Hei!
Jeg skal lime sammen noen planker av eik og valnøtt. Tenker å bruke lamellfres og lime med hjelp av tvinger. Har sett på Titebond som skal være så jævlig bra, men det er jo leveringstid på det. Bauhaus har jo Gorilla på hyllen. Dere med erfaring, hva mener dere?
Jeg skal bruke treet til diverse møbler.
Takk og bukk!
Jeg skal lime sammen noen planker av eik og valnøtt. Tenker å bruke lamellfres og lime med hjelp av tvinger. Har sett på Titebond som skal være så jævlig bra, men det er jo leveringstid på det. Bauhaus har jo Gorilla på hyllen. Dere med erfaring, hva mener dere?
Jeg skal bruke treet til diverse møbler.
Takk og bukk!
Eik og valnøtt stiller ingen spesielle krav, så hvilket vanlig trelim/hvitlim funker bra. Om du har nærme til nettopp Bauhaus:
https://www.bauhaus.se/tralim-casco-inne-750-ml
https://www.bauhaus.se/tralim-casco-inne-750-ml
Det holder også om treet velger å tørke litt til? Ulempen med f.eks. titebond hvis jeg har forstått det rett er at det ikke er særlig gøy å håndtere når det er herdet. Det samme gjelder vel 2k. Men jeg får prøve noen biter med det du anbefalerHep skrev:
Takk!
Nå lurer jeg på hvilken Titebond du har sett på. Deres "Original Wood Glue" er det ikke noe hokus pokus med, den oppfører seg som hvilken som helst trelim. Titebond har en masse forskjellige limtyper, som sikkert oppfører seg helt annerledes, men de trenger du ikke til eik og valnøtt i møbler.F Fjonken skrev:
Hvis du mener at virket ikke er helt tørt, vil du få problemer uansett limtype. I det minste hvis du bygger noe som ikke tåler at treet krymper.
For møbler innendørs er det bare unødvendig og klissete å bruke noe annet enn vanlig trelim. Om dere bruker annet når dere bygger båter, så er det såklart opp til dere. Men skyld ikke på den stakkars eiken.D Danne824 skrev:
Epoxy fungerer dårlig på eik. Polyuretanlim er ikke helt så vannfast som det burde være i en båt. Kvalitetsbevisste båtbyggere bruker resorcinol-fenol lim når de limer eik. Og stoler likevel ikke helt på limfugene. Eik i utendørsforhold er ekstremt vanskelig å lime på grunn av garvesyrene.
Heldigvis er eik betydelig lettere å lime i innendørsforhold, så der bruker man vanligvis vanlig hvit snekkelim.
Heldigvis er eik betydelig lettere å lime i innendørsforhold, så der bruker man vanligvis vanlig hvit snekkelim.
Ja jeg hadde nok foretrukket ditt forslag, vi bruker epoxy når det gjelder eik og mahogni. Eik som er utsatt for fuktighet forbehandler vi med lignu, en type epoxy men trenger inn mye dypere i treet og deretter limer vi med epoxy.Intet skrev:
Blir nok bra, vi bruker i første hånd produkter fra https://rotdoctor.com/ men det finnes en mengde andre produsenter med samme type utvalg og som sikkert ikke behøves importeres.F Fjonken skrev:
