304.805 lest ·
348 svar
305k lest
348 svar
Hvorfor kjører alle med OSB bak gips?
På skolen jeg jobbet på monterte vi plugger eller dobbel gips så det var vanskeligere å slå gjennom med hånden og å montere skap og hengere på.S Slarvpellen skrev:Jeg har snudd litt når det gjelder innfesting i gips, det er egentlig ikke noe problem.
Men ærlig talt synes jeg en vegg føles mer stum og solid hvis man har OSB eller Plywood bak. Gjerne på trestender og selvsagt med isolasjon i veggen. Men dette er ikke noe konstruksjonsmessig argument, bare en form for estetikk.
Man vinner ingen konkurranser på å bygge det som holder mest. Så lenge det holder og følger byggnormene trenger man ikke overdrive det for konstruksjonens skyld.
Nja, det var vel ikke helt sant. Har du et installasjonssjikt (som man bør ha) så har du stabilitet. Jeg har sponplate i alle mine vegger, kan henge opp alt uten å være urolig.Ola78 skrev:
En grunn til at du må ha ekstra plate materiale bak er at veggen ikke blir tilstrekkelig vridningsstabil ellers for å tåle eventuelle laster. Dessuten er det jo slik at har du en hardere plate bak gipsen så tåler veggen et smell bedre, for eksempel en sint tenåring som slår knyttneven i veggen...ja jeg vet, det er antageligvis ikke et godt eksempel![]()
Heng opp sponplaten med pappspiker og skru med dobbeltgipskrue. Fullt godkjent ifølge AMA.Johan Gunverth skrev:
Klassisk brannfakkel for dette forumet: hvilken type plate setter man bak gipsen (hvis man nå trenger det)? Like morsomt hver gang.
Råspont
Kryssfiner
Sponplate
OSB
Jeg har OSB som gulvbeskyttelse og generelt beskyttelse under byggeperioden. Deretter kaster jeg dem på fyllinga. Vanskelig å fyre dem i peisen med så mye lim og voks i materialet.
Bak gipsplatene har jeg skrulimmet 12mm sponplate fra Byggelit. Like sterkt som OSB og veggene blir mer stabile ved at man limer dem fast, også mot kortsider. Det går an å rette opp skjeve bjelker med liming. Sponplater er dimensjonsstabile og kan derfor limes.
Styrken på innfestninger er i prinsippet like sterk som OSB, men krever kyndig forboring. Ikke like enkelt å få det bra og sterkt. Kryssfiner og råspont er overlegne i denne sammenhengen.
OSB er trolig det mest miljøvennlige fordi det produseres av all dritten som blir igjen i tømmerproduksjon, f.eks. røtter, smågreiner og annet. I tillegg rundt 5% lim og overflatevoks.
3...2...1...nå kommer motargumentene
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 innlegg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 innlegg
. Jeg er enig med deg, det finnes mange stender og skruer å forankre ting i.bjolo360 skrev:
Om man leser forumet ser det ut som om praktisk talt alle her setter opp OSB-plater bak gipsplatene i veggene og diss katalogforetakenes vegger. Det føles naturligvis litt mer "solid" med OSB, og jeg forstår at det blir enklere å sette opp hyller. Men når jeg selv tenker på min egen nåværende bolig (enkle gipsplater overalt - stort byggefirma som har bygd huset naturligvis), så har jeg likevel ikke lidd av det, så langt jeg kan huske.
Finnes det noen flere bygningstekniske grunner til å legge på et lag OSB? Det føles jo som ganske mye merarbeid og en stor kostnad, som man gjerne vil minimere ved et husbygging. Samtidig vil man jo absolutt ikke at det skal føles som noen slags juksbygge.
Best er å skru inn i bjelkene slipper plugger eller Molly
Det er antagelig prisen som styrer der, men også brukervennligheten?B Boan skrev:Hei!
Er det virkelig så få som bruker Plyfa bak?!? Det virker som OSB er det som gjelder, men jeg mener i alle fall at Plyfa er mye sterkere.. visst litt dyrere, men det skilte ca 80 kr per plate mot OSB, så jeg tvilte ikke. Vi gjorde om veggene våre bare fordi det var enkelgips uten isolasjon, og på de veggene hvor vi tok ned gipsen satte vi inn Plyfa "inne" mellom stenderne på den siden hvor gipsen fikk bli.
Råsponten bygger jo mer, men gir mindre spill så det blir jo billigere, men Plyfa stiver jo også opp.
Jeg mener at Plyfa suger til seg fukt mye lettere enn OSB, og det kan være en annen grunn.
Vet ikke om det har noen større betydning, men en OSB er ikke tett som en Plyfa.
Spørsmålet fra starten om å bruke OSB bak gips mener jeg absolutt at man bør gjøre, for selv om veggen ikke er bærende, så stagges hele huset på en veldig god måte.
Beklager at jeg må bumpe et gammelt innlegg, men jeg må bare spørre om det er jeg som er dumMathiasS skrev:
Allvitende
· Västra götaland
· 10 935 innlegg
Jeg tror ikke du skal stole på at den som har laget grafikken er den som har gjort testen.. Lengden på skruen er nok valgt for at den skal gå gjennom hele platene...T tomasjo skrev:Beklager at jeg bumper et gammelt innlegg, men jeg må bare spørre om det er jeg som er dumI grafikken står det at man har brukt 60 mm skrue, men det ser jo ut som at skruen bare går gjennom skapet, platene og så stikker ut en liten bit bak. Burde ikke det bli 12+11+ et par mm og ikke 60? Igjen beklager for gammel bump, men jeg kan ikke slippe funderingen. Skal man forstå at grafikken er forenklet sånn at skruen i testen ikke var helt innsatt?
Når du skal sette opp en stor flatskjerm-TV vil du merke fordelen!bjolo360 skrev:
Om man leser forumet ser det ut til at i prinsippet alle her smeller opp OSB-plater bak gipsplatene i veggene og disser katalogfirmaenes vegger. Det føles naturligvis litt "gedignere" med OSB og jeg forstår at det blir enklere å sette opp hyller. Men når jeg selv tenker på min egen nåværende bolig (enkle gipsplater overalt - stort byggefirma som har bygget huset naturligvis), så har jeg likevel ikke lidd av det hva jeg kan komme på.
Finnes det noen mer byggetekniske grunner til å legge på et lag OSB? Det føles jo som ganske mye mer arbeid og en stor kostnad, noe man gjerne vil minimere ved et husbygg. Samtidig vil man jo absolutt ikke at det skal føles som noe slags juksebygg.