8.782 lest ·
40 svar
9k lest
40 svar
Umulig skrue. Hjelp!!
Jeg har 8 vinduer til, 12 skruer i hvert, så kommer nok til å trenge å anskaffe noe av forslagene ovenfor. Enten dremel som noen foreslo eller den slag tingen virker jo praktisk.
Tok bort hengsler fra ytterdøren på søndag, gamle sporskruer som har sittet der i 42 år, prøvde først med skrutrekker men hentet slagtrekkeren etter 30 sekunder og alle skruene løsnet med en gang.
Du trenger bare å få dem til å løsne den første omdreiningen, så er det "bare" å skru...
Viktig at du har en bits til slagtrekkeren som passer godt.
Du trenger bare å få dem til å løsne den første omdreiningen, så er det "bare" å skru...
Viktig at du har en bits til slagtrekkeren som passer godt.
Absolutt grunnleggende for å få ut en vrien sporskruv er å få rent sporet fra malingsrester helt ned til bunnen og da spesielt kantene i bunnen av sporet. Ellers ødelegger man bare sporet. Nivået på TS-bildene duger generelt ikke.
Jeg bruker vanligvis en skrutrekker/bits som helst fyller ut hele sporets bredde og har et blad av god kvalitet med skarpe kanter og bruke den som en "huggmeisel" sammen med en hammer for å renske ut sporet. Også baksiden av spissen på en morakniv kan være nyttig. Samt gjerne varmepistol for å myke opp malingen.
Slagskrutrekker eller slagmeisel er deretter perfekt for å løsne skruen. Hvis man klarer å la være å forsøke å dra ut den før sporet er fullstendig renset, går det ofte å redde skruen med sporet intakt slik at den kan gjenbrukes.
Jeg bruker vanligvis en skrutrekker/bits som helst fyller ut hele sporets bredde og har et blad av god kvalitet med skarpe kanter og bruke den som en "huggmeisel" sammen med en hammer for å renske ut sporet. Også baksiden av spissen på en morakniv kan være nyttig. Samt gjerne varmepistol for å myke opp malingen.
Slagskrutrekker eller slagmeisel er deretter perfekt for å løsne skruen. Hvis man klarer å la være å forsøke å dra ut den før sporet er fullstendig renset, går det ofte å redde skruen med sporet intakt slik at den kan gjenbrukes.
mikethebik skrev:
Tok av hengslene fra ytterdøren på søndag, gamle sporskrue som har sittet der i 42 år, prøvde først med skrujernet men hentet slagtrekkeren etter 30 sekunder og alle skruene løsnet med en gang.
Du trenger bare å få dem til å løsne det første omdreiingen, så er det "bare" å skru...
Absolutt, lett å slå mot et sterkt objekt. Men mine gamle kulturvinduer? Med håndglass? Da tør man ikke bruke for mye vold, dessverre?
Eller har jeg misforstått, holder det å lett banke (slagtrekker) ?
Viktig at du har et bits til slagtrekkeren som passer godt.
mikethebik skrev:
Tok av hengslene fra ytterdøren på søndag, gamle sporskrue som har sittet der i 42 år, prøvde først med skrujernet men hentet slagtrekkeren etter 30 sekunder og alle skruene løsnet med en gang.
Du trenger bare å få dem til å løsne det første omdreiingen, så er det "bare" å skru...
Viktig at du har et bits til slagtrekkeren som passer godt.
K_arlstrom skrev:
Et godt tips er å bore et hull midt i skruen, kanskje ca. 5mm dypt. Diameteren på hullet skal være slik at en passende torx-bits må slås i for å passe i hullet. Kanskje T25 eller T30 i dette tilfellet.Hammare&Spik skrev:
Bank i bitsen og skru deretter ut skruen lett.