Du har jo nivellsystem om du er litt bekymret og vil ha mekanisk ventilasjon bak =)
I akkurat det rommet vi ønsker å ha vegger som diskuteres, har vi valgt et heldekkende teppe.Michael86 skrev:
Teppet er valgt med tanke på at det skal ligge i kjeller, så det er ikke et "vanlig" heldekkende teppe. Det var ikke helt lett å finne.
I samtlige andre rom blir det konservativt: Fliser, puss og silikatmaling
Under riving av samtlige innvendige vegger fant jeg mye svartmugg bak gipsen.
På det verste stedet var det nesten helt dekket med svartmugg ca 1 meter opp fra gulvet.
Konstruksjonen var byggestandard på syttitallet: Treverkstendere, steinullsisolasjon, fuktsperre og gips + tapet.
Det er en risikokonstruksjon, det visste vi fra begynnelsen og det sto i protokollen. Så det blir ikke direkte noen overraskelse.
Nå har vi drenert om og isolert på utsiden, slik som jeg skrev i første innlegg.
Nivell har jeg sett på, men bestemt å ikke legge inn. Vi kommer sannsynligvis kun ha heldekkende teppe så lenge barna bruker det som lekerom, og senere i livet som "Fritidsgård". Så ryker teppet ut og inn kommer fliser.
Derfor anser jeg Nivel å være "overkill".
Ja, det tror jeg nok alle kan skrive under på.alex86 skrev:
Det jeg vil vite er hvilke nye konstruksjoner minimerer disse forutsetningene?
For eksempel har vi vært inne påventilasjon.
Vi har snakket om platemateriale. Minerit som et eksempel. Kan man få svartmugg på minerit? Produsentene hevder i alle fall at de "er tålige".
Finnes alternativer til Minerit?
Å sette plater vil gi visse fordeler.mycke_nu skrev:
En av dem er lyddemping. Rommet brukes i dag som lekerom, og om noen år som "Fritidsrom/ungdomsrom".
Det vil være mye lyd, musikk, TV-spill.
I dag er det mye elektrorør på veggene som i så fall må freses inn i veggen. Jeg skal også trekke installasjon for 7.1 lyden, og fremtidig kanon.
Kort sagt. Det er noen fordeler med å sette opp en innervegg. Men om det viser seg å bli unødvendig mye risiko, blir det puss og så får jeg løse de andre delene på annen måte.
Skiver av gips eller Minerit vil ikke gi deg noen akustiske fordeler, snarere tvert imot vil jeg tippe. Eventuelt kan elektriske rør pusses inn, men det ligger litt utenfor mine begrensede kunnskaper i emnet.
Er enig med mycke_nu. Puss opp veggen!
Da vil du aldri måtte lure på hva som gjemmer seg bak platene. Eventuelle fuktgjennomslag blir synlige med en gang.
Å frese inn spor i pussen for å legge VP-rør er ikke spesielt avansert. Det blir bare litt støvete.
Da vil du aldri måtte lure på hva som gjemmer seg bak platene. Eventuelle fuktgjennomslag blir synlige med en gang.
Å frese inn spor i pussen for å legge VP-rør er ikke spesielt avansert. Det blir bare litt støvete.
Gips har en lydabsorberende evne. Det fremgår av spesifikasjonen for gips, og er det noe jeg synes jeg kan dra entydig konklusjon gjennom innlegg på dette forumet, så er det at gips har en lydabsorberende virkning.mycke_nu skrev:
Doble gips (eller annen plate på baksiden) reduserer risikoen for - det som pleier å bli beskrevet som - "bongo-lyd".
Fra ungdommen og tiden som "garasje-musiker" husker man forskjellen mellom øvingslokalet i skolens tilfluktsrom (bare steinvegger) samt ungdomsgårdens øvingslokale (gjetter at det var standard gipsvegger).
Og så kan jeg også gjøre den endelige testen ved å gå ned i et av rommene i kjelleren, som nå står tomt med nakne vegger. Og visst hører man en svak "ekko". Det er ikke i det hele tatt det samme lydbildet som det var før vi rev bort alle innerveggene av gips og steinullsisolasjon.
Dermed ikke sagt at det går an å løse også med pussede vegger. Det finnes andre knep å ta til. Jeg inventerer alle muligheter.
Hei, det finnes bare en sikker løsning (uorganiske materialer, puss, minerit) så finnes det løsninger som kan fungere, men er vanskeligere å si på forhånd.
Når det gjelder å regel opp mot en yttervegg; det er jo ikke bare kapillærsuging som er et problem. Kondens mot kald yttervegg er et eksempel (ikke helt sammenlignbart, men synes likevel det belyser problemet; prøv å trekke ned en rullegardin foran et toglassvindu en vinterdag og se på vinduet om morgenen).
Jeg er nok litt smalsporet, men etter min mening har ikke organiske materialer noe å gjøre i en gammel kjeller.
Når det gjelder å regel opp mot en yttervegg; det er jo ikke bare kapillærsuging som er et problem. Kondens mot kald yttervegg er et eksempel (ikke helt sammenlignbart, men synes likevel det belyser problemet; prøv å trekke ned en rullegardin foran et toglassvindu en vinterdag og se på vinduet om morgenen).
Jeg er nok litt smalsporet, men etter min mening har ikke organiske materialer noe å gjøre i en gammel kjeller.