Banket ja. Men varmet nei ikke prøvd.
Tilbake om 3 min takk
Tilbake om 3 min takk
Jeg kan liksom stramme dem litt. Så det er jo ikke at de sitter helt fast. Føles som at det er gjengene som man skrur mot klokken med som er ødelagte.
Verktøyentusiast
· Norrbotten
· 891 innlegg
Medlem
· Blekinge
· 12 222 innlegg
Slagskrutrekker kan være en måte.
Det er viktig å få godt grep i sporet, og for det kreves det å bruke en skrutrekker som har både riktig bredde og riktig tykkelse. Ellers blir det bare pannekake og ødelagt spor. Kunsten å skru riktig med sporskrue har forfalt litt med alle moderne stjerne og torx.
Vil du redde hengslet? Ellers kan du slipe et dypere spor.
Det er viktig å få godt grep i sporet, og for det kreves det å bruke en skrutrekker som har både riktig bredde og riktig tykkelse. Ellers blir det bare pannekake og ødelagt spor. Kunsten å skru riktig med sporskrue har forfalt litt med alle moderne stjerne og torx.
Vil du redde hengslet? Ellers kan du slipe et dypere spor.
Fungerer ikke med varme heller. Meiselen hopper til når jeg prøver å dra. Gjengen er ødelagt. Har også forsøkt å fylle ut med sølvteip. Det fungerer ikke heller.
Det er et vindu som jeg prøver å restaurere. Hengselet bryr jeg meg ikke om. Men erT Thomas_Blekinge skrev:Slagskrutrekker kan være en måte.
Det er viktig å få godt grep i sporet, og for det kreves det å bruke en skrutrekker som har både riktig bredde og riktig tykkelse. Ellers blir det bare pannekake og ødelagt spor. Kunsten å skru riktig med sporkrue har forfalt litt med alle moderne stjerne og torx.
Vil du redde hengselet? Ellers kan du slipe et dypere spor.
Bekymret for at vinduet skal gå i stykker om jeg sliper opp dypere spor?
Medlem
· Sverige
· 5 688 innlegg
Ja, jeg har en slik. Litt morsomt at det knapt finnes noen elmaskiner som gjør hva denne dingsen gjør. Alle burde ha en slik i sin arsenal!K_arlstrom skrev:
__
PS. En god idé å smøre inn mekanikken med f.eks. lithiumfett for optimal ytelse, eller "moly"-fett dvs. MoS2-basert.
Sist redigert:
Det som har fungert best for meg når det gjelder lignende skrue til vindu er å først varme litt så malingen blir myk og man lett kan skrape bort den. Viktig at skruesporet blir helt rent. Skrape litt ekstra og deretter ta en bra skrutrekker som passer godt i sporet og fyller hele sporet. Det pleier å lykkes, men noen ganger sitter det så hardt at skruen likevel gir seg.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 innlegg
Sitter skruer fast så skal man jo ikke bruke skrumaskin uansett. Best er jo en som passer godt og så ta i. Oftest blir jo skruen ødelagt av feilaktige verktøy så man gjør det vanskeligere og vanskeligere selv dessuten. Så rengjøre ordentlig fra start, ikke etter man har malt sporet.......

