Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Når Du skal sette opp en stor flatskjerm vil Du merke fordelen!
Dagens trådlyft?

• Liker
  • Haha
Jochi og 2 andre
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Dagens trådlyft?
Nei, tror at Härjedals köks tråden fra 06 der siste svaret kom 09 var dagens trådlyft;)

• Liker
fribygg
  • Laddar…
F fn76 skrev:
En stor tung plattTV finnes ikke som en gipsplate ikke klarer av. EN molly i gips klarer lett en TV og man bruker som regel fire skruer til en TV. Derimot kan en bokhylle type Elfa med skinner veie en hel del. Kjøkkenskap (men der pleier man vel å planlegge og sette kortlinhar før man dekker veggen med platemateriale).
Da jeg skulle bygge mitt hus var jeg også helt innstilt på å ha OSB eller sponplate bak gipsen "for det er bra". Min KA spurte hva eksakt hadde du tenkt å henge opp som krever det. Jeg kunne ikke komme på et eksempel. Det ble i mitt bygge en blanding med sponplate bak bærende vegger og slike som skulle ta opp krefter. Vegger som på det meste skal bære opp et bilde har kun gips. Jeg synes det har vært et bra kompromiss uten at jeg føler at jeg har spart.
Noen som vet hvilken vegg som tåler størst last: en med 45 regel og OSB+gips eller en med 70 regel og gips? (jeg vet ikke svaret).
Bør jo bare osb-alternativet...

J Jonas1130 skrev:
J Jonas1130 skrev:
tenk i forlengelsen du bygger et hus setter opp på veggene det du skal ha der. selger huset nye eieren vil ha ting på andre steder med enkelgips/dobbelgips. blir det en masse nye molly-hull for å få ting til å henge oppe. ikke spesielt kult å se gamle molly-hull minst 8mm eller femtiørings brikker på veggene hvis man lar mollyen bli igjen:mad:

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Har man sett mannen som skal stå på hendene og braser gjennom gipsveggen forstår man at enkelgips ikke er nok. :)

imported_Benno imported_Benno skrev:
Har man sett gubben som skal stå på hender og braser gjennom gipsveggen forstår man at enkelgips ikke holder. :)
Har man selv for moro skyld brytet med sin pappa deretter han satte baken gjennom gipsen mellom to reisverk så vet man også at det trengs mer enn enkelgips.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Ola78 Ola78 skrev:
En grunn til at du ha ekstra platemateriale bak er at veggen ikke blir tilstrekkelig vridningsstabil ellers for å tåle eventuelle laster. Dessuten, har du en hardere plate bak gipsen, så tåler jo veggen et slag bedre, for eksempel en sint tenåring som slår knyttneven i veggen... ja, jeg vet, det er antageligvis ikke et godt eksempel:D
He He... Ropte inn et hus hos fogden for et par år siden. Store gjennomslag i gipsveggene fikk meg til å spørre fyren som eide huset. -Hvordan har dette skjedd? Svaret var enkelt men oppklarende. -Galt rasende kone, som ikke fikk det hun pekte på. Derfor separasjon, og huset som var hans hadde hun ødelagt rett før hun dro. KS dekket ikke opp for gjeldene. Stakkaren ble deportert til en ettromsleilighet med restgjeld.:cry:
Men ta gjerne lærdom fra Sven-Ingvars når de synger -Pass dere for kvinns, de skal ha alt som finnes.

• Haha
Ola78 og 2 andre
  • Laddar…
E Eld skrev:
Jeg har plyfa overalt der det ikke er gammel råspont. OSB er jo ikke mye å skru fast tunge ting i. Med plyfa kan man bruke treskruer uten noen plugg i alle situasjoner.
Enig. Jeg satte 15mm plyfa og dobbeltgips på kjøkkenet jeg bygde. Fikk tak i et restparti plyfa billig så kostnaden var bedre enn 11mm osb fra byggmax. Ingen problemer med veggskapene med de veggene. Den eneste ulempen var vel at min "hole in one" fungerte dårligere gjennom 15mm plyfa.

• Liker
Coolman
  • Laddar…
Men hvorfor dobbelgips?
For øvrig så er jo 15 mm plyfa en skikkelig trivelig sak🙂

• Liker
Tomture61 og 1 annen
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
Å bare ha enkelgips på en vegg koster ca 100kr per 0,9m å legge til osb innenfor øker kostnaden med 219kr per 0,9m vegg
Å ha 15mm konstruksjonsfiner som koster 459kr per 0,9m vegg og dobbeltgips så koster veggen 100+100+459= 659kr per 0,9m dette uten å ha regnet arbeidstid og skruer..

Enkelgips 100kr per 0,9m vegg
Enkelgips + osb 319kr per 0,9m vegg
Dobbeltgips + 15mm finer 659kr per 0,9m vegg

Det blir fryktelig dyrt med dobbeltgips og 15mm finer😀uten å ha regnet arbeidstiden som er vanvittig om man skal leie det ut…

Prisene er hentet fra Byggmax..

• Liker
cpalm og 2 andre
  • Laddar…
J Jonas1130 skrev:
Men hvorfor dobbeltgips?
For øvrig så er jo 15 mm kryssfinér en skikkelig hyggelig sak🙂
30 minutters brannisolerning med dobbeltgips. Føltes bra på et kjøkken. 3 lag gips er A60 og brukes i noen brannfarlige miljøer.

• Liker
Jonas1130
  • Laddar…
Fast brenner det så brenner det.....Dobbelgips brukes jo ofte for å skille brannceller. Tvilsomt om det har noen stoppende effekt bare for det i et rom. Et kjøkken som blir overtent sprer seg nok ganske fort uansett siden temperaturene stiger så fort. Om nå ikke kjøkkenet er helt tomt for brennbart materiale da......

• Liker
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Dobbeltgips og enkelgips med OSB har vel i prinsippet samme brannbeskyttelse.

Fremfor alt i kombinasjon med brannherdig isolering.

S Stefan1972 skrev:
Men brenner det så brenner det.....Dobbelgips brukes jo ofte for å skille mellom brannceller. Tvilende om det har noen stoppende effekt bare fordi det er i ett rom. Et kjøkken som blir overtent sprer seg nok ganske fort likevel ettersom temperaturene stiger så raskt. Om nå ikke kjøkkenet er helt tomt for brennbare materialer da......
Sikkert går spredningen en aning langsommere i alle fall. Det kan redde huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.