Hvor vanskelig er det å sveise sammen en trapp i stil med dette

http://www.acss.se/filer/produktbilder/triangle5.jpg

på egen hånd - forutsatt at man er flink til å sveise? Er det ikke bare å ta litt firkantrør og deretter sveise eller bolte fast noen holdere for selve trinnene? Selve trinnene burde man vel kunne lage av en plate som man deretter kan kle med tre eller noe annet materiale?
 
Visst kan du gjøre en slik trapp av firkantprofiler. Profilene er ganske enkle å jobbe med, og finnes i en mengde dimensjoner. Synes trappen ser veldig ekstrem ut, men likevel enkel å lage. Når det gjelder trinnene, er det nok enklere å ta en prat med blikkenslageren, som enkelt bøyer til trinn. Designmissen synes jeg er at man blander rektangulære/firkantprofiler med de runde til rekkverket, kunne kanskje vært firkantede der også. Men trinn i plate blir kanskje ikke så bra, og legge tre på platen, blir liksom kake på kake. Hadde nok vurdert trinn i bare tre, og bestilt ferdige i noe edeltre. For den får vel koste noe i produksjon. Den på bildet koster nok en mindre formue. Ideen er morsom, så spinn videre på den.
 
Målet er å bygge en kul trapp så billig som mulig, og da tror jeg det blir for dyrt å bestille trinn i edeltre - har nemlig fått for meg at det er nettopp edeltreet som gjør at trapper er så dyre!?

Reposeplanet er det som føles litt mer utfordrende å bygge. Særlig om man som jeg har bygd et hus i lettbetong. Antar at det enkleste er å bygge fire ben til reposeplanet, men da ser den jo ikke like kul og luftig ut lenger.

I mitt tilfelle er det imidlertid vegger på tre av sidene av reposeplanet (trappen skal bygges i en "sjakt") så det kanskje går an å finne en enklere løsning?
 
  • Skisse av en moderne trapp med flytende trappetrinn i et sjakt, omgitt av vegger på tre sider, og med et luftig design uten vilplanet.
  • Liker
Lilleskog
  • Laddar…
Jo, men det er jo ferdig, du har vilplanet å gå ut fra, møter ingen hindringer om du under eller i dets forkant legger en rektangulær profil som festes i de begge sideveggene. trappenes stamme sveises eller boltes i denne. Når det gjelder trinnene, var det for at hele trappen skulle se lett og luftig ut, som jeg foreslo trinn i tre. det går å lage trinnene i billigere treslag, beise til mørkt og deretter klarlakke.
Her en bar, som jeg fant for mange år siden, i akkurat rektangulær profil, og laget en egen.
Scan0001.jpg
IMG_0026.jpg
 
Ah, jeg kanskje var uklar. Flyet er ikke bygget ennå. Jeg må altså bygge det også :)
 
Jeg har igjen begynt å tenke på min sveisede trapp og lurer på hvordan man skal lage festene for trinnene. Festene skal være svært stabile, enkle å lage og montere, og helst være pene eller diskrete.

Si at man skal ha trinn i tre, ville noe som det på bildet fungere, det vil si to "flatjern" som er montert i 90 graders vinkel som deretter sveises direkte mot bjelken. Er det mulig å sveise noe så rett mot en glatt bjelke (firkantrør)? Blir det stabilt?
 
  • Trappkonstruksjon med tretrinn festet på metallramme; to plattjern i 90 graders vinkel som holder trinnene på plass, sveist til en skråmetallbjelke.
Eller er noe i denne stilen enda bedre?
 
  • 3D-modell av byggkonstruksjon med treflensbjelke i rødbrun farge, plassert mot skråstilt bakgrunn.
Tror kollegaen synes jeg skulle skrive noe her. Fått inspirasjon fra denne: http://www.elementi.nu/signehill/trappan.htm Men jeg skal lage en rett trapp på veldig begrenset plass. Bare ~700mm brede trinn og ~45 graders vinkel på trappen. Begynner i helgen med å forsøke å få opp bjelken på plass for å kunne bestille platevinkler på mandag.
 
Mikael_L
zachris skrev:
Jeg har igjen tenkt på mine planer for den sveisede trappen og vurderer hvordan man skal lage festene for trinnene. Festene skal være svært stabile, enkle å produsere og montere, og helst være pene eller diskrete.

La oss si at man skal ha trinn i tre, ville da noe lignende det på bildet fungere, det vil si to "plattjern" som er montert i 90 graders vinkel som deretter sveises direkte mot bjelken. Er det mulig å sveise noe slik direkte mot en glatt bjelke (firkantjern)? Blir det stabilt?
Jeg ville valgt dette første forslaget til utførelse.

Dels tror jeg det er lettere å få tilstrekkelig pene sveiser, dels gjør det mindre vondt om man tilfeldigvis slår tåen i den flate overflaten på dette plattjernet enn i kanten av en kappet profil.

Bruk f.eks. 30-40mm x 3 mm plattstål, 4, 5 mm fungerer sikkert også, men det er vanskeligere å sveise hvis det er stor forskjell i materialtykkelsen. Bøy i rette vinkler, vær nøye med at alle er nøyaktig like i alle mål.

Jeg tror at du muligens må knekke ut litt fra bakkanten av trappetrinnene, slik at trinnene kommer litt inn mellom profilene, for at det skal se pent ut. Du må eksperimentere litt.

Så er det vel passende med et profilrør mellom veggene i "sjaktet" foran på hvilplanet, der du så fester de to trappdelene mot. På dette profilrøret må du sveise en monteringsplate i hver ende som du siden kan skru gjennom mot veggene. Overhodet må du tenke på hvordan hvilplanet skal se ut og være designet for å ta alle krefter. Men akkurat som du sier, hvis det skal "sveve" og se så pent ut som det er tenkt, skal du ikke bruke søyler fra gulvet, men feste alt i sideveggene.
 
Gøy med flere som bygger egne "enbalkstrapp"! Jeg har faktisk også kommet i gang. Var og kjøpte firkantrør (det ble 150 x 100 x 5 mm for min del) i dag og har også støpt en repos. Skal legge opp bilder på bloggen etter hvert, men i dag er jeg for trøtt :(
 
Ser bra ut det der. Hvor brede trappetrinn bruker du? Tenkte du å gå med trappetrinnet helt inn til veggen? Venter på å få vinklene mine fortsatt ... Håper å få dem ASAP så man kan fortsette. Slitsomt å gå på utsiden av huset for å dusje
 
Vil dere ha plattform uten "ben" så går det vel an å gjøre slik at gulvbjelkene går inn i veggene til høyre og venstre og der inne i veggen montere stolper/reglar som bjelkene legges på?

Det krever jo at man lager hull i veggene, men det blir jo ingen større inngrep, det holder jo å lage hull i veggen på siden mot trappen.

Hmmm...dere mente kanskje at den ikke skulle være helt inntil noen vegg?
 
larry78 skrev:
Ser bra ut det der.
Gøy å få litt positiv feedback og jo, jeg er også superfornøyd med hvordan det ser ut. Jeg har akkurat oppdatert bloggen med dagens fremskritt - mine superflinke håndverkere rakk nemlig å bygge ferdig øvre halvdel av trappen i dag.

http://lundhagen.blogspot.com/

Hvor brede trinn kjører du med? Tenkte du å gå med trinnet helt inn til veggen?
Vi kommer til å kjøre med 1 m brede trinn. Sjaktet som trappen bygges i er 210 cm bredt, så vi vil få 10 cm til overs så å si, men litt av det rommet vil bli spist opp av de to sideveggene som skal gipses. Jeg har diskutert med mine byggefolk om man skal gå helt ut til veggen med trinnet, men jeg tror vi vil la det være litt luft faktisk. For stabiliteten hadde det kanskje vært smart å feste trinnet i veggen, men jeg vet ikke om det tilfører så mye. Hvordan kommer du til å gjøre det?
Venter på å få mine vinkler fortsatt...
Jeg kjøpte ferdigkappet plåt til mine menn så fikk de sveise sammen vinkler selv - har nemlig begynt å bli lei av dette med lange leveringstider i byggebransjen ;) Skal dog påpeke at min stålleverandør Bromma Stål er veldig raske med å fikse frem greier, men når det gjelder trappen var jeg ekstra utålmodig ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.