Og hvor mange kilo last tåler hver skrue i grove trekk? Tre, ti eller ca. tjuefem kilo...? Eller mer?!

Mer

• Liker
rightnow
  • Laddar…
Selve skruen holder som sagt for veldig mye.
Så blir det jo ikke bare selve skruen som holder alt oppe, friksjonen mot veggen blir veldig høy.

Og så et par støtteben på det. Flott!

Noseone skrev:
Mer

Kjempe-mye-mer.

Kan legge til at jeg har hengt opp min tv 47" på en uttrekkbar arm som sitter med 2 festepunkter i veggen, cc10 på hullene loddrett.
Enkelgips og metallstender bak, finnes ikke et snev av at den kommer til å falle ned!

Jeg skal forsåvidt ha en slutforsterker på ca 20kg og en receiver på 10kg i det ene skapet. Men det føles som det er mye, men det er det jo egentlig ikke.

For øvrig lurer jeg på om det ikke finnes noen tråd som behandler det mytiske og mystiske med oppheng. Det virker jo å være et område som er behengt med en del fordommer, overbevisning og tro på det overnaturlige. Typ.

Jo det finnes sett par tråder der plywood-evangelistene får smekk på fingrene med testresultater fra statens prøvningsanstalt som viser nøyaktig hvor mye dragende og skjærende last en 6 mm skrue tåler i plyfa, osb resp. sponplate. Lasttilfellet er av typen "kjøkkenskap".

TV-veggfeste i gipsvegg har forårsaket skade, store biter av gips har falt av rundt festet. Osb/plyfa er nok å foretrekke fremfor molly i gips, her ble det hengt opp en noe for tung TV (23 kg)

Marive skrev:
[bilde]
Osb/plyfa er nok å foretrekke fremfor molly i gips, her ble det hengt opp en noe for tung tv (23 kg)
Det er ikke vekten på tv'n som er problemet, snarere er det at man kan vinkle tv'n i alle retninger. Når man har armen lengst ute blir det en skikkelig vektstang. Akkurat et slikt feste sitter mye bedre i plyfa/OSB.

Jeg kommer i alle fall ikke til å sette mediebenken min på en svingbar arm :)

Selvfølgelig er det slik at vektarmseffekten spiller inn, men jeg vil nok påstå at vekten er en avgjørende faktor? ;-) Selvfølgelig skal det monteres på en plate, dette er et av rommene på jobben og vanligvis monteres alle festene på plater for å unngå "dyre" ulykker. Hvorfor dette festet ble montert med festelim og molly vet jeg ikke, men snart er nytt feste på plass med kryssfiner bak...

Er man så "korket" at man bruker Mollyplugg når det finnes skikkelige ting får man vel til en viss grad skylde på seg selv. Og sette lim på en papirflate hvordan tenker man ??? limet holder vel flere ganger så mye som papiret.

Nå skal vi ikke være slik.... Det er ikke noe feil med Mollyplugg, det gjelder bare å ikke overbelaste eller montere den feil.
I bildeeksemplet ser det ut som om Mollyn sitter i enkelgips med en arm som gir solide moment. Det er nok tvilsomt om "din" superplugg hadde fungert der heller....

Den skulle i alle fall ikke ha krøpet ut gjennom gipsen, den hadde tatt med seg hele platebiten. Så der skulle det være platen som satte grensen på belastning og IKKE pluggen.
Ps
Mollyn eneste fordel er at den er relativt billig og ganske enkel å montere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.