71.569 lest ·
105 svar
72k lest
105 svar
TV på OSB
Spørsmål om dette - jeg ønsker å sette en OSB-plate på ytterveggen, feste denne i stenderne. Hvilken type skrue skal jeg deretter bruke for å få festet til OSB-platen? Skruen "griper" jo bare gjennom osb-platen, derfor bør den ikke være for lang, eller tenker jeg feil?
Man fikk ganske lange franske skruer med veggfestet, men de burde jo ikke brukes, eller?
Man fikk ganske lange franske skruer med veggfestet, men de burde jo ikke brukes, eller?
Corre - det bør jo være en ganske ordentlig skrue som ikke bare er delvis gjenget, no? Finnes det fransk treskrue som er gjenget hele veien opp?
Takk MathiasA - tester det.
4 stk Montasjeskruer på 4.2*90mm vil holde lenger enn OSB-platen...
Så stort sett hva som helst som er minst ⌀4.2*60 uten forsenkning vil holde.
Franske er bare slitsomt og overkill, må forbore og vanskeligere å trekke fast.
Så stort sett hva som helst som er minst ⌀4.2*60 uten forsenkning vil holde.
Franske er bare slitsomt og overkill, må forbore og vanskeligere å trekke fast.
Fordi jeg ikke har OSB plater i veggene mine, tenkte jeg å sette en OSB foran TV-en min og trenger da en gjenget stang eller 4 stykker så platen ikke faller ned, for det har ikke TV-en hatt vett til å gjøre på disse 5 årene som den har sittet på gipsvegg med 2 molly. 42" LCD som nok veier litt siden den er så gammel (5 år).
OSB foran TV-en, det gjør du rett i. Det går så mye dritt på TV nå for tiden at dette nok er den beste løsningen.cecar33 skrev:Ettersom jeg ikke har OSB plater i veggene mine, tenkte jeg å sette en OSB foran TV-en min og trenger da en gjengestang eller 4 stk så ikke platen faller ned, for det har ikke TV-en hatt vett på å gjøre de siste 5 årene som den har sittet på gipsvegg med 2 st molly. 42" LCD som nok veier litt ettersom den er så gammel (5 år).
Ser nå at det er et par franskmenn som kommer med selve festet, men noen skiver + 4.2 montasjeskruer burde fungere like bra?
Takk for svar!
Takk for svar!
For alle som ikke vet hva de skal bruke for å få et veldig godt feste i gips vil jeg bare si - PLATTIPLUGG - den er uslåelig i gips. Den er mye bedre enn for eksempel en mollyplugg og mange, mange ganger bedre enn plastplugg uansett type. Ulempen kunne være prisen, men skal man bare ha en enkelt er det knapt noe problem.
Den kan naturligvis brukes på hvilket som helst platemateriale.
Den kan naturligvis brukes på hvilket som helst platemateriale.