8.782 lest ·
40 svar
9k lest
40 svar
Umulig skrue. Hjelp!!
Slagmeisel er bra, men har du en gammel skrue med et hode som ikke er så holdbart, er det lett å ende opp med at skruen går av, slik at det ikke blir noe spor igjen. Da har man det gøy.
Glemte å skrive i mitt tidligere innlegg at det ofte hjelper å slå på skruen slik at den beveger seg litt. Noen ganger kan det også hjelpe å stramme den litt. Hvis man får den til å bevege seg litt på en eller annen måte, pleier det å hjelpe ganske mye.
Glemte å skrive i mitt tidligere innlegg at det ofte hjelper å slå på skruen slik at den beveger seg litt. Noen ganger kan det også hjelpe å stramme den litt. Hvis man får den til å bevege seg litt på en eller annen måte, pleier det å hjelpe ganske mye.
Jeg fikk til slutt fra hverandre rammene. Kan nevne at å slipe nye spor med vinkelsliper var det enkleste i mitt tilfelle, selv om det var risikabelt..
Som dere kan se i merkingen jeg har gjort på det ene bildet, blir det jo hull etter hengslene er fjernet. Jeg skal ikke sette tilbake nye hengsler (skal bruke vinduene til å bygge et orangeri/drivhus)
Mitt spørsmål nå er. Hvordan fyller jeg lettest opp tomrommet som ble skapt av den gamle hengslen? Hullet er ca 3-4mm (finnes også dypere på andre steder i vinduet).
Snekkersparkel? Vinduskitt? Eller hva kan være best tror dere?
Tanken er å male på nytt med linoljemaling.
Som dere kan se i merkingen jeg har gjort på det ene bildet, blir det jo hull etter hengslene er fjernet. Jeg skal ikke sette tilbake nye hengsler (skal bruke vinduene til å bygge et orangeri/drivhus)
Mitt spørsmål nå er. Hvordan fyller jeg lettest opp tomrommet som ble skapt av den gamle hengslen? Hullet er ca 3-4mm (finnes også dypere på andre steder i vinduet).
Snekkersparkel? Vinduskitt? Eller hva kan være best tror dere?
Tanken er å male på nytt med linoljemaling.
Absolutt et bra alternativ! Siden det er kanskje 50-60 slike hull jeg kommer til å støte på med mine vinduer så vil jeg gjerne ha noe raskt og holdbart alternativ. Finnes det ikke noe spesifikt for akkurat vinduer?hsd skrev:
Litt tykt for å sparkle med bra resultat. Jeg ville limt på en bit tre og høvlet plant.Hammare&Spik skrev:
Kløyv opp en lang, tynn og passe bred list, noen mm tykkere enn hengselet, som du kan sage biter av.
Antar at du skal skrape bort eksisterende maling, så skrap da fordypningen ordentlig ren samtidig før du limer.
P.s. de første vinduene vil føles som om de tar en uendelig tid. Men fokuser på å finne en effektiv samlebåndsmetode.
Sist redigert:
Lim en trebit som er mindre enn det du trenger. Deretter kan du enten sparkle med kitt eller blande sagflis med trelim og fylle med dette. Det er ikke noe strukturelt, så det handler bare om å få noe som holder fargen på plass. Det enkleste er å kappe hengslene og la resten bli sittende.
Z z_bumbi skrev:
Jeg har samlet sagspon fra andre byggeprosjekt. Det jeg lurer på er om sagspon og lim er like holdbart (tenk vær og vind, et drivhus som skal vannes hver dag) som kjemisk tre?Z z_bumbi skrev:
Klikk her for å svare