Tyresö
Gustavsson skrev:
Problemet er nå at det bare trengs ca 2 - 3 liter betong til dette og det tror jeg jo ikke akkurat at de kjører ut så jeg har liksom ikke mye valg enn å blande det selv med de greiene som jeg som privatperson kan få tak i og da får det bli som det blir eller hva? Det er siden ikke helt liggende men i 45 graders vinkel og holder det seg 5,6,7 år så er det helt ok for meg.
Ring da til
http://www.weber.se/33573/
Så forklarer de nøyaktig hvilken type betong som passer dine behov. Husk også å rengjøre overflaten (helst med høytrykkspyler) og prime før du gjør en reparasjonsstøping. Husk også å armere (5 mm jern) og dubbe i armering i eksisterende konstruksjon.

Forklar at du vil ha en betongtype, enten med lavt VCT-verdi eller høyt K-verdi. Skal du støpe med den betongkvaliteten i høysommervarme - bland med iskaldt vann og jobb raskt, åpningstiden er da ca 15 - 20 min.

Sist redigert:
B
du kan vel kjøpe en sekk?
resten går det an å finne på noe morsomt med

Tyresö
B
litt støpte potter til mor eller deg selv?

Jo det hadde jo vært et alternativ men det går sikkert å finne bruksområder for det om det bare var en sekk. Hadde det fantes en sekk som inneholdt riktig blanding fra begynnelsen så hadde jeg absolutt tatt den men så ser det jo ikke ut til å gjøre dessverre. Det er forresten ikke en reparasjonsstøping men en helt ny støping da det forrige var så ødelagt og oppsprukket da sannsynligvis var fra når huset ble bygd og det er 90 år siden så det holdt ikke fast trappen lenger.

Tyresö: takker for de lenkene finnes en hel del å se på der og skal nok ta og ringe de der og se hva de sier.

Milkshaken
:) Verste strindbergaren for en skikkelig avrinningskant...:)
Kjøp en sekk finbetong på byggmax.... typ 40 spenn.... Bland med vann til plastisk konsistens.... Legg ut der du vil ha det..... 2 dager etter, riv evt. form..... Så bare nyt....:)

Haha, nja ikke bare en renner det skal også holde fast en tung marmortappe mot veggen så den ikke sklir hvis man går på den, men det er det at det er involvert salt i det hele. Det er også en sandbunn under trappen (ikke jeg som har gjort dette og den veier nok omtrent 200 kg så jeg flytter ikke den) så den skal tåle litt av hvert, og gjerne litt saltvann også som sagt om mulig om mor skulle glemme seg noe som ikke hadde overrasket meg.

Det virket nå dog som det ikke fantes noen vanlig type betong som tålte dette over lengre tid utenom spesialbetong som ikke er tilgjengelig som privatperson, men enkle blandinger som det ble anbefalt, og som kanskje holder et par år ekstra og det er helt ok.

Tyresö
Milkshaken skrev:
:) Verste strindbergaren for en skitten avrinningskant...:)
Kjøp en sekk finbetong hos byggmax.... typ 40 spenn.... Bland med vann til plastisk konsistens.... Legg ut det der du vil ha det..... 2 dager etter, riv ev. form..... Så bare nyt....:)

Hahaha, jeg kan kommentere betongoppskriften din også. Helt riktig å blande plastisk konsistens - S2 (settmålt 50 - 100) med en finbetongsekk fordi da blir det en anstendig lav VCT-verdi på ca. 0,50 og en K-verdi på ca. 30.

Problemet er at en slik konstruksjon krever en K-verdi på ca. 50 fordi betongen ikke inneholder ca. 5 % luftinnhold som motvirker overflatefrostriving om vinteren og mosedannelse om sommeren.

Så trengs en VCT-verdi på lavere enn 0,40 slik at betongen får en eksponeringsklasse og beskyttelse tilsvarende XD3 (syklisk våt og tørr overflate med korrosjon av andre klorider enn sjøvann).

Men den kanskje ville trenge en eksponeringsklasse som heter XS1, noe som betyr beskyttelse mot "luftbåret salt" - mamman salter jo trappa....

Men jeg mistenker at man med den eksponeringsklassen mener luftbåret salt via fordampende saltvann (vestkysten)

Hvordan blir det om man har malt det ganske tykt med en eller annen utendørsmaling? Tett for overfryssprenging (?) og tett fra mose å sette seg, som riktignok ikke hadde vært hele verden skulle tro at det slites bort. Hun bor ikke mer enn ca 700 meter fra havet, så det er både salt fra henne og sikkert en viss del fra havet.

Tyresö
"Gustavsson"

For det første, skal du aldri male en betongkonstruksjon før den er minst 6 måneder gammel - konstruksjonen må få tid til å tørke ut. Så må du ikke male med hvilken som helst maling - det må være en maling som "puster" - husker ikke helt hva malingssorten heter, tror det er lateksmaling eller noe sånt.....

Det der med om man beskytter den liggende betongflaten mot frysesprengning ved å male den, har jeg faktisk ingen anelse om - jeg har aldri trengt å bry meg om sånt fordi alt jeg støper på vår tomt er overklassifisert fabrikkblandet betong.

Jeg bruker alltid - via visse betongfabrikker her i Stockholm, egenutviklede og labtestede betongoppskrifter til egne betongprosjekter her hjemme, som er langt over konstruksjonenes krav til styrke, og jeg gjør det bare fordi jeg kan gjøre det.

Det der med 700 m fra havet.......definitivt at det påvirker.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.