Mikael_L
catherineb catherineb skrev:
Var tvungen å teste å trekke i en skrue i en sponplate og jeg fikk ingen krater 3:thinking:
Ungefär sånn ble det også i den sponplaten jeg testet.

Det er nok forskjell på forskjellige sponplater, i hvor hard overflate hhv porøs kjerne de har. Tror jeg.

• Liker
catherineb
  • Laddar…
E
Hei,

Jeg planlegger å sette opp en ny innervegg for å avgrense et rom i leiligheten. Omtrent hvor dyp blir en ny innervegg med vanlig innerdør i karm. Gjerne en litt tykkere vegg med gips/OSB og kanskje litt isolasjon imellom for å dempe forstyrrende lyd. Holder det å regne med ca 10 cm dybde?

Beste hilsener

Vi har følgende oppbygging i våre vegger, og de føles stabile.
13 gips
12 OSB
45x70 regel med mineralullsisolering
12 OSB
13 gips.
Totalt: 120mm

Om det er snakk om baderomsvegger der du vil redusere lyd, så skader det ikke med 45x95-regler.

Man kan grovt regne følgende for en vanlig vegg:
Gips-osb-stender-osb-gips
15+15+45+15+15=105
I hvert fall gipsen er 15mm uten ca 13mm.

Om det er nok til å dempe forstyrrende lyd eller ikke avhenger blant annet av hva slags lyd det er.
Visse lyder går gjennom nesten alt.

118 mm (70mm regel 2x11mm osb 2x13mm gips). Sjekk hva dørkarmer har for standardmål og gå ut fra det så blir det enklest.

E
Tusen takk for raske og gode svar!
/E

P Poxeman skrev:
Vi har følgende oppbygging i våre vegger, og de føles stabile.
13 gips
12 OSB
45x70 regel med mineralullsisolering
12 OSB
13 gips.
Totalt: 120 mm

Om det handler om baderomsvegger der du vil redusere lyd, skader det ikke med 45x95-regler.
Slik har vi også, men med spon i stedet for OSB.

Men jeg trodde man alltid skulle ha 49x95 regler i baderom for at det skal gå an å flislegge?

P Poxeman skrev:
Nei, det Går bra med 45*70 også.
[lenke]

Sen går det jo an å bygge baderom uten å flislegge også
Ja så klart. Ja det ser jo ut til å gå bra med 45x70!

Mikael_L
Dørkarmers mål (tykkelse) kan man nok si er standardisert til noen mål. (kanskje varierer det noen mm hos noen produsenter, og kanskje kan man finne noen som ikke følger dette i det hele tatt)

Men slik er det i prinsippet:

68mm karm
Passer til 45 regel i veggen og et lag plater på hver side.
Regel + 2 x 13mm gips = 71mm, regel + 2x11 mm OSB = 67mm

92 mm karm
Passer til 70 regel og enkelt platelag pbs, eller 45 regel og dobbelt platelag pbs.
70 regel + 2x13mm gips = 96mm, 45 regel + gips + OSB pbs = 93 mm

118mm karm, passer til 70mm regel + to platelag pbs, eller 95 regel og enkelt platelag pbs.

Om man ser rundt, kan man finne 92-96 mm karmer, og 68-70mm karmer osv.
Men en enkelt mm hit pleier ikke å skape problemer, det blir bare fôringen som vil helle litt.

Jeg setter opp OSB nå i vårt soverom. Siden veggene våre var regelbygget med 45x95 fra konstruksjonen, vil jeg ikke redusere størrelsen der jeg gjør endringer.

Så veggene våre blir
13mm gips - 11mm osb - 45x95 regler med 95mm mineralull - 11mm osb - 13mm gips = 143mm.
Tykk som bare det, men stabile nok til å tåle et mindre bombeangrep :crysmile: Det største problemet blir akkurat karmene. Selv de tykkeste 118mm karmene rekker ikke til.

Mikael_L
Ja man bør nok nøye seg med 45x45 eller 45x70 som regel i mellomvegger om man kjører med doble platekledninger. ;)

Jeg har 45x70 i noen bærende innervegger (samt mot baderom), og 45x45 i øvrige.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja man bør nok nøye seg med 45x45 eller 45x70 som stendere i mellomvegger om man bruker doble platelag. ;)

Jeg har 45x70 i noen bærende innervegger (samt mot baderom), og 45x45 i øvrige.
Haha ja.. men flytter man ikke vegger så føles det dumt å bytte ut det der fine kjernevirket! Stenderne som sitter i dag er tamejfan rettere enn de man kjøper hos byggevarehandelen :oops: På baderomsveggen så blir det konstruksjonsfiner så den veggen blir ytterligere 4mm tykkere :crysmile:

Mikael_L
Akkurat så, det føles jo litt sånn passe kontraproduktivt å rive fint materiale. :)

Du kan kjøpe en vanlig 96mm karm så får du bygge litt smygar rundt etterpå.

edit: Du kan få litt steinhusfølelse, med dyptliggende karmer i tykke vegger, om det frister. ;)

Sist redigert:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Akkurat så, det føles jo sånn passe kontraproduktivt å rive fint materiale. :)

Du kan kjøpe en vanlig 96mm karm så får du bygge litt lysninger rundt etterpå.

edit: Du kan få litt murhusfølelse, med dyptliggende karmer i tykke vegger, om det frister. ;)
Ytterveggene er murvegger så det blir som du sier litt samme følelse faktisk! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.