Jag har inte själv bestämt om det skall vara glipa mot väggen. Skall man inte ha det kan man ju borra in typ 2st m12 gängstänger eller dyligt så stegen får stöd i väggen utan att det syns.

Men som sagt ser bra ut ditt bygge. Hoppas du fortsätter lägga upp bilder så vi får se resultatet.

Wow, vilka hantverkare.

perstr skrev:
Wow, vilka hantverkare.
Jo, wow är nog rätta ordet och jag kan avslöja att även vi titt som tätt blir överraskade över hur dom alltid gör det där lilla extra - någon detalj eller gest som man helt enkelt inte hade förväntat sig. Kan vara allt från en supersmart detaljlösning till en liten blombukett!

Kan för övrigt rapportera att trappan nu används flitigt som "byggtrappa" och alla är riktigt nöjda! Särskilt det väl tilltagna vilplanet är uppskattat så det är något jag kan rekommendera ifall man har plats! Ursprungligen hade jag en dröm om att kunna "möblera" vilplanet - nåja, sätta dit en liten läsfåtölj - och nu tror jag faktiskt att det kommer att funka!

Majgårdarna
Blev en riktigt snygg trappa det där. Hur kommer du göra sedan?
Blir den lackad i någon färg?

Andreas_Hansson skrev:
Blev en riktigt snygg trappa det där. Hur kommer du göra sedan?
Blir den lackad i någon färg?
Tack för berömmet och jo, tanken är att vi skall måla den på något sätt. Funderar på att måla den i samma färg som de invändiga fönsterkarmarna, det vill säga RAL 7016 (antracitgrå). Är lite rädd att det kan se "billigt" ut om man man målar den med pensel så man kanske på spreja den istället? Någon som har erfarenhet av målning av stål och vet vad som blir bäst?

Har även funderat på att klä in balkarna med gips, men det känns lite synd att täcka stålstommen, som ju är en viktigt del av trappans utseende.

Andra förslag på hur man får trappan att se ännu coolare ut tas gärna emot :)

Majgårdarna
Du kanske ska blästra den före du målar den?

Andreas_Hansson skrev:
Du kanske ska blästra den före du målar den?
Gör man det för att få en snyggare yta eller finns det andra anledningar? Är det något man kan göra på plats och hur gör man i så fall? :)

Blästring gör du för att få bort rost och slagg efter svetsningen., och en bra yta för målning.Tro mig, det är inget man gör på plats. Målar du den med roller och en bra lackfärg (läs mkt lösningsmedel) kommer den att se sprutlackerad ut. Sån färg är oehört förlåtande ,tänk bara på att sluta måla i tid så du inte lämnar strykmärken i den halvtorra färgen.

Snackade lite med den lokala färgbutiken och han sa att det borde gå bra att måla den direkt bara man prajmar med någon rostskyddsfärg först. Går det att få den att se sprutlackerad ut med en roller så tror jag att jag nöjer mig med det!

Det är ingen idé att gå och köpa sprejfärg på Biltema eller?

Biltemas sprayfärg och de flesta andra sprayburkar är bara skit. För att kunna spraya färgerna är dessa rejält tunna och täcker dåligt

larry78 skrev:
Väntar på att få mina vinklar fortfarande... Hoppas få de ASAP så man kan fortsätta. Jobbigt att gå på utsidan av huset för att duscha
Hur går det med vinklarna? Är nämligen nyfiken på att se hur ditt val av steg-lösning ser ut i verkligheten. Att välja hur man skulle fästa in stegen tyckte jag helt klart var det svåraste, men också det område där man kan vara mest kreativ.

Fick uppgift att de skulle komma i veckan. Hoppas verkligen på det. Själv hade jag tänkt mig 4st skruvar / steg. Även tänkt att fräsa ner steget i plåtvinkeln. Alltså de 3mm som plåten är. Ev kommer de bli pl400 oxå. Men jag tänkte jag skulle prova att hoppa när det är skruvat och se vad som händer. Vill helst inte limma om man någon gång i framtiden skall renovera den. Smidigt att köra stegen i rikthyveln och trappen är som ny :) Lutar mot att jag drar elkabel till varje trappsteg för att kunna sätta belysning, även fylla balken med fogskum så den blir lite tystare.(Kollegans idé) Alternativt betongfylla den vilket skulle göra den brandklassad :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.