304.808 lest ·
348 svar
305k lest
348 svar
Hvorfor kjører alle med OSB bak gips?
Jamen va bra.
Det føles som at det blir skikkelig bra det der.
Tenk på å lage smygen av gips, gipsvinkel i hjørnet, så det ikke går i stykker så lett, og så samme overflate rundt hjørnet og inn i smygen deretter, som på veggflaten.
Det føles som at det blir skikkelig bra det der.
Tenk på å lage smygen av gips, gipsvinkel i hjørnet, så det ikke går i stykker så lett, og så samme overflate rundt hjørnet og inn i smygen deretter, som på veggflaten.
Det tror jeg også! Skal nok både bli stille og stumt! 
Og som svar på TS spørsmål så er min grunn til OSB at jeg skal slippe å plugge hver gang noe skal settes opp, da vi blant annet kommer til å ha kroker på veggen, vegghengte nattbord, vegglamper osv., så blir det veldig mye plugging hvorav noen hadde trengt å være molly og skulle man endre seg i fremtiden så er det mye enklere å bare fylle litt malingfugemasse og forbedre enn å prøve å sparkle over mollyer og få det til å se pent ut!
Og som svar på TS spørsmål så er min grunn til OSB at jeg skal slippe å plugge hver gang noe skal settes opp, da vi blant annet kommer til å ha kroker på veggen, vegghengte nattbord, vegglamper osv., så blir det veldig mye plugging hvorav noen hadde trengt å være molly og skulle man endre seg i fremtiden så er det mye enklere å bare fylle litt malingfugemasse og forbedre enn å prøve å sparkle over mollyer og få det til å se pent ut!
OSB eller annet trematerial bak gipsen er obligatorisk etter min mening hvis man ikke har et veldig stramt budsjett. For meg handler det om å kjøpe seg fri fra den irritasjonen og merarbeidet som oppstår ved 80% av alle oppheng hjemme, og også etterarbeidet når man flytter på vegghengte ting.
Vi setter til og med inn OSB i alle vegger i alle utleieleiligheter vi bygger nå om dagen. Foruten enkelheten for leietakeren ved montering av diverse vegghengt, slipper vi som byggere/forvaltere å håndtere alle hullene i veggene når leietakerne flytter ut.
Vi setter til og med inn OSB i alle vegger i alle utleieleiligheter vi bygger nå om dagen. Foruten enkelheten for leietakeren ved montering av diverse vegghengt, slipper vi som byggere/forvaltere å håndtere alle hullene i veggene når leietakerne flytter ut.
Renovator
· Skåne/Blekinge
· 2 880 innlegg
Om man renoverer litt eldre hus med massive trevegger, så er plankeveggene sjelden rette. Da hjelper det utrolig mye med en treplate først for å jevne ut de verste ujevnhetene mellom planene før man setter gips.
Da denne tråden dukket opp som forslag for meg, kan jeg svare også.
Jeg bruker OSB noen ganger der det ikke er så nøye, kjedelige plater som spriker og stikker med relativt lav bæreevne.
Jeg mener ikke at OSB er en bra plate for å kunne henge opp tyngre ting på veggen, kryssfiner er betydelig bedre, men dyrere.
Jeg har også brukt sponplate noen ganger, spesielt i eldre hus hvor det har vært brukt sponplate tidligere.
Jeg kan også bruke rupanel eller båndsagde planker med eller uten not/fjær, og det blir en veldig holdbar vegg som tåler høy belastning, det er rimelig billig å kjøpe, men litt mer arbeid enn plater.
OSB er litt av et drittmateriell, men det er rimelig billig og går fort.
Jeg bruker OSB noen ganger der det ikke er så nøye, kjedelige plater som spriker og stikker med relativt lav bæreevne.
Jeg mener ikke at OSB er en bra plate for å kunne henge opp tyngre ting på veggen, kryssfiner er betydelig bedre, men dyrere.
Jeg har også brukt sponplate noen ganger, spesielt i eldre hus hvor det har vært brukt sponplate tidligere.
Jeg kan også bruke rupanel eller båndsagde planker med eller uten not/fjær, og det blir en veldig holdbar vegg som tåler høy belastning, det er rimelig billig å kjøpe, men litt mer arbeid enn plater.
OSB er litt av et drittmateriell, men det er rimelig billig og går fort.
Plyfa har best dragholdfasthet av de 3 nevnte plate-materialene men ikke supermye høyere enn Osb. Dårligst av plate-materialene er spon.
Finnes link til test eller har iallfall funnets her på Byggahus tidligere.
Finnes link til test eller har iallfall funnets her på Byggahus tidligere.
Skal du sette platene i taket er det nok slik. Ellers synes jeg spon og plyfa ligger nærmere hverandre. "Plyfa har best strekkfasthet av de 3 nevnte platematerialene men ikke supermye høyere enn Osb. Dårligst av platematerialene er spon."

En ting til man kan tenke på, det er at alle materialene skal forbores med et noe mindre bor enn skruen for å oppnå maksimal styrke. Hvis man unnlater å forbore, er det større risiko for at det blir verre, spesielt i sponplater og OSB, mens kryssfiner ikke er i nærheten av like stor risiko for å splittes eller sprekke opp av en skrue som trenger inn i uboret materiale.
Jeg bruker OSB bak gipsen her hjemme, og har ikke forborret noen innfestinger så langt, men skulle jeg henge opp noe som krever typ 50 kg/innfesting, ville jeg nok tenke på det.
Jeg bruker OSB bak gipsen her hjemme, og har ikke forborret noen innfestinger så langt, men skulle jeg henge opp noe som krever typ 50 kg/innfesting, ville jeg nok tenke på det.
Medlem
· Södermanland
· 115 innlegg
Kjøpte et hus av Fogden i år. Et hyggelig hull i veggen fantes nederst i trappen. Ifølge naboene så hadde det gått litt vilt for seg i huset i forkant av en uunngåelig separasjon. Om det var han eller hun som holdt på å presse ut ytterveggen har ikke kommet frem, da jeg følte at spørsmålet ikke passet inn da jeg traff ham ved overleveringen av huset. Jeg må legge til at vi kom veldig godt overens, noe jeg har nevnt tidligere her. Men som sagt.....litt skikkelig OSB, hadde nok løst veggens holdbarhet, spørsmålet er hvordan det hadde endt for den som - på tidspunktet - utgjorde missilen.
Bra å feste alt som skal monteres på veggene.Ola78 skrev:
En grunn til at du må ha ekstra platemateriale bak er at veggen ikke blir tilstrekkelig vriestabil ellers for å tåle eventuelle laster. Så er det jo slik at hvis du har en hardere plate bak gipsen, tåler jo veggen et slag bedre, for eksempel en sint tenåring som slår knyttneven i veggen......ja jeg vet, det er antagelig ikke et godt eksempel![]()
Om man vet hva man gjør og bruker riktige plugger osv. fungerer det ganske bra å feste ting i ren gips. Men hvis man ikke vet tykkelsen, eller om det er en stender bak eller man skal henge noe tungt, kan det bli kronglete.
Jeg skulle hjelpe søsteren min med å henge opp litt saker i hennes nye leilighet, og henger'n for 8-åringens klær falt ned etter en uke til tross for at jeg hadde brukt gipsplugger, riktig størrelse på skruen osv. Hattehylle med mollyplugg er en annen klassiker som pleier å falle ned etter et par år.
Hvis det er jevn belastning så holder gips ganske bra, f.eks. en TV som henger på samme sted. Men hvis man drar og sliter litt i det, f.eks. en kleshenger eller hattehylle, er ikke gips like bra.
Jeg valgte å sette OSB bak gipsen, og det er så enkelt at man bare kan slå inn en liten spiker for et bilde eller et par skruer for TV-en, og jeg vet at det holder. For meg var det lett verdt det ekstra arbeidet og pengene.
/N
Jeg skulle hjelpe søsteren min med å henge opp litt saker i hennes nye leilighet, og henger'n for 8-åringens klær falt ned etter en uke til tross for at jeg hadde brukt gipsplugger, riktig størrelse på skruen osv. Hattehylle med mollyplugg er en annen klassiker som pleier å falle ned etter et par år.
Hvis det er jevn belastning så holder gips ganske bra, f.eks. en TV som henger på samme sted. Men hvis man drar og sliter litt i det, f.eks. en kleshenger eller hattehylle, er ikke gips like bra.
Jeg valgte å sette OSB bak gipsen, og det er så enkelt at man bare kan slå inn en liten spiker for et bilde eller et par skruer for TV-en, og jeg vet at det holder. For meg var det lett verdt det ekstra arbeidet og pengene.
/N
Jeg har svingt litt når det gjelder innfesting i gips, det er egentlig ikke noe problem. Men ærlig talt synes jeg en vegg føles mer stum og solid om man har OSB eller Plywood bak. Gjerne på trestenderverk og selvsagt med isolasjon i veggen. Men dette er ikke noe konstruksjonsmessig argument, bare en form for estetikk. Man vinner ingen konkurranser på å bygge det som holder mest. Så lenge det holder og følger byggnormene, trenger man ikke overdrive det for konstruksjonens skyld.