Har kjøpt ny TV og skal henge den opp på veggen, gjorde feilen med å sette regelen i veggen for langt ned, tok målene fra et vanlig veggfeste men kjøpte et som var mer tilpasset denne TV-en (henger i en wire som et maleri), spørsmålet er om OSB-platen holder for 16 kg TV med kun to festepunkter?
Norrl...
Norrl...
Jeg synes dere gjør dette unødvendig besværlig.
Bruk en ordentlig treskrue, så grov som mulig, så er saken biff. Jeg bruker normalt Essves Treskrue ved innvendig montasje. Skal jeg henge opp enda større ting så pleier jeg å bruke http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid82.pdf i passende dimensjon.
Å bruke gipsanker når man har ei trefjøl i veggen ter seg meget merkelig i mine øyne.
Bruk en ordentlig treskrue, så grov som mulig, så er saken biff. Jeg bruker normalt Essves Treskrue ved innvendig montasje. Skal jeg henge opp enda større ting så pleier jeg å bruke http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid82.pdf i passende dimensjon.
Å bruke gipsanker når man har ei trefjøl i veggen ter seg meget merkelig i mine øyne.
N har sikkert rett, men det blir ganske mye psykologi i det hele når man skal råde noen til å henge opp en 55" TV for 20 000 kr. Hvilket jeg selv for øvrig skal gjøre snart. Det blir nok gjennomgående gjenget stang her! 16 mm. To stk. Minst.
Eller som min lærer i fasthetslære på videregående forklarte: Noen ganger må man bruke en mye kraftigere skrue enn det som egentlig kreves, ellers ser det helt sprøtt ut.
Klok var hun.
Eller som min lærer i fasthetslære på videregående forklarte: Noen ganger må man bruke en mye kraftigere skrue enn det som egentlig kreves, ellers ser det helt sprøtt ut.
Klok var hun.
Eksakt d^_^bMikael_L skrev:
Gipsanker brukes IKKE når det er OSB bak. Det holder i massevis med treskruer, festet har vanligvis 4 skruer, det kan man henge veldig mange kilo i.
@mycke_nu, finnes ingen grunn til å ta i mer enn nødvendig, det blir mye dyrere og mer komplisert. Sa min lærer, det er klokt
Psykologi ja. Jeg tror at du risikerer å ende opp i et soverom med madrassene på veggene snart. Gjengestang....mycke_nu skrev:N har sikkert rett, men det blir ganske mye psykologi i det hele når man skal råde noen til å henge opp en 55" TV for 20 000 kr. Noe jeg selv forresten skal gjøre snart. Det blir nok gjennomgående gjengestang her! 16 mm. To stk. Minst.
Eller som læreren min i fasthetslære på videregående forklarte: Noen ganger må man ta en mye kraftigere skrue enn hva som egentlig kreves, ellers ser det helt galt ut.
Klok var hun.
Om man er usikker på om teoriene stemmer finnes det bare en ting å gjøre:
Praktiske lastprøver.
Ta nå 2 eller for all del 4 ekte 6mm treskruer. skru opp veggfestet og klatre deretter opp på det og ta et bilde før du faller ned.
Min TV veier 30kg og sitter med to skruer og har gjort det i flere år, i OSB. Jeg ser ingen tendenser til at den ønsker å falle til bakken.