71.571 lest ·
105 svar
72k lest
105 svar
TV på OSB
Takk Nik206, bakomliggande OSB-plate sitter i hjørnene med 4 skruer som alle treffer stendere. Spørsmålet er innfestingen av veggkonsollen i OSB-platen.
Å bruke expanders etc når man har OSB eller plyfa å skru i er bare uutdannet. Helt unødvendig. OSBen er laget for å skru i og fungerer utmerket til det. Det er beklagelig at du får så dårlige råd i byggevarehandelen.
Virker jo nesten umulig å finne treskrue 6mm uten forsenkning som er gjengede hele veien opp. Finnes ikke dette på vanlige byggvarehus?
Nevermind fant her nå
http://www.cheapy.se/webapp/wcs/stores/servlet/Produkt___TRAESKRUV-HAERDAD_29317__14773_19154_19154_
Nevermind fant her nå
http://www.cheapy.se/webapp/wcs/stores/servlet/Produkt___TRAESKRUV-HAERDAD_29317__14773_19154_19154_
Sist redigert:
Om ikke tv-en veier over 100 kg så kan du med god samvittighet gå ned i dimensjon.crackerjack skrev:
Du trenger jo ikke ha så lange skruer heller!
Jeg hadde nok satset på hederlige montasjeskruer i din situasjon, enkelt, raskt og gjør jobben utmerket.
Nik206 - TV-festet er dreibart - tenkte derfor å treffe regelen også ved festingen mot OSB-platen på den siden av OSB-platen som kommer til å bære mest vekt - derfor tenkte jeg å ha ganske lange skruer der. Men har funnet nå - takk!
Sånn - TV oppe, føles som om den sitter som fjellet, og det ble skikkelig diskret med en malt OSB-plate.
Festingen ble til slutt:
OSB mot vegg: 4 stk 6x55 treskruer inn i stenderne
Veggfeste mot OSB: På den siden jeg traff stenderne: 2 stk 6x55 treskruer, på den andre siden samt i midten en blanding av 4,2x55 montasjeskruer og 6x40 treskruer.
Det føles virkelig som om man kunne stå på TV-en uten problem.
Takk for hjelpen til alle som kom med tips og forslag!
Festingen ble til slutt:
OSB mot vegg: 4 stk 6x55 treskruer inn i stenderne
Veggfeste mot OSB: På den siden jeg traff stenderne: 2 stk 6x55 treskruer, på den andre siden samt i midten en blanding av 4,2x55 montasjeskruer og 6x40 treskruer.
Det føles virkelig som om man kunne stå på TV-en uten problem.
Takk for hjelpen til alle som kom med tips og forslag!
Jeg skummet gjennom tråden og syntes ikke å finne en viktig sak.
Overtrekk ikke skruen, da forsvinner gjengene i treplaten og skruen sitter dårlig.
Og sånn er det jo med alt, men jeg synes OSB er litt mer følsom på det punktet.
Overtrekk ikke skruen, da forsvinner gjengene i treplaten og skruen sitter dårlig.
Og sånn er det jo med alt, men jeg synes OSB er litt mer følsom på det punktet.
Takk - Skal tenke på det!
Jeg kaprer tråden litt - skal nemlig henge opp tre kjøkkenskap som skal bli mediaskap på vegg med gips (6mm) + OSB. Kjøpte montasjeskruer i dag, 12 stk. 5*25mm. Skal bruke opphengsskinnen fra Ikea og henge skapene i, har også tenkt å ha en støtteben under hvert skap for litt avlastning (plassert i midten av skapet for å ikke synes).
Jeg tar gjerne imot kommentarer på min tenkte løsning på innfestingen... Fikk litt kalde føtter om skruene er for korte, men 6+12=18mm og mer enn 5mm går ikke til for å henge opp skinnen som skapene skal henge på.
Jeg tar gjerne imot kommentarer på min tenkte løsning på innfestingen... Fikk litt kalde føtter om skruene er for korte, men 6+12=18mm og mer enn 5mm går ikke til for å henge opp skinnen som skapene skal henge på.
Hei, det skal fungere uten noen som helst problemer. Ikeas veggskinne har forberedte hull hver 5te centimeter eller så!magda136 skrev:Jeg kaprer tråden litt - skal nemlig henge opp tre kjøkkenskap som skal bli mediaskap på vegg med gips (6mm) + OSB. Kjøpte montasjeskruer i dag, 12stk 5*25mm. Skal bruke opphengsskinnen fra Ikea og henge skapene i, har også tenkt å ha en støtteben under hvert skap for litt avlastning (plassert i midten av skapet for å ikke synes).
Jeg tar gjerne imot kommentarer på min tenkte løsning på innfestningen... Fikk litt kalde føtter om skruene er for korte, men 6+12=18mm og mer enn 5mm går ikke til for å henge opp skinnen som skapene skal henge på.
Så lenge du kjenner at det drar, og IKKE drar for langt.