69.782 lest ·
105 svar
70k lest
105 svar
TV på OSB
Tar opp denne tråden litt.
Har nettopp kjøpt et http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/mobler_och_fasten/tv-upphangning/andersson-wma30/167098.3157/ og til dette følger det med 4 stk franske skruer med plugg.
Jeg har OSB og gips i veggene. Mitt spørsmål er om dere synes jeg skal bruke de franske skruene med plugg eller noe annet. Hva i så fall?
Min TV veier ca 25 kg og festet sikkert minst 10 kg.
Takknemlig for svar!
Har nettopp kjøpt et http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/mobler_och_fasten/tv-upphangning/andersson-wma30/167098.3157/ og til dette følger det med 4 stk franske skruer med plugg.
Jeg har OSB og gips i veggene. Mitt spørsmål er om dere synes jeg skal bruke de franske skruene med plugg eller noe annet. Hva i så fall?
Min TV veier ca 25 kg og festet sikkert minst 10 kg.
Takknemlig for svar!
Med OSB trenger du ikke bruke plugg, i hvert fall ikke om gjengene plasseres i OSB-en. Kjøp vanlige 6mm treskrue og kjør inn i OSB-en ellers.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 106 innlegg
Passelig.Raka skrev:
Typ 40mm utstikk fra festet og sjekket så det er gjenger der OSB havner. Altså så det ikke er glatt del der den kan feste. Eks noen helgjengede 6x40-50 kan jeg tenke meg er passelig.
De tåler ca 20-25kg/skru når de sitter i OSB.
Skruen skal passe akkurat gjennom OSB-platen og ikke mer. Utspringet bak OSB-platen bidrar jo ikke til styrken, så det er helt unødvendig. Så i ditt eksempel ville jeg valgt en skrue som er ca. 30 mm pluss tykkelsen på det du vil skru opp.
Bare for å være tydelig så holder en treskrue i OSB+gips for nærmere 300 kg og ikke 20-25 som nevnes her ovenfor. Det er så sterkt at det virker urimelig.
Bare for å være tydelig så holder en treskrue i OSB+gips for nærmere 300 kg og ikke 20-25 som nevnes her ovenfor. Det er så sterkt at det virker urimelig.
Dere har kanskje begge rett, avhengig av om man mener belastning vertikalt eller horisontalt? Altså at den kan bære en last nedover på 300 og at en last på 20 kilo utgjør et moment tilsvarende 300!?Janus82 skrev:
Skruen skal passe akkurat gjennom OSB-platen og ikke mer. Utstikket bak OSB-platen bidrar jo ikke til styrken, så den er helt unødvendig. Så i ditt eksempel ville jeg valgt en skrue som er ca 30mm pluss tykkelsen på det du vil skru opp.
Bare for å være tydelig så holder en treskrue i OSB+gips for nærmere 300kg og ikke 20-25 som nevnes her ovenfor. Det er så sterkt at det virker urimelig.![]()
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 106 innlegg
Interessante verdier de har fått fram.MathiasS skrev:
Esse angir f.eks. 50kg i uttrekk for en 5x60 som er trukket inn i C14 treverk.
Nå har for så vidt Essve hatt problemer med skruer som har knekt, men man får vel anta at deres data gjelder frisk skrue.

Ja, men betrakt muligheten for at strekkprøvene har blitt utført på litt forskjellige måter. SP har jo skrudd opp en metallboks på veggen og fylt den med skrot til den faller ned (fritt beskrevet) og Essve har antagelig gjort regelrette strekkprøver på en enkelt skrue. I det ene tilfellet er systemet en skrue og et skap, i det andre tilfellet er systemet som testes en skrue. Jeg gjetter bare, men målemetoden kunne forklare forskjellen. SP's test er jo relevant i den forstand at det ofte ligner det vi ønsker å gjøre med skruer, det praktiske lastfallet er relevant.R Robert-san01 skrev:
Essves oppgaver er jo maks "tillatt last". De har jo naturligvis bakt inn en sikkerhetsmargin i de oppgavene. Det er jo tross alt en veldig stor forskjell i påkjenningene om man forsiktig øker lasten slik som SP har gjort i sine tester eller om man ganske uforsiktig slipper ned en tung malingsbøtte eller verktøykasse på en hylle.
Ja når det kalles "tillatt last" så burde det være innebygd en sikkerhetsmargin, synes jeg.
Og den er trolig ganske stor også, minst det dobbelte.
I visse sammenhenger har man sikkerhetsmarginer på 8 ganger, eller enda mer.
Jeg ville heller ikke lastet så trekkraften ble eksakt 169 kg (ifølge SP test) og så sove godt.
Jeg ville heller ikke lastet så trekkraften ble eksakt 169 kg (ifølge SP test) og så sove godt.
Virkelig ikke. Tenk om en mygg trenger å stoppe og hvile vingene en stund. Da er det kjørt for hyllen.Mikael_L skrev:
Ja når det kalles "tillatt last" så burde det være inkludert en sikkerhetsmargin, synes jeg.
Jeg ville heller ikke laste så uttrekkskraften ble nøyaktig 169 kg (i følge SP test) og så sove godt.![]()