Hei alle! Støpte i begynnelsen av september en ny rennekant med murpuss for å få en fin overflate til en trapp til min mors leilighet og malte den deretter, og alt så bra ut hele tiden og slik. Da jeg besøkte for noen uker siden mens snøen yrte som verst her nede (Skåne) for å måke for henne, nevnte hun at denne kanten så litt rar ut. Tok en titt, og omtrent 70 % av hele støpingen er nå bare en haug med grus som har begynt fra overflaten og innover, noe som var ganske kjedelig, men under dette er det i prinsippet hardt igjen.

Hun har saltet gangen til trappen, og det har sannsynligvis rent saltvann over støpingen, men dette burde vel ikke gjøre noe siden det var herdet for flere måneder siden?

Noen sa til meg at det kunne være frostsprengt, men hvorfor blir det da det på denne støpingen og ikke på andre steder med murpuss? Det er i alle fall ikke noe jeg kan komme på at jeg har hørt noe om.

/Göransson

Tyresö
Salt virkelig ødelegger alt som er støpt. Men hvorfor brukte du mørtel? Du skal jo bruke betong til slike konstruksjoner. Frostsprengning skjer bare på liggende konstruksjoner på grunn av regnvann som blir liggende igjen, fryser og frostsprenger overflaten - oppstående konstruksjoner slipper det problemet.

Jeg mistenker at grunnen til problemet er at du har brukt mørtel - du skulle brukt betong.

Takk for svaret, hadde trodd at salt kunne forderve selv etter at det hadde vært brent i noen måneder der ser man. Mørtel ble for det meste brukt fordi det var det jeg hadde hjemme akkurat da i litt større mengder og betong var det ikke i det hele tatt nok av så jeg tenkte at det ville fungere fint likevel, men så ble det altså ikke. Trodde at siden det ikke er en bærende del på noen måte så var det nok med mørtel i det tilfellet, men det er støpt i 45 graders vinkel fra øvre trappkant opp til huset så vann skulle renne av var det tenkt så da er det altså saltet som har gjort dette på en eller annen måte og betong i så fall har ikke de problemene?

Hadde tanker på å eventuelt bygge opp lignende med silikon ellers hvis det ikke fungerer med betong fordi salt kommer mor til å bruke der i fortsettelsen om vinteren så hun ikke faller i trappen og brekker armer og bein så det må være noe som holder.

Tyresö skrev:
Salt virkelig forderver alt som er støpt.

Jo, visst er det så Tyresö, skulle trengt Ditt innlegg for noen år siden i en annen lenke, da vi snakket om nettopp salt og sement. Det var ingen da som trodde på dette, så jeg måtte stå der alene med min kunnskap:S

Vil også legge til i denne tråden, at det gjelder å vite blandingsforholdet, vet man ikke, les da på sekken/posen.

Jo selvfølgelig leser man på sekken hva blandingsforholdet er. Men da er spørsmålet hva man skal støpe dette med for at det også skal tåle salt? For det virker jo nå som det heller ikke går an å bruke betong.

Tyresö
Selv om du mikser til en herrejösses-kvalitet med betong, så vil også denne betongen forvitre av salt - forskjellen er at det tar litt lengre tid. Naturlovene er rett og slett slik at salt forderver all slags betong + at salt gjør at armeringsjernene ruster opp inne i konstruksjonen.

Bruk aldri salt på en betongkonstruksjon! Bruk rent grus eller sand for å motvirke glatt føre.

Som svar på ditt spørsmål om hva du skal støpe med for å tåle salt, svaret er: ingenting! Det finnes intet støpemateriale som tåler salt, slik er naturlovene.

Ok da vet jeg, trodde ikke det var så følsomt men da får jeg bruke noe helt annet i stedet eller ta en prat med mor om å bruke sand i stedet akkurat der. Men da takker jeg for informasjonen her, takk alle!

/Gøransson

MEN det kan være noe annet også, jeg fikk en halvsäck over av murbruk så jeg støpte et brønnlokk med armering og alt men etter noen uke så gikk det å ta ut armeringen. Dette var på sommeren og her saltes bare maten.

Jeg lurer på hvordan det er med muringen inne i veggen, det ble bygget over ganske umiddelbart så det er vel løse steiner der.

Protte

Ja, det høres litt rart ut det der. Mørtelen var kanskje ikke akkurat nykjøpt i mitt tilfelle, men hadde stått tørt og var kanskje et år gammelt eller så, noe jeg synes burde være ok, men det har blitt saltet ganske så friskt her i vinter på grunn av den største mengden snø vi noensinne har fått her, så i mitt tilfelle basert på det som har blitt sagt her er jeg nok til 99.9% sikker på at saltet er årsaken.

I sommerhytta som er en hel del år gammel, så ble den bygget med mørtel og som vann ble det brukt saltvann fra havet... jeg våger knapt å røre ved fugene. Det er stabilt altså, men ytterste overflaten er som et fint pudder som ramler av bare man ser på det.

B
får tipse om "töutansalt"

Tyresö
Jeg kan legge til at jeg har veldig mye betongkonstruksjoner på min store oppkjørsel - bl.a en plass-støpt betongtrapp med repos.

Du kan gjette om jeg holdt på å få hjertestans da jeg så min kone helle salt over hele trappen!!! Til tross for at jeg alltid bruker fabrikkblandet betong som har en kvalitet som er langt over konstruksjonens krav. Jeg holdt på å eksplodere og tok ut vannslangen og skylte bort alt salt - til tross for at jeg på den måten laget en hockeyrink av oppkjørselen - ikke noe salt på mine betongkonstruksjoner!

Det ble et h-e jobb å strø bort glatten av all isen jeg hadde skapt. Men min kone kommer definitivt ikke til å salte mer på vår tomt.

B
man blir litt sur når betongtrapper mishandles av mye salt. bare fordi vaktmestere stoler så mye på salt,
nei, gruse eller bruke "tøutansalt" i verste fall.

Tyresö
saturnus skrev:
Tyresö skrev:
Salt virkelig ødelegger alt som er støpt.

Ja, det er sånn Tyresö, skulle trengt Ditt innlegg for noen år siden i en annen lenke, da vi snakket om nettopp salt og sement. Det var ingen da som trodde på dette, så jeg fikk stå der alene med min kunnskap:S

Vil også legge til i denne tråden, at det gjelder å vite blandingsforholdet, vet man ikke, les da på sekken/posen.

Hahaha, jeg forstår deg. Jeg kan bare henvise til alle tråder som handler om håndverkertøys. Jeg ignorerer nå de trådene pga alt tøys baserer seg på total uvitenhet og en overtro om hvordan virkeligheten er (burde være) - virkeligheten er ikke så.

Det er dessuten ikke håndverkerne som har skapt skatteetatens regler.

Salt for betong er omtrent som kryptonitten er for supermannen. Håper at alle på forumet slutter å salte sine betongtrapper og garasjeplate nå.

• Liker
Victor L
  • Laddar…
Akkurat ja Töutansalt er jo en variant selvfølgelig, får ta og sjekke opp dette og tvinge det på mor for betong eller lignende må brukes for trappen er ikke festet i husveggen med annet enn dette.

Tyresö skrev:
saturnus skrev:
Hahaha, jeg forstår deg. Jeg kan bare henvise til alle tråder som handler om håndverkerkrangel. Jeg ignorerer nå de trådene på grunn av at alt kranglingen bunner i total uvitenhet og en overtro om hvordan virkeligheten er (burde være) - virkeligheten er ikke slik.

Det er dessuten ikke håndverkerne som har laget skatteverkets regler.

Salt for betong er omtrent som kryptonitt er for supermann. Håper at alle på forumet slutter å salte sine betongtrapper og carportplater nå.

Akkurat, men hvordan var det med de som burde kunne, de som blandet til betongen til Ölandsbron. Man tok visst vann fra Kalmarsund, = brakt vann, så skadene lot ikke vente på seg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.