Jeg har ikke selv bestemt om det skal være glippe mot veggen. Skal man ikke ha det kan man jo bore inn typ 2stk m12 gjengestenger eller lignende så stigen får støtte i veggen uten at det synes.

Men som sagt ser bra ut ditt bygg. Håper du fortsetter å legge opp bilder så vi får se resultatet.
 
Wow, hvilke håndverkere.
 
perstr skrev:
Wow, hvilke håndverkere.
Jo, wow er nok rette ordet og jeg kan avsløre at også vi titt og ofte blir overrasket over hvordan de alltid gjør det der lille ekstra - en eller annen detalj eller gest som man rett og slett ikke hadde forventet seg. Kan være alt fra en supersmart detaljerløsning til en liten blomsterbukett!

Kan for øvrig rapportere at trappen nå brukes flittig som "byggtrapp" og alle er skikkelig fornøyde! Særlig det vel tilpassede reposet er verdsatt så det er noe jeg kan anbefale dersom man har plass! Opprinnelig hadde jeg en drøm om å kunne "møblere" reposet - vel, sette dit en liten lesestol - og nå tror jeg faktisk at det kommer til å funke!
 
Majgårdarna
Ble en skikkelig fin trapp det der. Hvordan kommer du til å gjøre det videre? Blir den lakkert i en eller annen farge?
 
Andreas_Hansson skrev:
Ble en skikkelig fin trapp det der. Hvordan kommer du til å gjøre etterpå?
Blir den lakkert i noen farge?
Takk for skryten, og jo, tanken er at vi skal male den på en eller annen måte. Vurderer å male den i samme farge som de innvendige vinduskarmene, det vil si RAL 7016 (antrasittgrå). Er litt redd for at det kan se "billig" ut om man maler den med pensel, så man kanskje bør spraye den i stedet? Noen som har erfaring med maling av stål og vet hva som blir best?

Har også vurdert å kle inn bjelkene med gips, men det føles litt synd å dekke stålstammen, som jo er en viktig del av trappens utseende.

Andre forslag til hvordan man kan få trappen til å se enda kulere ut tas gjerne imot :)
 
Majgårdarna
Du kanskje skal sandblåse den før du maler den?
 
Andreas_Hansson skrev:
Du kanskje skal sandblåse den før du maler den?
Gjør man det for å få en penere overflate eller finnes det andre grunner? Er det noe man kan gjøre på stedet og hvordan gjør man det i så fall? :)
 
Blåsering gjør du for å fjerne rust og slagg etter sveisingen, og for å få en bra overflate for maling. Tro meg, det er ikke noe man gjør på stedet. Maler du den med rulle og en bra lakkmaling (les: mye løsemiddel) kommer den til å se sprøytelakkert ut. Slik maling er utrolig tilgivende, bare husk å slutte å male i tide så du ikke etterlater strykemerker i den halvtørre malingen.
 
Snakket litt med den lokale fargebutikken, og han sa at det burde gå bra å male den direkte bare man primer med rustbeskyttelsesfarge først. Går det an å få den til å se sprøytelakkert ut med en rulle, så tror jeg at jeg nøyer meg med det!

Det er ingen vits i å gå og kjøpe spraymaling på Biltema eller?
 
Biltemas spraymaling og de fleste andre spraybokser er bare skit. For å kunne spraye fargene er disse skikkelig tynne og dekker dårlig.
 
larry78 skrev:
Venter på å få mine vinkler fortsatt... Håper få de ASAP så man kan fortsette. Slitsomt å gå på utsiden av huset for å dusje
Hvordan går det med vinklene? Er nemlig nysgjerrig på å se hvordan ditt valg av trappeløsning ser ut i virkeligheten. Å velge hvordan man skulle feste inn trappen syntes jeg helt klart var det vanskeligste, men også det området hvor man kan være mest kreativ.
 
Fikk beskjed om at de skulle komme i uken. Håper virkelig på det. Selv hadde jeg tenkt meg 4stk skruer / trinn. Også tenkt å frese ned trinnet i platevinkelen. Altså de 3mm som platen er. Muligens blir de PL400 også. Men jeg tenkte jeg skulle prøve å hoppe når det er skrudd og se hva som skjer. Vil helst ikke lime hvis man en gang i fremtiden skal renovere den. Greit å kjøre trinnene i en rettshøvel og trappen er som ny :) Ser ut til at jeg legger strømkabel til hvert trinn for å kunne sette belysning, også fylle bjelken med fugeskum så den blir litt stillere. (Kollegaens idé) Alternativt fylle den med betong, noe som ville gjøre den brannklassifisert :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.