3.901 lest ·
9 svar
4k lest
9 svar
Fagverkstakstoler - er ikke innerveggene bærende?
Jeg holder på å lære meg om bæreevne i hus før kommende huskjøp. I et av husene vi liker ville vi dele av det store soverommet og sette inn en dør i korridoren. Men jeg ble bekymret for at det kanskje blir dyrt hvis veggen er bærende.
Huset ser ut til å ha fagverksstoler. Hva tror dere, er den blåmarkerte veggen en bærende vegg? Rød markering viser hvordan vi ville gjøre med vegg og dør.
Huset ser ut til å ha fagverksstoler. Hva tror dere, er den blåmarkerte veggen en bærende vegg? Rød markering viser hvordan vi ville gjøre med vegg og dør.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 innlegg
Fackverkstakstoler vil jeg påstå pleier å være frittbærende.
Men de kan synke litt om de mangler støtte i midten.
Vi har lignende takstoler, med 7.8m mellom innerveggene og en åpning på 3.8m, der taket synker 1-2cm i midten, men det er ikke noe man legger merke til normalt sett.
Jeg har imidlertid sett på forumet at det har vært hustilvirkere som har brukt fackverkstakstoler som ikke har vært dimensjonert for å være frittbærende.
Kan man måle opp treverket så kan man ut fra spennvidde og snøsonen sjekke om de er tilstrekkelig dimensjonert:
https://www.traguiden.se/konstrukti...-av-takkonstruktion/4.2.2takstolsdimensioner/
Men de kan synke litt om de mangler støtte i midten.
Vi har lignende takstoler, med 7.8m mellom innerveggene og en åpning på 3.8m, der taket synker 1-2cm i midten, men det er ikke noe man legger merke til normalt sett.
Jeg har imidlertid sett på forumet at det har vært hustilvirkere som har brukt fackverkstakstoler som ikke har vært dimensjonert for å være frittbærende.
Kan man måle opp treverket så kan man ut fra spennvidde og snøsonen sjekke om de er tilstrekkelig dimensjonert:
https://www.traguiden.se/konstrukti...-av-takkonstruktion/4.2.2takstolsdimensioner/
Moderator
· Stockholm
· 57 836 innlegg
Selv om veggen ikke er bærende, må man regne med at taket kan bøyes ned litt hvis veggen fjernes.
Hadde ikke tenkt å fjerne hele veggen, bare sette inn en dør. Og så sette opp en ny vegg, slik at det store soverommet blir to rom. Jeg forsøkte å tegne det med rødt 😁H hempularen skrev:
Så det dreier seg jo ikke om et stort område der veggen skal åpnes heller. Jeg har også en følelse av at det har sittet en dør der før.. Vi skal dit i morgen og da skal det bankes ordentlig i veggene.
Å bare sette inn en dør burde ikke ha noen større betydning.R ritzzz skrev:Hadde ikke tenkt å fjerne hele veggen, bare sette inn en dør. Og så sette opp en ny vegg, slik at det store soverommet blir til to rom. Jeg prøvde å tegne det ut med rødt 😁
Så det gjelder jo ikke en stor flate der veggen skal åpnes heller. Jeg har også en følelse av at det har sittet en dør der før.. Vi skal dit i morgen, og da skal det bankes ordentlig i veggene.
Og dere kan jo alltid bygge avlastning for døra.
Er huset riktig, går det å løse. Med en slik vind kan man styrke opp takstoler om det trengs. Jeg hadde kaldt regnet med at det går, så om det koster 100kr eller 30tkr å løse det er kanskje ikke et så stort spørsmål i sammenhengen.
Klikk her for å svare