Hei!
Jeg skal lime sammen noen planker av eik og valnøtt. Tenker å bruke lamellfres og lime med hjelp av tvinger. Har sett på Titebond som skal være så jævlig bra, men det er jo leveringstid på det. Bauhaus har jo Gorilla på hyllen. Dere med erfaring, hva mener dere?
Jeg skal bruke treet til diverse møbler.
Takk og bukk!
 
D
Ingen anelse hvordan det er med møbelsnekring, men innen trebåter så bruker vi 2-komponents lim for nettopp eik.
 
Hep Hep skrev:
Eik og valnøtt stiller ingen spesielle krav, så hvilket som helst vanlig trelim/hvitlim fungerer bra. Hvis du har nærme til nettopp Bauhaus:
[lenke]
Det holder også om treet velger å tørke litt til? Ulempen med f.eks. titebond hvis jeg har forstått det rett er at det ikke er særlig gøy å håndtere når det er herdet. Det samme gjelder vel 2k. Men jeg får prøve noen biter med det du anbefaler:).
Takk!
 
D Danne824 skrev:
Ingen aning om hvordan det er med møbelsnekring men innen trebåter så bruker vi 2-komponents lim for akkurat eik.
Det avhenger nok mer av miljøet enn av treslaget. Innendørs til møbler brukes vanlig trelim/hvitlim.
 
F Fjonken skrev:
Det holder selv om treet velger å tørke litt til? Ulempen med for eksempel Titebond, hvis jeg har forstått det riktig, er at det ikke er veldig gøy å håndtere når det er herdet. Det samme gjelder vel 2k. Men jeg får prøve noen biter med det du anbefaler:). Takk!
Nå lurer jeg på hvilken Titebond du har sett på. Deres "Original Wood Glue" er det ikke noe hokus pokus med, den oppfører seg som hvilken som helst trelim. Titebond har en masse forskjellige limtyper, som sikkert oppfører seg helt annerledes, men de trenger du ikke til eik og valnøtt i møbler.

Hvis du mener at virket ikke er helt tørt, vil du få problemer uansett limtype. I det minste hvis du bygger noe som ikke tåler at treet krymper.
 
  • Liker
Fjonken
  • Laddar…
Når jeg limte om mine eikestoler brukte jeg også vanlig hvitlim etter at jeg spør en kompis som bygger bl.a. møbler på bestilling.
 
D
Hep Hep skrev:
Det kommer nok mer an på miljøet enn treslaget. Innendørs til møbler brukes vanlig trelim/hvitlim.
Nei eik er surt og et ringporøst treslag, hvis det er homogen eik så er epoxy eller polyuretanlim å foretrekke, vi velger en epoxy som er tilpasset akkurat eik.
 
D Danne824 skrev:
Nei eik er surt og et ringporig treslag, om det er homogen eik så er epoxy eller Polyuretanlim å foretrekke, vi velger en epoxy som er tilpasset for akkurat eik.
For møbler innendørs er det bare unødvendig og klissete å bruke noe annet enn vanlig trelim. Om dere bruker annet når dere bygger båter, så er det såklart opp til dere. Men skyld ikke på den stakkars eiken.
 
D Danne824 skrev:
Nei eik er surt og et ringporig treslag, om det er homogen eik så er epoxy eller Polyuretanlim å foretrekke, vi velger en epoxy som er tilpasset for akkurat eik.
Jeg foreslo PU-lim for den gode møbelsnekkeren men det syntes han var en dårlig idé. Hvitt lim, skal det være!
 
Intet Intet skrev:
Jeg foreslo PU-lim for den gode møbelbyggeren men det syntes han var en dårlig idé. Hvittlim, skal det være!
PU er vanlig å bruke når man bøyer og laglimmer og eikevirket er vått. Men det er antakeligvis ikke det tråden handler om.
 
Epoxy fungerer dårlig på eik. Polyuretanlim er ikke helt så vannfast som det burde være i en båt. Kvalitetsbevisste båtbyggere bruker resorcinol-fenol lim når de limer eik. Og stoler likevel ikke helt på limfugene. Eik i utendørsforhold er ekstremt vanskelig å lime på grunn av garvesyrene.

Heldigvis er eik betydelig lettere å lime i innendørsforhold, så der bruker man vanligvis vanlig hvit snekkelim.
 
  • Haha
Danne824
  • Laddar…
D
Intet Intet skrev:
Jeg foreslo PU-lim til den gode møbelbyggeren men det syntes han var en dårlig idé. Hvitt lim, skal det være!
Ja jeg hadde nok foretrukket ditt forslag, vi bruker epoxy når det gjelder eik og mahogni. Eik som er utsatt for fuktighet forbehandler vi med lignu, en type epoxy men trenger inn mye dypere i treet og deretter limer vi med epoxy.
 
takk for alle gode svar!
jeg bestilte dette lille kitet, gorilla og en flaske casco, kommer på mandag :)
 
  • Tre flasker Titebond trelim: Original, Ultimate, Premium, vises i et søk på Amazon.se med pris 349 kr.
  • Liker
Danne824
  • Laddar…
D
F Fjonken skrev:
takk for alle bra svar!
jeg bestilte dette lille kit, gorilla og en flaske casco, kommer på mandag :)
Blir nok bra, vi bruker i første hånd produkter fra https://rotdoctor.com/ men det finnes en mengde andre produsenter med samme type utvalg og som sikkert ikke behøves importeres.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.