Takk Nik206, bakomliggande OSB-plate sitter i hjørnene med 4 skruer som alle treffer stendere. Spørsmålet er innfestingen av veggkonsollen i OSB-platen.

P
hantverkare1 skrev:
(veier 1-2 kilo på feil side om 100-streken)
Men det er vel ingenting som litt burgere og øl ikke kan rette på?

• Liker
Eddi Thomason
  • Laddar…
Å bruke expanders etc når man har OSB eller plyfa å skru i er bare uutdannet. Helt unødvendig. OSBen er laget for å skru i og fungerer utmerket til det. Det er beklagelig at du får så dårlige råd i byggevarehandelen.

• Liker
roli og 2 andre
  • Laddar…
Selv henger jeg mine kjøkkenskap i osb med 6mm treskrue. 2-3 per skap. sitter utmerket til tross for at de er velfylte.

crackerjack skrev:
Virker jo nesten umulig å finne treskrue 6mm uten forsenking som er gjengede hele veien opp. Finnes ikke dette på vanlige byggevarehandler?

Nevermind fant her nå

[lenke]
Om ikke tv-en veier over 100 kg så kan du med god samvittighet gå ned i dimensjon.
Du trenger jo ikke ha så lange skruer heller!
Jeg hadde nok satset på hederlige montasjeskruer i din situasjon, enkelt, raskt og gjør jobben utmerket.

Nik206 - TV-festet er dreibart - tenkte derfor å treffe regelen også ved festingen mot OSB-platen på den siden av OSB-platen som kommer til å bære mest vekt - derfor tenkte jeg å ha ganske lange skruer der. Men har funnet nå - takk!

crackerjack skrev:
Virker jo nesten umulig å finne treskrue 6mm uten forsenkning som er gjenget hele veien opp. Finnes ikke dette på vanlige byggvarehus?

Nevermind fant her nå

[lenke]
Bauhaus selger jo Essve, så der finnes fine skruer. Kjøp en sortimentsboks når du først holder på.....

• Liker
Hubbe2
  • Laddar…
Noen som vet hvor mye hullkanttrykk OSB tåler?

Sånn - TV oppe, føles som om den sitter som fjellet, og det ble skikkelig diskret med en malt OSB-plate.
Festingen ble til slutt:

OSB mot vegg: 4 stk 6x55 treskruer inn i stenderne
Veggfeste mot OSB: På den siden jeg traff stenderne: 2 stk 6x55 treskruer, på den andre siden samt i midten en blanding av 4,2x55 montasjeskruer og 6x40 treskruer.

Det føles virkelig som om man kunne stå på TV-en uten problem.

Takk for hjelpen til alle som kom med tips og forslag!

• Liker
corre
  • Laddar…
Jeg skummet gjennom tråden og syntes ikke å finne en viktig sak.
Overtrekk ikke skruen, da forsvinner gjengene i treplaten og skruen sitter dårlig.

Og sånn er det jo med alt, men jeg synes OSB er litt mer følsom på det punktet.

Takk - Skal tenke på det!

Jeg kaprer tråden litt - skal nemlig henge opp tre kjøkkenskap som skal bli mediaskap på vegg med gips (6mm) + OSB. Kjøpte montasjeskruer i dag, 12 stk. 5*25mm. Skal bruke opphengsskinnen fra Ikea og henge skapene i, har også tenkt å ha en støtteben under hvert skap for litt avlastning (plassert i midten av skapet for å ikke synes).

Jeg tar gjerne imot kommentarer på min tenkte løsning på innfestingen... Fikk litt kalde føtter om skruene er for korte, men 6+12=18mm og mer enn 5mm går ikke til for å henge opp skinnen som skapene skal henge på.

Burde gå.... men jeg hadde nok selv ønsket å ha 5*40 for å være sikker på at de er gjennom med hele dimensjonen av skruen.

magda136 skrev:
Jeg kaprer tråden litt - skal nemlig henge opp tre kjøkkenskap som skal bli mediaskap på vegg med gips (6mm) + OSB. Kjøpte montasjeskruer i dag, 12stk 5*25mm. Skal bruke opphengsskinnen fra Ikea og henge skapene i, har også tenkt å ha en støtteben under hvert skap for litt avlastning (plassert i midten av skapet for å ikke synes).

Jeg tar gjerne imot kommentarer på min tenkte løsning på innfestningen... Fikk litt kalde føtter om skruene er for korte, men 6+12=18mm og mer enn 5mm går ikke til for å henge opp skinnen som skapene skal henge på.
Hei, det skal fungere uten noen som helst problemer. Ikeas veggskinne har forberedte hull hver 5te centimeter eller så!

Så lenge du kjenner at det drar, og IKKE drar for langt.

• Liker
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.