81.024 lest ·
121 svar
81k lest
121 svar
Tape for tetting av dampsperre!
Mye snakk om tape her! Jeg bruker denne nå da jeg gjør garasjen, den er tammefan utrolig på å feste, samme som mange andre allerede har anbefalt:
http://www.tectis.se/SE/Catalog/Byggsortiment/Byggtejp/01801100.html
Samme merke som byggherrene brukte i huset.
Jeg har stiftet fast alt, deretter har jeg teipet skjøtene, selv om det har blitt overlappende i mange tilfeller, noen steder gikk det sånn at det er akkurat sånn at teipen holder sammen. Vet ikke om jeg burde legge et plastlag til oppå der, eller om det blir OK når lekten kommer under og støtter opp.
Jeg har ikke teipet helt ned mot gulvet, jeg er ikke sikker på hvordan jeg burde gjøre der, skal det også teipes eller legger man bare på gipsplate? Med tanke på hvor nitid man har vært føles det som man burde teipe der også, men pokker hva det kommer til å gå med mye teip da, sikkert 4 ruller.
Kanskje man kunne dra en silikonstreng eller akrylfuge?
http://www.tectis.se/SE/Catalog/Byggsortiment/Byggtejp/01801100.html
Samme merke som byggherrene brukte i huset.
Jeg har stiftet fast alt, deretter har jeg teipet skjøtene, selv om det har blitt overlappende i mange tilfeller, noen steder gikk det sånn at det er akkurat sånn at teipen holder sammen. Vet ikke om jeg burde legge et plastlag til oppå der, eller om det blir OK når lekten kommer under og støtter opp.
Jeg har ikke teipet helt ned mot gulvet, jeg er ikke sikker på hvordan jeg burde gjøre der, skal det også teipes eller legger man bare på gipsplate? Med tanke på hvor nitid man har vært føles det som man burde teipe der også, men pokker hva det kommer til å gå med mye teip da, sikkert 4 ruller.
Kanskje man kunne dra en silikonstreng eller akrylfuge?
Sist redigert:
Hei Dennis. I henhold til anbefalingene for fullgod fukttetting skal skjøtoverlappet være 20–40 cm, avhengig av størrelse. Skjøter skal alltid tapes. Man kan dessuten også klemme fast, typisk over bjelker, med enda en bjelke, men man må være meget nøye med å tette skruehullene. Hvis man både taper ved skjøten, samt klemmer ved overlappen, får man god lufttetthet.
Svar på dine spørsmål:
- du skal definitivt klippe til store biter med plast og tape ordentlig rundt der hvor du har "steder der det knapt holder sammen".
- ja, man skal tape ved gulvet, men det er ikke bare så enkelt å svare på ditt spørsmål. Fuktspærren på veggen og taket må henge sammen med veggen nedover og gulvet. Tanken er at varm inneluft ikke skal kunne trenge forbi plasten noe sted i det hele tatt. Hvis varm fuktig inneluft kommer forbi din plast, så kan den kondensere inni ytterveggen og siden luft inneholder muggsoppsporer naturlig kan den vokse fritt i den kondenserte fukten som danner vann i veggen. Så ja, sørg for at du tetter ordentlig og separerer ute fra inne.
At det "går skeis" kan jo skje, men primært skal du ta store biter plast og skjøte over skjøtene. Vi bruker 40 cm overlapp og taping samt klemming der det går og når det ikke går blir det noen ganger dobbeltsidig tape i stedet (roxremsa eller butylbånd av annet slag). Det finnes referansemålinger som viser hvor viktig dette er og at lekkasje gjennom bare 1 mm i et hus med overtrykk kan bli betydelig luftstrøm per time…. Bedre et godt utført arbeid i dag, enn å gjøre alt om senere
Svar på dine spørsmål:
- du skal definitivt klippe til store biter med plast og tape ordentlig rundt der hvor du har "steder der det knapt holder sammen".
- ja, man skal tape ved gulvet, men det er ikke bare så enkelt å svare på ditt spørsmål. Fuktspærren på veggen og taket må henge sammen med veggen nedover og gulvet. Tanken er at varm inneluft ikke skal kunne trenge forbi plasten noe sted i det hele tatt. Hvis varm fuktig inneluft kommer forbi din plast, så kan den kondensere inni ytterveggen og siden luft inneholder muggsoppsporer naturlig kan den vokse fritt i den kondenserte fukten som danner vann i veggen. Så ja, sørg for at du tetter ordentlig og separerer ute fra inne.
At det "går skeis" kan jo skje, men primært skal du ta store biter plast og skjøte over skjøtene. Vi bruker 40 cm overlapp og taping samt klemming der det går og når det ikke går blir det noen ganger dobbeltsidig tape i stedet (roxremsa eller butylbånd av annet slag). Det finnes referansemålinger som viser hvor viktig dette er og at lekkasje gjennom bare 1 mm i et hus med overtrykk kan bli betydelig luftstrøm per time…. Bedre et godt utført arbeid i dag, enn å gjøre alt om senere
Fikk høre et annet sted at det skulle gå like bra å tette plasten ved bunnen med akryl eller silikonfug. Påføres mot trebjelken og trykker fast plasten så fugen sprer seg ut og fester det, så blir det en lufttett fuge. Så kommer gipsplaten over alt. Du sa ingenting om det i stedet for å teipe, det ville vært den løsningen jeg foretrekker, for jeg har mye fugemasse igjen fra huset uansett.
Overtrykk tror jeg ikke det blir, garasje skal ventileres med naturlig trekk og varmes kanskje til en 10 grader maks.
Overtrykk tror jeg ikke det blir, garasje skal ventileres med naturlig trekk og varmes kanskje til en 10 grader maks.
Heisann.
Kjøpte Byggmax lys blå transparent aldersbestandig tape som er godkjent av Sitac ifølge merkingen. Denne er fullstendig verdiløs til å skjøte og tette byggplasten med. Det ser bra ut først, men etter noen dager løsner den der det er ujevnt og spesielt i hjørner og ved vinduer. Det virker som det kreves at man klemmer skjøten med en lekt eller bjelke, og det fungerer kanskje ikke overalt. Jeg har dessverre kjøpt omtrent 30 ruller av disse som jeg nå ikke kan bruke, noe som føles surt.
Ettersom virkelig bra tape koster 200-250 kr per 25 m rull, blir det raskt mye penger. Jeg lette rundt på nettet og fant en dampsperretape som så ut til å fungere mot de fleste materialer. Tapen heter TACKOFLEX Dampfsperre Klebeband. Jeg bestilte den i helgen fra BefestigungsFuchs i Tyskland (http://www.befestigungsfuchs.de). Den kostet 8,89 Euro per 25 m rull, og i dag onsdag kom DHL med esken med 50 ruller. Jeg betalte ca. 4500 kr inkl. frakt.
Jeg har nettopp testet tapen hjemme ved skrivebordet, og det virker som den virkelig er av høy kvalitet. Den klistrer seg sammen slik at man knapt kan få det fra hverandre, så det vil nok være lurt å planlegge før man tar av beskyttelsesremsen og taper rundt vinduer osv.
I løpet av de nærmeste ukene vil jeg bytte ut eksisterende Byggmax-tape med denne. Jeg vil også teste å tape der bjelkelag går gjennom dampsperren. Tapen skal tydeligvis fungere på alt, så jeg håper alt vil gå bra.
Kommer tilbake med rapport senere.
Mvh
Anders
Kjøpte Byggmax lys blå transparent aldersbestandig tape som er godkjent av Sitac ifølge merkingen. Denne er fullstendig verdiløs til å skjøte og tette byggplasten med. Det ser bra ut først, men etter noen dager løsner den der det er ujevnt og spesielt i hjørner og ved vinduer. Det virker som det kreves at man klemmer skjøten med en lekt eller bjelke, og det fungerer kanskje ikke overalt. Jeg har dessverre kjøpt omtrent 30 ruller av disse som jeg nå ikke kan bruke, noe som føles surt.
Ettersom virkelig bra tape koster 200-250 kr per 25 m rull, blir det raskt mye penger. Jeg lette rundt på nettet og fant en dampsperretape som så ut til å fungere mot de fleste materialer. Tapen heter TACKOFLEX Dampfsperre Klebeband. Jeg bestilte den i helgen fra BefestigungsFuchs i Tyskland (http://www.befestigungsfuchs.de). Den kostet 8,89 Euro per 25 m rull, og i dag onsdag kom DHL med esken med 50 ruller. Jeg betalte ca. 4500 kr inkl. frakt.
Jeg har nettopp testet tapen hjemme ved skrivebordet, og det virker som den virkelig er av høy kvalitet. Den klistrer seg sammen slik at man knapt kan få det fra hverandre, så det vil nok være lurt å planlegge før man tar av beskyttelsesremsen og taper rundt vinduer osv.
I løpet av de nærmeste ukene vil jeg bytte ut eksisterende Byggmax-tape med denne. Jeg vil også teste å tape der bjelkelag går gjennom dampsperren. Tapen skal tydeligvis fungere på alt, så jeg håper alt vil gå bra.
Kommer tilbake med rapport senere.
Mvh
Anders
Jeg startet jo en tråd om ulike taper i sommer, men gikk tom for tid... dog kan jeg si at Byggmax, foruten den blå dritt-teipen, også har ESAB grønn fleksteip i mange butikker for 129kr/rull. Den er virkelig virkelig bra og bedre enn T-flex faktisk. Som eksempel lappet jeg en stor revne i lillguttens badering med sånn teip i sommer og selv med lange salte bad holdt det absolutt tett
http://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/maskeringstejp/tatningstejp-aldersbestandig-sp-p21029
http://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/maskeringstejp/tatningstejp-aldersbestandig-sp-p21029
Den tapen har vært oppe tidligere i tråden og den er utrolig bra. Da jeg sammenlignet Tacoflex med T-Flex (T-emballasje), så var begge rullet på lik indre rull med samme trykk på rullen. Altså samme tape...?Anders Stuve skrev:Da skikkelig bra tape koster 200-250kr per 25m rull, blir det raskt mye penger. Jeg lette rundt på nettet og fant en diffspärrtejp som virket å fungere mot de fleste materialer. Tapen heter TACKOFLEX Dampfsperre Klebeband. Jeg Bestilte den i helgen fra BefestigungsFuchs i Tyskland ([lenke]). Den kostet 8,89 Euro per 25m rull og i dag onsdag kom DHL med esken med 50 ruller. Jeg betalte ca 4500 SEK inkl. frakt.
Jeg har nettopp testet tapen hjemme ved skrivebordet og det virker som at den virkelig er av høyeste kvalitet. Den klistrer seg sammen så man knapt kan få det fra hverandre. Så man må nok planlegge før man tar av beskyttelsesremsen og taper rundt vinduer osv.
Mvh
Anders
Jeg har satt den i hele mitt bygge og den sitter, selv etter knapt to år! Kjøpte dessuten Tacodecht for å lime plasten på vanskelig tapede steder samt mot platen. Konstaterer at Tacodecht var vel investerte penger.
Har noen bilder med denne tapen i prosjekttråden http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/196446-casa-di-montagne-5.html?perpage=15#post1734643
Konstaterer at jeg tross alt burde ha kjøpt enda mer tape og lim...
Kjøp denne i stedet:
Tesa Seal Flex 60073
Om du kjøper et større antall bør du kunne få den ned til 160-170:-/rull.
Om vi forutsetter at limet ikke påvirker plasten, noe jeg ikke kan uttale meg om, så er det vanskelig å finne en tape som er bedre og biter seg fast bedre. Den er også litt tykkere enn T-flex med flere, hvilket gjør at den ikke går i stykker om du trenger å justere litt før den har satt seg totalt. Når den først har satt seg er den komplett umulig å få bort. Brukte den for å holde fast en list mot en flis, og nå kan jeg ikke få bort limrestene. Har prøvd alt inkl alle løsemidler jeg hadde hjemme, men ingenting funker! Trist med en så bra tape i akkurat dette tilfellet!
Tesa Seal Flex 60073
Om du kjøper et større antall bør du kunne få den ned til 160-170:-/rull.
Om vi forutsetter at limet ikke påvirker plasten, noe jeg ikke kan uttale meg om, så er det vanskelig å finne en tape som er bedre og biter seg fast bedre. Den er også litt tykkere enn T-flex med flere, hvilket gjør at den ikke går i stykker om du trenger å justere litt før den har satt seg totalt. Når den først har satt seg er den komplett umulig å få bort. Brukte den for å holde fast en list mot en flis, og nå kan jeg ikke få bort limrestene. Har prøvd alt inkl alle løsemidler jeg hadde hjemme, men ingenting funker! Trist med en så bra tape i akkurat dette tilfellet!
Kjøp den grønne tapen på byggmax i stedet. koster ca 130kr om jeg husker riktig og den er akkurat like bra som taco tapen fra tyskland. Av en eller annen grunn har de ikke med den i sitt sortiment på sin nettside.
Hei Aion!
Leste svaret ditt på Dennis sitt spørsmål og lurer på hvordan i all verden man gjør for å bygge sammen fuktsperren på over- og undervåning.
Jeg har et hus med uinnredet overetasje som jeg nå har begynt å innrede.
Såvidt jeg kan se kommer jeg ikke engang til den fuktsperren som nå ligger på underetasjen.
Ser ikke hvordan det skal være mulig å bygge dem sammen? Hvordan gjør man det da?
Eneste gangen jeg så til underetasjeens fuktsperre var da jeg sagde opp hullet for trappen opp.
Hvordan bærer man seg ad med fuktsperren da?
Leste svaret ditt på Dennis sitt spørsmål og lurer på hvordan i all verden man gjør for å bygge sammen fuktsperren på over- og undervåning.
Jeg har et hus med uinnredet overetasje som jeg nå har begynt å innrede.
Såvidt jeg kan se kommer jeg ikke engang til den fuktsperren som nå ligger på underetasjen.
Ser ikke hvordan det skal være mulig å bygge dem sammen? Hvordan gjør man det da?
Eneste gangen jeg så til underetasjeens fuktsperre var da jeg sagde opp hullet for trappen opp.
Hvordan bærer man seg ad med fuktsperren da?
Kan bekrefte at Tacoflex teipen er kanon. Limet sitter som berg og teipen er litt fleksibel også. Har satt teipen både i minusgrader og over 15 grader C og den fungerer like bra.
mvh
Anders
mvh
Anders
Vi lar vel denne lange tråden fortsette en stund til.
Jeg står overfor å kjøpe tape til 180m2 villa og ca 100m2 garasje, så jeg innser jo at det kommer til å bli noen ruller.
Hva jeg har kunnet lese meg fram til i denne og andre tråder, så virker jo T-flex/Tacoflex tapen å være the shit.
https://www.befestigungsfuchs.de/Ba...-Dampfsperre-Klebeband-60-mm-25-m?action_ms=1
Men det er jo også mange som har anbefalt Byggmax tape
https://www.byggmax.se/isolering/tätning/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21029#ReadMore
Så spørsmålet er ganske enkelt om det er noen som faktisk har sammenlignet disse to mot hverandre? Prismessig havner de på omtrent samme sum, men Byggmax er jo betydelig enklere å komme til.
Videre funderer jeg på hvor mye tape man skal bestille i første omgang. Vurderer litt med 25 ruller i hodet mitt. Hvor mange ruller gikk det med til akkurat DITT bygge?
Jeg står overfor å kjøpe tape til 180m2 villa og ca 100m2 garasje, så jeg innser jo at det kommer til å bli noen ruller.
Hva jeg har kunnet lese meg fram til i denne og andre tråder, så virker jo T-flex/Tacoflex tapen å være the shit.
https://www.befestigungsfuchs.de/Ba...-Dampfsperre-Klebeband-60-mm-25-m?action_ms=1
Men det er jo også mange som har anbefalt Byggmax tape
https://www.byggmax.se/isolering/tätning/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21029#ReadMore
Så spørsmålet er ganske enkelt om det er noen som faktisk har sammenlignet disse to mot hverandre? Prismessig havner de på omtrent samme sum, men Byggmax er jo betydelig enklere å komme til.
Videre funderer jeg på hvor mye tape man skal bestille i første omgang. Vurderer litt med 25 ruller i hodet mitt. Hvor mange ruller gikk det med til akkurat DITT bygge?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Kjøpte først en boks fra befestigugs...... så nylig noen av byggmax grønne, ingen stor forskjell akkurat, vet ikke hvor mange ruller man må kjøpe fra Tyskland for at det skal bli billigere enn byggmax per rulle?