Nissens
F fribygg skrev:
Torx pleier å fungere på enkelte skruer, hvis man skal fjerne mange er kanskje en 'grispitt' bedre?
Ikke ifølge min erfaring. "Grispitten" har dels en ekspanderende effekt på skruen, dessuten går den lett av, noe som er et stort elende…

• Liker
Alti og 3 andre
  • Laddar…
N
Slagmeisel er bra, men har du en gammel skrue med et hode som ikke er så holdbart, er det lett å ende opp med at skruen går av, slik at det ikke blir noe spor igjen. Da har man det gøy.

Glemte å skrive i mitt tidligere innlegg at det ofte hjelper å slå på skruen slik at den beveger seg litt. Noen ganger kan det også hjelpe å stramme den litt. Hvis man får den til å bevege seg litt på en eller annen måte, pleier det å hjelpe ganske mye.

• Liker
Hammare&Spik og 1 annen
  • Laddar…
Jeg fikk til slutt fra hverandre rammene. Kan nevne at å slipe nye spor med vinkelsliper var det enkleste i mitt tilfelle, selv om det var risikabelt..

Som dere kan se i merkingen jeg har gjort på det ene bildet, blir det jo hull etter hengslene er fjernet. Jeg skal ikke sette tilbake nye hengsler (skal bruke vinduene til å bygge et orangeri/drivhus)
Mitt spørsmål nå er. Hvordan fyller jeg lettest opp tomrommet som ble skapt av den gamle hengslen? Hullet er ca 3-4mm (finnes også dypere på andre steder i vinduet).
Snekkersparkel? Vinduskitt? Eller hva kan være best tror dere?
Tanken er å male på nytt med linoljemaling.

• Ett fjernt gangjern på en vindusramme, plassert på et arbeidsbord i et verkstedmiljø, med flere hull i rammen etter gangjernet.
  • Hull i vindusramme etter fjernede hengsler, omkranset av rosa sirkel. Verktøy og materialer er synlige i bakgrunnen.
hsd
Ja skulle jevne til kantene og lage en trebit som passer og lime den, slipe litt og male.

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Ja skulle jevne til kantene og lage en trebitt som passer og lime det, slipe litt og male
Absolutt et bra alternativ! Siden det er kanskje 50-60 slike hull jeg kommer til å støte på med mine vinduer så vil jeg gjerne ha noe raskt og holdbart alternativ. Finnes det ikke noe spesifikt for akkurat vinduer?

C
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
hva kan være best tror dere?
Litt tykt for å sparkle med bra resultat. Jeg ville limt på en bit tre og høvlet plant.
Kløyv opp en lang, tynn og passe bred list, noen mm tykkere enn hengselet, som du kan sage biter av.
Antar at du skal skrape bort eksisterende maling, så skrap da fordypningen ordentlig ren samtidig før du limer.

P.s. de første vinduene vil føles som om de tar en uendelig tid. Men fokuser på å finne en effektiv samlebåndsmetode.

Sist redigert:
  • Liker
Hammare&Spik
  • Laddar…
Et to-komponentsparkel som ikke "siger" og er slipbart og overmalbart ville jeg teste. Har dessverre ingen aktuelle forslag på produkter.

• Liker
Hammare&Spik
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En tokomponentsparkel som ikke "setter seg" og er slipbart og kan overmales ville jeg testet. Har dessverre ingen aktuelle forslag på produkter.
Typ som kjemisk tre.?

• Liker
Hep og 1 annen
  • Laddar…
Lim en trebit som er mindre enn det du trenger. Deretter kan du enten sparkle med kitt eller blande sagflis med trelim og fylle med dette. Det er ikke noe strukturelt, så det handler bare om å få noe som holder fargen på plass. Det enkleste er å kappe hengslene og la resten bli sittende.

Z z_bumbi skrev:
Lim en trebit som er mindre enn hva du trenger. Så enten sparkler du med kitt eller blander sagspon med trelim og fyller med. Det er ikke noe strukturelt, så det gjelder bare å få noe som holder fargen på plass. Det enkleste er å kappe hengslene og la resten sitte igjen.
Z z_bumbi skrev:
Lim en trebit som er mindre enn hva du trenger. Så enten sparkler du med kitt eller blander sagspon med trelim og fyller med. Det er ikke noe strukturelt, så det gjelder bare å få noe som holder fargen på plass. Det enkleste er å kappe hengslene og la resten sitte igjen.
Jeg har samlet sagspon fra andre byggeprosjekt. Det jeg lurer på er om sagspon og lim er like holdbart (tenk vær og vind, et drivhus som skal vannes hver dag) som kjemisk tre?

Utendørslim bør funke og det spesielt om det også er dekket med to/tre lag linoljemaling. Jeg skulle være betydelig mer oppmerksom på resten av treverket selv om du har flaks og har gamle vinduer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.