6.590 lest ·
19 svar
7k lest
19 svar
Syller fra etter 1978, problem?
Ja, jeg forstår og er enig. Det handler vel om å være bevisst på risikoen. Men vanskelig å vite hvor stor risikoen er. Skal man budsjettere for at alt som kan gå galt med et hus også kommer til å gjøre det, så ender det nok med at man aldri vinner noen budgivning.M maja.andersson27189 skrev:Litt så er det jo. En uisolert betongplate står jo på 100 % fukt, og denne fuktigheten vandrer jo gjennom platen opp til syllene. I tre. Som står rett på den. Men det er ikke noe som er umulig å fikse. Har selv 100 % bevisst kjøpt to kåker på plate, men da også budsjettert for syllskifte og installasjon av ventilasjonsgulv. Problemet er jo heller når man kjøper hus med denne typen konstruksjon uten å regne med å måtte iverksette tiltak - men så føler et behov for tiltak p.g.a. lukt for eksempel, og da blir lei seg fordi det jo er ganske kostbart å utbedre, men man er selv personen som skal gjøre det (ikke forsikringen, ikke forrige eier)...![]()
Høres rimelig ut! Har du noen oppfatning om hvor vanlig det er med fuktproblemer i sviller i ditt område? Vet ikke hvor representativt et svar på det ville vært i og for seg, men jeg prøver liksom å forstå om dette er et overdrevet problem som de som selv er rammet skriver om på internettforum eller om det er et vanlig problem i det virkelige liv. Både mine foreldre og svigerforeldre bor i områder fra sent 70-tall og de ser helt uforstående ut når jeg spør, som om de aldri har hørt ordet svill engang. Så jeg tenker at det virker ikke som noe samtaleemne blant naboene direkte. Skulle folk ha måttet gjøre svillebytter til høyre og venstre så ville det vel blitt kjent.KristinaRT skrev:
Klart det ikke trenger å bli problemer med konstruksjonen plate på mark og sviller. Det avhenger jo av f.eks. drenering og avrenning…..
Kjøper man et hus der fuktmåling ikke viser noen problemer er det jo sannsynligvis slik. Har huset stått i 45 år og aldri hatt problemer er det jo usannsynlig at det oppstår hux flux - om man selv eller noen andre ikke gjør noe som påvirker overflatevannet.
Bor selv i et område hus, alle bygd 76-78. Plate på mark + sviller. Noen har byttet svill og andre har ikke. Ingen har hatt kjempestore problemer, men visst kan det finnes fukt i noen sviller. Min personlige erfaring er at der folk har hatt blomsterbed eller buskas inntil huset i 45 år, der kan det finnes fukt i svillen. I de fleste tilfeller ikke.
Men vi har også bra drenering (mye pukk under plata (jeg vet dette siden jeg måtte grave opp en strømkabel i fjor…. Og husene står i en skråning, så vannet renner godt unna. Dette reduserer jo risikoen for problemer.
På vår gate med 12 hus har 2 byttet sviller, hvorav vi er den ene. De siste årene har det blitt solgt 5-6 hus i området og ingen av dem har byttet sviller, så jeg antar at man ved befaring ikke har målt økt fuktighetsgrad eller notert lukt. Vi byttet fordi en svill lå litt høyt (typ 16%) sannsynligvis på grunn av planter mot husvegg og en tilbygging som gjorde at veggen lå i skygge hele dagen. De som byttet fortalte at svillene på de øvrige sidene var i meget god stand.K kallekarwe skrev:Høres rimelig ut! Har du noen oppfatning om hvor vanlig det er med fuktproblemer i sviller i ditt område? Vet ikke hvor representativt et svar på det ville vært i og for seg, men jeg prøver å forstå om dette er et overdrevet problem som de som selv har blitt rammet skriver om på internettforum eller om det er et vanlig problem i det virkelige liv. Både foreldrene mine og svigerforeldrene mine bor i områder fra sent 70-tallet og de ser helt uforstående ut når jeg spør, som om de aldri har hørt ordet svill engang. Så jeg tenker at det ikke virker som et samtaletema blant naboene direkte. Skulle folk ha måttet gjøre svillebytter i hytt og pine så ville det vel bli kjent.
Mitt beste tips når det gjelder sviller er å snakke med noen naboer - hvis det er problemer (på grunn av geologi og byggeteknikk) har ofte flere hus i disse 70-talls mattene lignende problemer. Hvis naboene forteller at de fleste har byttet sviller er det sannsynlig at det er et problem i akkurat det området. Hvis naboene ser ut som levende spørsmålstegn er det sannsynligvis ikke noe problem akkurat der….
Og selvfølgelig står ikke sviller i 100% fuktighet, det ville være som at de står i vann. Hvis så er tilfelle har man andre problemer, mer akutte. Typ vannlekkasje/oversvømmelse…..
Takk! Høres fornuftig ut alt sammen.KristinaRT skrev:
På vår gate med 12 hus har 2 byttet syll, hvorav vi er det ene. De siste årene har det blitt solgt 5-6 hus i området, og ingen av dem har byttet syll, så jeg antar at man ved inspeksjon ikke har målt økt fuktighetsgrad eller merket lukt. Vi byttet fordi en syll lå litt høyt (typisk 16%) sannsynligvis på grunn av planter mot husveggen og en tilbygging som gjorde at veggen lå i skygge hele dagen. De som byttet fortalte at syllene på de andre sidene var i meget god stand.
Mitt beste tips når det gjelder syll er å snakke med noen naboer - hvis det er problemer (på grunn av geologi og byggeteknikk) har ofte flere hus i disse 70-talls boligfeltene liknende problemer. Hvis naboene forteller at de fleste har byttet syll, er det sannsynlig at det er et problem i akkurat det området. Hvis naboene ser ut som levende spørsmålstegn, er det sannsynligvis ikke noe problem akkurat der…..
Og selvfølgelig står ikke syll i 100% fukt, det ville være som om de stod i vann. Hvis så er tilfellet, har man andre problemer, mer akutte. Type vannlekkasje/oversvømmelse…..
Klikk her for å svare