R Robert-san01 skrev:
Akkurat passe. ;)

Typ 40mm utstikk fra festet og sjekket at det er gjenger der OSB havner. Altså så det ikke er glatt del der den kan feste. For eksempel noen helgjengede 6x40-50 kan jeg tenke meg er akkurat passe.

De tåler ca 20-25kg/skru når de sitter i OSB.
Hvor finner man 6x40-50mm skruer? Byggevarene hvor jeg har vært har bare 6x60mm som korteste. Burde funke like bra? Bekymret for å punktere dampsperren, men det gjør man vel med kortere skruer også og de små hullene som blir spiller vel ingen rolle egentlig.

Kjør 5 mm.

Raka Raka skrev:
Hvor finner man 6x40-50mm skruer? Byggevarehusene der jeg har vært har bare 6x60mm som kortest. Bør fungere like bra? Bekymret for å punktere dampsperren, men det gjør man vel med kortere skruer også og de små hullene som blir spiller vel ingen rolle egentlig
Er det ikke så enkelt at det fulgte med passende skruer og skiver med festet?

R Robert-san01 skrev:
Det er ikke så enkelt at det fulgte med passende skrue og skiver med festet?
Reelle franske skruer fulgte med. Skal man gå ned til 5mm og ta 40mm lengde?

Tex Hornbach har 6x40 i hyllen for Grabber treskrue. Tror også det finnes i løsvikten.

Raka Raka skrev:
Rejäla franska skruv hängde med. Ska man gå ned til 5mm og ta 40mm lengde?
Det går sikkert bra. Sett inn noen ekstra hvis du føler deg usikker.

Sjekk også at hodet på skruen ikke blir for lite i forhold til hullene på festet. Er det tilfelle, må du komplettere med passende skiver.

Franskskrue er vel ikke gjenget helt opp til "hodet" så det kan jo være et litt dårligere valg.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
  • Liker
Mikael_L
  • Laddar…
T tlundberg skrev:
Disse? [lenke]
Ja den er bra men du må som sagt sørge for at du har gjenger der du har osb.

E elmont skrev:
slutter gjengene så langt bak at de kommer bak OSB gjør de jo liten nytte
MathiasS MathiasS skrev:
men du må som sagt sørge for at du har gjenger der du har osb.
Selvfølgelig :) Men jeg har ca 25 mm inn til OSBen, så det burde kunne funke. Og vi snakker altså at det holder for 170 kg per skrue? I mitt tilfelle vurderer jeg å henge opp en hengestol i taket. Så det må jo holde for en 100 kg mann som setter seg ned litt tungt... Takfestet har to skruehull.

E elmont skrev:
[lenke]
Kjenner dessverre ingen som kan handle for meg på Ahlsells. Har heller ikke Hornbach i nærheten (som ble tipset om tidligere i tråden). Biltema, Jula, Jem&Fix, Beijers, Tools og Byggmax er vel det jeg har å velge mellom...

Jeg er overbevist om at Beijers har men jeg vet ikke hvilket navn de har på dem, kanskje konsollskrue eller staps eller byggplåtskrue eller... kjært barn har mange navn

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.