Jeg har lest meg til at klorfenoler (eller i alle fall KP Cuprinol?) ble forbudt i 1978. Hvordan er det med sviller fra hus deretter, altså bygd i mellomtiden etter at dette ble forbudt men før man begynte å isolere bunnplaten bedre/fuktsperre mellom plate og svill? Er det mindre problemer med sviller fra 80-tallet enn fra 70-tallet på grunn av mindre giftige stoffer eller hvordan fungerer det?

• Liker
Autodidak1
  • Laddar…
Alt henger på om det er behandlet og fuktskadet eller ei!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alt henger på om det er behandlet og fuktskadet eller ei!
Jo, at det er dårlig om det er fuktskadet er jeg med på. Men hva er det behandlet med etter at KP Cuprinol ble forbudt? Forårsaker de nyere stoffene luktproblemer på samme måte som de eldre?

Etter dette ble ubehandlet…

K kallekarwe skrev:
Jo, at det er dårlig om det er fuktskadet er jeg med på. Men hva er det behandlet med etter at KP Cuprinol ble forbudt? Forårsaker de nyere stoffene luktproblemer på samme måte som de eldre?
Etter det ble brukt ubehandlet (etter en stund.......), noe som da innebærer lukt fra mugg i stedet(/også).

• Liker
D.anne_85
  • Laddar…
M maja.andersson27189 skrev:
Etter det ble brukt ubehandlet (etter en stund.......), noe som da betyr lukt fra mugg istedenfor(/også).
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Etter dette ble brukt ubehandlet…
Takk for svar! Hm. Hva er best, da? Gift eller giftfritt men med større risiko (?) for mugg?

K kallekarwe skrev:
Takk for svar! Hm. Hva er best, da? Gift eller giftfritt men med større risiko (?) for mugg?
Giftfritt så klart.
Det skal ikke være fuktig :P

Det som brukes for forbrukerhandel i dag er bare kobbersulfat og lukter ingenting. I en mellomperiode fantes det impregnert trevirke med CCA-impregnering å få tak i (Krom Kobber Arsen). Men selv om det er litt etter 1978, kan man jo ikke utelukke at noen har beholdt et lager av tre eller curinol og brukt det senere. Men dette med trykkimpregnert er seiglivet. Folk tror fortsatt at man faller død om hvis det brukes en planke innendørs (noe som er unødvendig, men neppe risikabelt lenger) https://www.tidningenbyggmaterial.s...t-miljopaverkan-bland-motsvarande-alternativ/

T TheGame skrev:
Giftfritt så klart.
Det skal ikke være fuktig :p
Haha nei, det er jeg med på! Men når man leser her på forumet får man en bilde av at det ER (eller kommer til å bli) fuktig med trelekte på uisolert plate? Fuktvandring fra bakken gjennom betongen osv. Men det kanskje er katastrofetenkning? Har husene stått i 40 år og fortsatt er tørre, kanskje det er ganske rolig?

M MagHam skrev:
Det som brukes for forbrukerhandel i dag er bare kobbersulfat og lukter ingenting.
I en mellomperiode fantes det impregnert treverk med CCA-impregnering tilgjengelig (Krom Kobber Arsen).
Men selv om det er litt etter 1978 kan man ikke utelukke at noen har spart et lager treverk eller curinol og brukt det senere.
Men dette med trykkimpregnering er seiglivet. Folk tror fortsatt at man faller død om det brukes en planke innendørs (noe som er unødvendig, men neppe risikabelt lenger).
[lenke]
Takk! Ja altså, det er vel ikke selve trykkimpregneringen som er problemet, men stoffene som har blitt brukt, hvis jeg har forstått det riktig. Har du en anelse om hvor vanlig det var å bygge med gammelt treverk rundt begynnelsen av 80-tallet? Hvor bekymret bør man være for KP Cuprinol i hus fra si 79-83 typ?

K kallekarwe skrev:
...Har du en anelse om hvor vanlig det var å bygge av gammelt virke rundt begynnelsen av 80-tallet? Hvor bekymret bør man være for KP Cuprinol i hus fra si 79-83 typ?
Ingen anelse faktisk. Jeg bare resonerede rent logisk at bare fordi en ting ble forbudt en viss dato, så forsvant jo ikke lagrene av tre i et trollslag.
Vil du være sikker så er det analyse som gjelder.

M MagHam skrev:
Ingen aning faktisk. Jeg bare resonnerte rent logisk at bare fordi en sak ble forbudt på en viss dato, så forsvant ikke lagerene av tre på et øyeblikk. Vil du være sikker så er det analyse som gjelder.
Ja, rimeligvis er det slik! Synd at ikke "jeg liker huset men vil prøvebore og sende material fra deres syllar på analyse først" faller i særlig god jord ved dagens raske budgivninger.

• Liker
MagHam
  • Laddar…
K kallekarwe skrev:
Haha nei, det er jeg med på! Men når man leser her på forumet får man et inntrykk av at det ER (eller kommer til å bli) fuktig med tresville på uisolert plate? Fuktvandring fra bakken gjennom betongen osv. Men det er kanskje katastrofetanker? Har husene stått i 40 år og fortsatt er tørre, kanskje det er ganske greit?
Litt sånn er det jo. En uisolert betongplate står jo på 100 % fukt, og denne fukten vandrer jo gjennom platen opp til svillene. I tre. Som står rett på den. Men det er ikke noe som er umulig å fikse. Har selv 100 % bevisst kjøpt to hus på plate, men da også budsjettert for svillebytte og installasjon av ventilasjonsgulv. Problemet er jo heller når man kjøper hus med denne typen konstruksjon uten å regne med å måtte gjøre tiltak - men så føler et behov for tiltak pga. lukt for eksempel, og da blir lei seg fordi det jo er ganske kostbart å utbedre, men man er selv personen som skal gjøre det (ikke forsikringen, ikke forrige eier)... :-)

Satsuki
Klart det ikke trenger bli problemer med konstruksjonen plate på mark og sviller. Det avhenger jo av for eksempel drenering og avrenning…..
Kjøper man et hus der fuktmåling ikke viser noen problemer er det jo sannsynligvis så. Har huset stått i 45 år og aldri hatt problemer er det jo usannsynlig at det oppstår plutselig - om man selv eller noen andre ikke gjør noe som påvirker overflatevannet.
Bor selv i et område med hus, alle bygd 76-78. Plate på mark + sviller. Noen har byttet sviller og andre har ikke. Ingen har hatt store problemer, men visst kan det finnes fukt i enkelte sviller. Min personlige erfaring er at der folk har hatt bed eller buskvekster inntil huset i 45 år, der kan det finnes fukt i svillen. I de fleste tilfeller ikke.

Men vi har også god drenering (mye pukk under platen (jeg vet siden jeg ble tvunget til å grave fram en strømkabel i fjor…. Og husene står i en skråning, så vannet renner unna bra. Dette minsker jo risikoen for problemer.

• Liker
MagHam
  • Laddar…
M maja.andersson27189 skrev:
En uisolert betongplate står jo på 100 % fuktighet, og denne fuktigheten vandrer jo gjennom platen opp til bunnsvillene. I tre. Som står rett på den.
normalt har man noe som stopper fukten mellom betongen og bunnsvillen,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.