larry78 skrev:
Med risiko for kidnapping av tråden din så har mine vinkler kommet og i morgen blir det sveising. Tenkt på noe lignende dette som rekkverk: [lenke] Noen ideer til konstruksjonen?
Oooo, hvilket lekkert rekkverk med innebygd belysning! Vi sitter akkurat og funderer på hva vi skal ha for rekkverk til trappen vår og tror at vi endelig har "funnet rett". Hvordan er det, du skal bare ha en håndløper montert på veggen og ikke et ordentlig rekkverk (fallsikring) på motsatt side av trappen?
 
Enig med alle de andre
WoW så flott og luksuriøst :)

For første gang er jeg misunnelig på hus i to etasjer
Vi bor i enebolig

Har du malt ennå?
Den største vitsen med å sandblåse er å få bort valshinnen på bjelkene
Malingen biter bedre da og sitter selv om man støter til den med noe
Men siden det er innendørs kan det kanskje fungere likevel.....

Sinkprimer er noe som fungerer bra ( spray )

Tre er også både flott og fungerer som lyddemper
En ren ståltrapp kan bli litt mye "klang" i når man går i den

Enda en gang vil jeg si
WoW så flott

Gøy å høre at det finnes håndverkere som finner glede i jobben sin og deler det med seg :) :)
 
Tessok skrev:
Enig med alle de andre
WoW så flott og luksuriøst :)
Gøy at det er flere enn jeg som tenker "Wow!" når de ser trappen :)
For første gang er jeg misunnelig på villaer i to etasjer. Vi bor i enebolig på ett plan
Hehe, det må være den beste vurderingen en trapp kan få! Personlig synes jeg trapper er veldig gøy og jeg synes det er synd at mange hustillverkare velger trapper slentrianmässigt, for det virker som om det er mulig å bygge ganske annerledes trapper til en rimelig penge.

Den siste tiden har vi gått og fundert mye på hvordan rekkverket skal se ut, og i går kveld fant vi endelig det rette. Etter å ha surfet gjennom alle(!) nettsteder på nettet som handler om trapper og rekkverk, fant min samboer til slutt en lekker form som vi jobbet videre ut fra. Herlig følelse, for jeg var redd at vi ikke skulle finne noe som funket og bli nødt til å sette opp noe som føles sånn passe...
Har du malt ennå?
Nei, vi har ikke malt ennå, så takk for tipsene, men ifølge et tidligere innlegg kan man tydeligvis ikke sandblåse den på plass. Den der sinkprimeren skal jeg imidlertid sjekke ut.
Gøy å høre at det finnes håndverkere som finner glede i jobben sin og deler den med oss :) :)
Jo, og i tillegg blir det så mye morsommere å diskutere frem løsninger, men det kuleste er at alle føler seg delaktige og stolte når det er ferdig! Han som gjorde sveis- og metallarbedet tok en del bilder når trappen var ferdig.
 
Zachris: Vi har ikke bestemt oss ang fallbeskyttelse etc. Men rekkverket tror jeg blir sånn. Da får man tilpasse fallbeskyttelse etc etter det. Kameraten mente vi skulle ha en rustfri forkant på trinnene, men jeg har ikke bestemt meg ennå. Sveiser for fullt nå nede i kjelleren... Legger ved bilde senere. Jeg planlegger å legge en billakk eller pulverlakk på bjelken min. Hva det blir gjenstår å se. Har du fått noen pris på selve trinnene på trappen? Eller tenkte dere å bruke furu?
 
Handlet forresten et par rampamuff på lokalabygghandelen. Føltes som en stødig og bra løsning. Kanon tips synes jeg det var. http://larrys.mine.nu/bilder/trapp/ oppdatert litt bilder på sveisingen... Føler at det er en stund igjen til man er proff på det området.
 
Ser at du helsveiser litt unødvendig mye. Risiko for at bjelken vrir seg. Det holder med 2-3 cm sveising i hver ende på vinklene.
 
Tenkte bare å si at vi valgte å "lukke" rommet under hvilplanet ved å bygge en vegg foran det. Litt trist å fjerne den "svevende" følelsen, men rommet derunder kommer bedre til sin rett som et lite oppbevaringsrom. Dessverre må funksjon gå foran form noen ganger ;)

Vi har fremdeles ikke malt trappen eller valgt materiale til trinnene, men en av håndverkerne testet å spraye litt hvit maling på den ene bjelken bare for å teste hvordan det så ut. Det var ingen lavprisspray men litt dyrere greier og det så faktisk riktig bra ut. En annen ting som slo meg her om dagen er at det kanskje ville se kult ut med helt hvite trappetrinn. Neste logiske tanke var at det til og med kanskje ville se kult ut med hvite bjelker? Hmm, vanskelige valg sån't der... :)

Er noen nysgjerrige på å se det nåværende utseendet så finnes noen bilder i mitt siste blogginnlegg

http://lundhagen.blogspot.com/2007/10/efter-regn-kommer.html
 
Snailman
Ganske lik lenken i innlegg #8
 
Snailman
okay, det er ikke rundgang i det minste, da jeg har lagret signehill som pdf den 7. november 2006, og tilfeldigvis kikket gjennom samlingen min på omkring 120 husbygger som pdf-er...:p
 
Nå har vi, etter en god del strev, fått stommen til et trapperekkverk på plass. Det ble ikke helt som vi hadde håpet, men på den annen side virker det å være utrolig vanskelig å få til et pent rekkverk! De fleste rekkverk man ser ser ofte fantasiløse, kjedelige eller rett og slett stygge ut!

Vi valgte å bygge trapperekkverk i samme stil og materiale som balkongrekkverkene, det vil si firkantprofil 70x70x3 mm, noe som ble latterlig stabilt og helt ok utseendemessig siden det harmonerer bra med trappens utseende og konstruksjon. Dere kan se resultatet på blogginnlegget nedenfor hvis dere er nysgjerrige:

http://lundhagen.blogspot.com/2007/10/trapprcken-svrare-n-man-tror.html

Vi er veldig spente på å se det ferdige resultatet av trappen - malt, kledd og belyst - for den rødaktige fargen den har nå (rustbeskyttelsesfarge), trinn av overflødig trevirke og alt rotet som ligger rundt den gjør den ikke rettferdighet...
 
Er veldig imponert over trappene deres. Skal selv designe og bygge en mindre trapp til mitt loft og vurderer omtrent samme design som de fleste viser her, men jeg vurderer å lakke stålet med klarlakk og kombinere med eik for å få en "råere" følelse. Hva tror dere om klarlakk og hvilken forbehandling er nødvendig?
Er litt nysgjerrig på hva trappene i tråden har kostet i runde tall...
 
Hadde tenkt å bygge en trapp som ligner denne dog ikke L-formet men bare en rett trapp.
Er det noen som har tips om sveiseverksted/mekanisk verksted i Göteborgsområdet som kunne sveise sammen rammen til en slik trapp?
 
ehsqvis: Noterte at den der sitter også i veggen. Sørg for at du har en bra vegg der den skal festes. Håndverkere vet jeg lite om i Göteborg, se på finn.no eller gulesider hvis du ikke har kontakter.

Har selv lagt opp mine steg på trappen for test, legger ved et par bilder, men fungerer ikke de så finnes bildene på http://larrys.mine.nu/bilder/trapp
 
  • Flytende trappetrinn av tre montert på en vegg, med byggematerialer og verktøy rundt i bakgrunnen.
  • En pågående byggkonstruksjon av en innendørs trapp med trinn i tre og en skråstilt metallbjelke mot veggen.
@larry78: Supersnyggt - nå blir jeg virkelig gira på å bygge ferdig trappen min!

Du rakk altså å montere trinnene og male bjelken før meg - gøy! Ser at vi har lignende smak, for jeg har også tenkt å male bjelken min grå - nærmere bestemt RAL 7016 (antrasittgrå).

At den er fin å se på ser jeg, men jeg antar at den også er god å gå i?

Stilig jobba og takk for et bra bidrag til "Gjør Svenska hem litt penere"-kampanjen! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.