43.315 lest ·
62 svar
43k lest
62 svar
Sveise trapp av firkantrør?
Jeg har ikke selv bestemt om det skal være glippe mot veggen. Skal man ikke ha det kan man jo bore inn typ 2stk m12 gjengestenger eller lignende så stigen får støtte i veggen uten at det synes.
Men som sagt ser bra ut ditt bygg. Håper du fortsetter å legge opp bilder så vi får se resultatet.
Men som sagt ser bra ut ditt bygg. Håper du fortsetter å legge opp bilder så vi får se resultatet.
Jo, wow er nok rette ordet og jeg kan avsløre at også vi titt og ofte blir overrasket over hvordan de alltid gjør det der lille ekstra - en eller annen detalj eller gest som man rett og slett ikke hadde forventet seg. Kan være alt fra en supersmart detaljerløsning til en liten blomsterbukett!perstr skrev:
Kan for øvrig rapportere at trappen nå brukes flittig som "byggtrapp" og alle er skikkelig fornøyde! Særlig det vel tilpassede reposet er verdsatt så det er noe jeg kan anbefale dersom man har plass! Opprinnelig hadde jeg en drøm om å kunne "møblere" reposet - vel, sette dit en liten lesestol - og nå tror jeg faktisk at det kommer til å funke!
Takk for skryten, og jo, tanken er at vi skal male den på en eller annen måte. Vurderer å male den i samme farge som de innvendige vinduskarmene, det vil si RAL 7016 (antrasittgrå). Er litt redd for at det kan se "billig" ut om man maler den med pensel, så man kanskje bør spraye den i stedet? Noen som har erfaring med maling av stål og vet hva som blir best?Andreas_Hansson skrev:
Har også vurdert å kle inn bjelkene med gips, men det føles litt synd å dekke stålstammen, som jo er en viktig del av trappens utseende.
Andre forslag til hvordan man kan få trappen til å se enda kulere ut tas gjerne imot
Blåsering gjør du for å fjerne rust og slagg etter sveisingen, og for å få en bra overflate for maling. Tro meg, det er ikke noe man gjør på stedet. Maler du den med rulle og en bra lakkmaling (les: mye løsemiddel) kommer den til å se sprøytelakkert ut. Slik maling er utrolig tilgivende, bare husk å slutte å male i tide så du ikke etterlater strykemerker i den halvtørre malingen.
Snakket litt med den lokale fargebutikken, og han sa at det burde gå bra å male den direkte bare man primer med rustbeskyttelsesfarge først. Går det an å få den til å se sprøytelakkert ut med en rulle, så tror jeg at jeg nøyer meg med det!
Det er ingen vits i å gå og kjøpe spraymaling på Biltema eller?
Det er ingen vits i å gå og kjøpe spraymaling på Biltema eller?
Hvordan går det med vinklene? Er nemlig nysgjerrig på å se hvordan ditt valg av trappeløsning ser ut i virkeligheten. Å velge hvordan man skulle feste inn trappen syntes jeg helt klart var det vanskeligste, men også det området hvor man kan være mest kreativ.larry78 skrev:
Fikk beskjed om at de skulle komme i uken. Håper virkelig på det. Selv hadde jeg tenkt meg 4stk skruer / trinn. Også tenkt å frese ned trinnet i platevinkelen. Altså de 3mm som platen er. Muligens blir de PL400 også. Men jeg tenkte jeg skulle prøve å hoppe når det er skrudd og se hva som skjer. Vil helst ikke lime hvis man en gang i fremtiden skal renovere den. Greit å kjøre trinnene i en rettshøvel og trappen er som ny
Ser ut til at jeg legger strømkabel til hvert trinn for å kunne sette belysning, også fylle bjelken med fugeskum så den blir litt stillere. (Kollegaens idé) Alternativt fylle den med betong, noe som ville gjøre den brannklassifisert 
Med risiko for kidnapping av tråden din så har vinklene mine kommet, og i morgen blir det sveising. Vurdert noe lignende dette som rekkverk: http://www.lumenrail.com/UserImages/lumenrail_wall_mount.gif Noen ideer til konstruksjonen?