Har holdt på i nesten 1 time med disse tre. Det er helt umulig med mankraft/trekker å få ut de to øverste skruene. Noen som har noen idé om hva jeg kan gjøre for å få ut fanskapen?

• Rustne skruer i hengsel på slitt dørkarm med avskallet maling, vanskelig å fjerne, søker råd.
Har du banket eller varmet?

• Liker
Hammare&Spik
  • Laddar…
Banket ja. Men varmet nei ikke prøvd.
Tilbake om 3 min takk

Jeg kan liksom stramme dem litt. Så det er jo ikke at de sitter helt fast. Føles som at det er gjengene som man skrur mot klokken med som er ødelagte.

Slagmeisel med bitsholder, har tre mulige slutresultater ifølge min erfaring... Finns på blant annet Biltema
1. Skruen løsner
2. Skruen går av
3. Sporet blir ødelagt

Den har en ganske finurlig mekanikk, her fant jeg en liten forklaring :)

• Liker
hapazard og 4 andre
  • Laddar…
Slagskrutrekker kan være en måte.
Det er viktig å få godt grep i sporet, og for det kreves det å bruke en skrutrekker som har både riktig bredde og riktig tykkelse. Ellers blir det bare pannekake og ødelagt spor. Kunsten å skru riktig med sporskrue har forfalt litt med alle moderne stjerne og torx.
Vil du redde hengslet? Ellers kan du slipe et dypere spor.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Fungerer ikke med varme heller. Meiselen hopper til når jeg prøver å dra. Gjengen er ødelagt. Har også forsøkt å fylle ut med sølvteip. Det fungerer ikke heller.

Skulle nok forsøkt bore ut dem alt sveise fast bolt og dra/skru ut.

• Liker
Ubbe55 og 1 annen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Slagskrutrekker kan være en måte.
Det er viktig å få godt grep i sporet, og for det kreves det å bruke en skrutrekker som har både riktig bredde og riktig tykkelse. Ellers blir det bare pannekake og ødelagt spor. Kunsten å skru riktig med sporkrue har forfalt litt med alle moderne stjerne og torx.
Vil du redde hengselet? Ellers kan du slipe et dypere spor.
Det er et vindu som jeg prøver å restaurere. Hengselet bryr jeg meg ikke om. Men er
Bekymret for at vinduet skal gå i stykker om jeg sliper opp dypere spor?

• Liker
MatKal123
  • Laddar…
Skruvutsug
Borre
Test emårn

M MrDizzy skrev:
Skulle nok ha prøvd å bore ut dem alt sveise fast bolt og dra/skru løs.
Enig enklest er jo å bore bort skruehodet alt er fikset

• Liker
Ubbe55
  • Laddar…
Haha. Takk konger! Det funket å slipe opp et spor
Fått krampe i biceps

• Dørhengsel med utslitte skruer på en hvitmalt dørkarm, viser spor etter sliping.
  • Liker
Magnus E K og 10 andre
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Slagjern med bitsholder, har tre mulige slutresultater ifølge min erfaring... Finnes på blant annet Biltema
1. Skruen løsner
2. Skruen knekker
3. Sporet går i stykker

Den har en ganske finurlig mekanikk, her fant jeg en liten forklaring :) [media]
Ja, jeg har en slik. Litt morsomt at det knapt finnes noen elmaskiner som gjør hva denne dingsen gjør. Alle burde ha en slik i sin arsenal!
__
PS. En god idé å smøre inn mekanikken med f.eks. lithiumfett for optimal ytelse, eller "moly"-fett dvs. MoS2-basert.

Sist redigert:
  • Liker
hapazard og 2 andre
  • Laddar…
N
Det som har fungert best for meg når det gjelder lignende skrue til vindu er å først varme litt så malingen blir myk og man lett kan skrape bort den. Viktig at skruesporet blir helt rent. Skrape litt ekstra og deretter ta en bra skrutrekker som passer godt i sporet og fyller hele sporet. Det pleier å lykkes, men noen ganger sitter det så hardt at skruen likevel gir seg.

• Liker
Hammare&Spik
  • Laddar…
Sitter skruer fast så skal man jo ikke bruke skrumaskin uansett. Best er jo en som passer godt og så ta i. Oftest blir jo skruen ødelagt av feilaktige verktøy så man gjør det vanskeligere og vanskeligere selv dessuten. Så rengjøre ordentlig fra start, ikke etter man har malt sporet.......

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.