Ok, at det er svart hadde jeg gått glipp av så da blir det vel å prøve litt fra Plastic Paddings sortiment i stedet.

/Kent

Styx>Casco's Tette Tak 3902 er teglrød og er basert på MS-Polymer.
Fant det da jeg lette litt der og holder på å teste Casco SuperFix... Det limet virker mildt sagt imponerende, men får se i morgen når limflatene har tørket. Ja, det er fullt mulig å sette opp en murstein på veggen direkte :-)

http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/SuperFix.pdf

Kommer tilbake, noe sier meg likevel at jeg kommer til å kjøre med Casco SuperFix (SMP-Polymer) ved kritiske liminger inne og ute og PL600 for normalbruk ved montering av interiører, for tre mot tre fortsetter jeg imidlertid med vanlig hvitt trelim.

/Kent

For at vanlig trelim skal fungere er det en forutsetning at treverket er ubehandlet på begge limflatene. Skal man lime mot et gammelt trinn er det oftest lakkert eller lignende. Da må man først fjerne lakklaget.

snickarboden skrev:
Styx>Casco's Täta Tak 3902 er teglrødt og er basert på MS-Polymer.
Fant det da jeg lette litt der og holder nettopp på å teste Casco SuperFix... Det limet virker mildt sagt imponerende men får se i morgen da limfellene har tørket. Japp, det er fullt mulig å sette opp en teglstein på veggen direkte :-)

[lenke]

Kommer tilbake, noe sier meg dog at jeg kommer til å kjøre med Casco SuperFix (SMP-Polymer) ved kritiske liminger inne og ute og PL600 for normalbruk ved montasje av innredninger, for tre mot tre fortsetter jeg dog med vanlig hvitt trelim.

/Kent
Du det høres kanoners ut.. Det skal jeg umiddelbart ta inn og prøve neste taktekking..!!!

Såå, testet limfugene i dag men først litt fakta...
Materialene som ble limt var dels tre mot tre, høvlet alm mot saget furu samt melaminbelagt spon mot melaminbelagt spon og endeflate på sponplate mot melaminbelagt spon.

Limene som ble testet var følgende.
Casco Superfix (SMP-Polymer)
Plastic Padding Ultra
Tremco PL600
og så kunne jeg ikke motstå uten å teste med latexfug også.

De vannbaserte må ha en sugende overflate for i det hele tatt å feste og det merkes mye godt i fugen mellom de melaminbelagte flatene, det er kun Casco Superfix som er umulig å få fra hverandre der.
Endeflate på sponplate mot melamin kan sies å tilsvare tre mot f.eks. en malt vegg og der er holdfastheten som tabellen over og også der går det ikke å få fra hverandre fugen som er limt med Casco Superfix. De andre løsnes mer eller mindre lett, men da skal man kanskje se litt på hvordan man vil bruke de limene også, det er nemlig ikke noe gøy å få ned hele veggen for å få løs limte gulvlister eller belistning. Såvel PL600 som Plastic Padding Ultra fester og holder slikt på plass, eventuelt med hjelp av dykkert, latex kan fungere men hefter ikke i det hele tatt på samme måte.

Også mellom tre mot tre så var holdfastheten som tabellen over, Superfixen måtte brytes fra hverandre med en kniv som åpnet fugen og Plastic Padding Ultra opplevdes mye sterkere enn PL600 også her, latexen fungerer ikke i det hele tatt. En fuge med vanlig hvitt trelim (PVAC) hadde vært helt umulig å få fra hverandre etter 12 timers tørketid, treet hadde gitt seg før limfugen.

Tørketiden på samtlige av de testede er minst 12 timer og tiden som gikk her før de ble utsatt for prøving var cirka 18 timer, ganske normalt vil jeg si, hvis man limer noe dagen før og så fortsetter å jobbe dagen etter.

Samtlige testede hadde hvit fuge og overskudd fra fugen av lim føles og håndteres omtrent som latex, Superfix er dog mer "smetete" og har en mer "silikonlignende" "fet" følelse. Ingen av limene inneholdt løsningsmidler og klassifiseres som miljøvennlige, hvilket er et stort pluss for meg som helst unngår tynner, white-spirit, bensin etc.
Ingen av limene luktet noe nevneverdig, hvilket bekreftes av noen sikkerhetsdatablad også.
Viktig for meg er at limsøl kan fjernes lett fra en ferdigmalt overflate eller andre flater, og der er Superfix's eneste svake punkt, den smører ganske godt så man bør være forsiktig.
Samtlige lim er overmalbare, hvilket er en faktor å ta hensyn til ved interiørjobber.
Samtlige lim holder seg godt i patronen etter bruk, Casco og Plastic Padding har dessuten skruelokk for å forsegle patronen etter bruk, dette ser jeg som et pluss fordi det har blitt "noen" patroner PL400 etc. som man har limt med en gang og så fått kaste.

Ikke en vitenskapelig test direkte men holdfasthetsmessig så ga det meg et bilde av hva jeg kan forvente meg i holdfasthet og det eneste som kunne nærme seg PL400's holdfasthet er Superfix. Superfix er også det eneste av disse tre som klarer limninger utendørs.

Ingen av limene ovenfor skal luftes slik som PL400, men de skal raskt og bestemt trykkes fast og så få tørke i fred og ro.

Håper dette er til hjelp for andre.

/Kent

• Liker
Mixter1973 og 3 andre
  • Laddar…
Kanonfin anmeldelse - man takker.!!

• Liker
Efraim L
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.