Nå har det vel løst seg, men til neste gang kan en slik i en Dremel(kopi) være nyttig.

Skjæreskiver til Dremel-verktøy, passende for presisjonsarbeid i små bygg- eller reparasjonsprosjekter.
 
  • Liker
stenna og 2 andre
  • Laddar…
Jeg har 8 vinduer til, 12 skruer i hvert, så kommer nok til å trenge å anskaffe noe av forslagene ovenfor. Enten dremel som noen foreslo eller den slag tingen virker jo praktisk.
 
Tok bort hengsler fra ytterdøren på søndag, gamle sporskruer som har sittet der i 42 år, prøvde først med skrutrekker men hentet slagtrekkeren etter 30 sekunder og alle skruene løsnet med en gang.
Du trenger bare å få dem til å løsne den første omdreiningen, så er det "bare" å skru...

Viktig at du har en bits til slagtrekkeren som passer godt.
 
  • Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
C
Absolutt grunnleggende for å få ut en vrien sporskruv er å få rent sporet fra malingsrester helt ned til bunnen og da spesielt kantene i bunnen av sporet. Ellers ødelegger man bare sporet. Nivået på TS-bildene duger generelt ikke.

Jeg bruker vanligvis en skrutrekker/bits som helst fyller ut hele sporets bredde og har et blad av god kvalitet med skarpe kanter og bruke den som en "huggmeisel" sammen med en hammer for å renske ut sporet. Også baksiden av spissen på en morakniv kan være nyttig. Samt gjerne varmepistol for å myke opp malingen.

Slagskrutrekker eller slagmeisel er deretter perfekt for å løsne skruen. Hvis man klarer å la være å forsøke å dra ut den før sporet er fullstendig renset, går det ofte å redde skruen med sporet intakt slik at den kan gjenbrukes.
 
  • Liker
Dilato og 3 andre
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Tok av hengslene fra ytterdøren på søndag, gamle sporskrue som har sittet der i 42 år, prøvde først med skrujernet men hentet slagtrekkeren etter 30 sekunder og alle skruene løsnet med en gang.
Du trenger bare å få dem til å løsne det første omdreiingen, så er det "bare" å skru...

Absolutt, lett å slå mot et sterkt objekt. Men mine gamle kulturvinduer? Med håndglass? Da tør man ikke bruke for mye vold, dessverre?
Eller har jeg misforstått, holder det å lett banke (slagtrekker) ?

Viktig at du har et bits til slagtrekkeren som passer godt.
mikethebik mikethebik skrev:
Tok av hengslene fra ytterdøren på søndag, gamle sporskrue som har sittet der i 42 år, prøvde først med skrujernet men hentet slagtrekkeren etter 30 sekunder og alle skruene løsnet med en gang.
Du trenger bare å få dem til å løsne det første omdreiingen, så er det "bare" å skru...

Viktig at du har et bits til slagtrekkeren som passer godt.
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Slagtrekker med bits holder, har tre mulige sluttresultat ifølge min erfaring... Finnes blant annet på Biltema
1. Skruen løsner
2. Skruen brekker
3. Sporet går i stykker

Den har en ganske finurlig mekanikk, her fant jeg en liten forklaring :) [media]
 
Litt off topic.. Jeg tenkte at jeg skulle restaurere mine fine kulturvinduer. Lest på og sett en del YouTube om kitting, maling, reparasjon, pussing osv.. Tenker ok det er en del arbeid
PANG = 3 timer inn og har ikke engang fått ut skruen fra 1 vindu
 
  • To frittstående kulturvinduer i tre under renovering i et verksted, plassert på trebukk med verktøy og maling bokser i bakgrunnen.
  • Liker
  • Elsker
  • Haha
BengtH og 4 andre
  • Laddar…
Nissens
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Jeg har 8 vinduer til, 12 skruer i hver, så kommer nok til å måtte skaffe noe av forslagene ovenfor. Enten dremel som noen foreslo eller denslags greie virker jo smidig
Et godt tips er å bore et hull midt i skruen, kanskje ca. 5mm dypt. Diameteren på hullet skal være slik at en passende torx-bits må slås i for å passe i hullet. Kanskje T25 eller T30 i dette tilfellet.

Bank i bitsen og skru deretter ut skruen lett.
 
  • Liker
fribygg og 5 andre
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Et godt tips er å bore et hull midt i skruen, kanskje ca 5mm dypt.
Diameteren på hullet skal være slik at en passende torxbits må slås i for å gå i hullet. Kanskje T25 eller T30 i dette tilfellet.


Bank i bitsen og skru deretter ut skruen lett.
Takk. Aldri hørt denne metoden før :)
 
Nissens
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Takk. Aldri hørt om denne metoden før :)
Den er riktig bra, kan også funke på avbrutte skruer iblant.
 
  • Liker
MrDizzy
  • Laddar…
C
Nissens Nissens skrev:
Et godt tips er å bore et hull midt i skruen, kanskje ca 5mm dypt.
Det er en superbra metode i mange sammenhenger, men med de dimensjoner på skrue som er aktuelt her så har du borret bort hele hodet om man borer 5 mm dypt.
 
Nissens
C cpalm skrev:
Det er en superbra metode i mange sammenhenger, men med de dimensjoner på skrue som er aktuelt her så har du boret bort hele hodet om man borer 5 mm dypt.
Nei, da har du brukt for grovt borr.

Boret skal jo ikke være grovere enn hva skruen er…
 
C
Nissens Nissens skrev:
Nei, da har du brukt for grov bor.
Boret skal jo ikke være grovere enn hva skruen er…
Nei, nettopp, og det blir litt vanskelig med de aktuelle skruedimensjonene, dvs. ca 5 mm.
Da ville jeg på det meste borre med 3 mm og det blir litt småpirkete.
 
Nissens
C cpalm skrev:
Nei, nettopp, og det blir litt vanskelig med de aktuelle skruvdimensjonene, dvs. ca 5 mm.
Da skulle jeg i høyden borre med 3 mm og det blir litt smått.
Alle er vi forskjellige, jeg er overbevist om at det ville fungert med torx. Det finnes torx i mange dimensjoner.
 
Nissens Nissens skrev:
Alle er vi ulike, jeg er overbevist om at det ville fungere med torx. Det finnes torx i mange dimensjoner.
Torx pleier å funke på enkelte skruer, hvis man skal fjerne mange er kanskje en 'grispitt' bedre?
 
  • Liker
Alti og 1 annen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Torx pleier å funke på enkelte skruer, om man skal ta bort mange er kanskje en 'grispitt' bedre?
Og før noen ringer dyrevernforeningen så kan et bilde tydeliggjøre for den eventuelt uinnvidde. :p

Et sett med fem spiralformede skruefjernere i et plastetui.
 
  • Liker
Alti og 4 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.