12.417 lest ·
39 svar
12k lest
39 svar
Støpt med mørtel i september nå en haug av sand, hvorfor?
saturnus skrev:
Hahaha, de sitter nå og gir ekspertråd her på forumet......
Det finnes et antall konstruksjoner her i Stockholm også som er totalt ødelagte på grunn av de tok vann fra saltsjøen da de blandet betong på 70-tallet. All armering er rustet og betongen er forvitret.
Jeg har ingen kunnskap om "tø uten salt" men jeg stoler ikke på slike kjemikalier når vi har egen boret brønn. Så stoler jeg ikke heller på at betongkonstruksjonen klarer deg helt uten skader. Det er mulig at jeg er overdrevent mistenksom, men hva er galt med vanlig grus?Gustavsson skrev:
Ingenting alls og skal få henne til å bruke det med det er bare det at hun bor et godt stykke unna meg så det er ikke alltid at jeg kan komme og måke til henne om vinteren selv om det nå ikke er så ofte vi får noe særlig snø her nede men likevel. Så de gangene jeg ikke kan ta meg til henne så heller hun ut litt salt i stedet så er det borte eller mye mindre noen dager senere, men grus har jo ikke den egenskapen.
Sjekket opp tø uten salt og innholdet var ingenting som jeg ser kan direkte gjøre noe med f.eks. betong men vet dog ikke hva det koster så så lenge som det er pakket snø eller is så er det grus hun får brukes fra nå så det kan støpes dit noe ordentlig.
Sjekket opp tø uten salt og innholdet var ingenting som jeg ser kan direkte gjøre noe med f.eks. betong men vet dog ikke hva det koster så så lenge som det er pakket snø eller is så er det grus hun får brukes fra nå så det kan støpes dit noe ordentlig.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 innlegg
Nå synes jeg du er litt vel aggressiv Tyresö! 
Eksponeringsklasse XD3 tåler svært godt salt, f.eks. tøsalt. I alle fall over en herrens mange år. Hvordan skulle vi ellers kunne lage parkeringsgarasjer?
Så er det jo slik at selve betongen ikke skades alvorlig, derimot senkes pH, og da får vi rustende armering.
Eksponeringsklasse XD3 tåler svært godt salt, f.eks. tøsalt. I alle fall over en herrens mange år. Hvordan skulle vi ellers kunne lage parkeringsgarasjer?
Så er det jo slik at selve betongen ikke skades alvorlig, derimot senkes pH, og da får vi rustende armering.
Jo, det er den eksponeringsklassen jeg har på våre betongkonstruksjoner her hjemme og du har ganske rett når du påstår at den betongen tåler salt. Med "ganske" mener jeg at også den betongkvaliteten tar skade av salt - eneste forskjellen er at det tar lengre tid.Stringfellow Hawke skrev:
Apropos parkeringshus...om du bare visste hvor mange 1000-talls m2 parkeringsdekke jeg har pumpet betong til når kundene har gjort påstøpning (5 cm) fordi betongoverflaten er fullstendig utslitt av salt - og da er det bare salt som følger med inn fra personbilene. Hvert 15. år må betongoverflaten repareres med en påstøpning på grunn av saltet.
Hadde de brukt eksponeringsklassen: XO - som er den vanligste klassen som en hjemmefikser (uvitende) pleier å blande for egne betongtrapper etc - da hadde parkeringsdekkene trengt en reparasjon annet hvert år.
I et parkeringshus er normalt sett horisontale flater dekket med tettesjikt og asfalt. Betongen utsettes altså ikke i det hele tatt for store mengder salt som blir liggende på overflaten. Bjelker og søyler utsettes for saltsprut, men det meste renner av. Det er derfor vi kan bygge P-hus.Stringfellow Hawke skrev:Nå synes jeg du er litt vel aggressiv Tyresö!
Eksponeringsklasse XD3 tåler meget godt salt, f.eks. tøsalt. I alle fall over en hel haug med år. Hvordan skulle vi ellers kunne lage parkeringsgarasje?
Men det er jo slik at selve betongen ikke skades alvorlig, derimot senkes pH og da får vi rustende armering.
Er da for eksempel betong med eksponeringsklasse XD3 eller lignende noe som er tilgjengelig i butikkene? Hadde det holdt som maks til knapt 10 år eller så hadde det vært helt greit for hun hadde ikke tenkt å bo der så lenge uansett.
Sist redigert:
Nei, en privatperson har ikke tilgang til luftinnføringsmiddel eller flytemiddel for et blandingsforhold for å oppnå optimal VCT-verdi i betongen (lavere enn 0,40).Gustavsson skrev:
Prøv i stedet å kjøpe vanlig finbetong og tilsett 0,5 - 1 L standardsement/finbetongsekk. Da har du en brukbar betongkvalitet.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 innlegg
Så har jeg aldri gjort i alle fall... Jeg snakker vel mer parkeringsgarasje under flerbolighus kanskje, oftest kjører man direkte på bunnplaten.jhenrikj skrev:
Tyresö: Jo, jeg vet, men hånden på hjertet, hvor lenge har vi hatt den betongkvaliteten som vi har i dag? (Samme kvalitet i alle biler, lav-vct-betong, gode flyt-tilsetninger etc) 15-20 år?
Sist redigert:
Stringfellow Hawke skrev:Så har jeg aldri gjort i alle fall... Jeg snakker vel mer parkeringsgarasje under flerbolighus kanskje, oftest kjører man direkte på bunnplaten.
Tyresö: Jo, jeg vet, men hånd på hjertet, hvor lenge har vi hatt den betongkvaliteten som vi har i dag? (Samme kvalitet i alle biler, lav-VCT-betong, bra flyt-tilsetninger osv) 15-20 år?
Lavt VCT-verdi har jo alltid eksistert gjennom at det har blitt blandet i enorme mengder sement. Flytmedlet gjør bare at man kan opprettholde lavt VCT-verdi men likevel få til en løs konsistens, og flytmedlet har eksistert i ca 25 - 30 år.
Derimot har luftpormiddels eksistert i mer enn 30 år, men det viktigste for å få betong til å bli mer tålig mot salt er likevel lavt VCT-verdi. Luftpormiddels hjelper mer mot overflatefrys-sprengning på betongoverflater og har ikke så mye med salt-tåligheten å gjøre.
Aha, så det er slike ting i det, det var jo synd, men den blandingen du nevner skal jeg absolutt prøve, takk for det!Tyresö skrev:
Så er det jo ikke bare betongens kvalitet som avgjør hvor lenge den holder. Skal man drive med XD3 kreves det også skikkelige dekkelag på armeringen. Med vct 0,40 er basismålet på dekkende betonglag 45mm for L50.
Altså...vct er vanns/cementforholdet, altså forholdet mellom mengden vann og mengden cement. Det er altså ingen problem for hvem som helst å blande en betong som har vct 0,40. Problemet er at den betongen man får blir veldig vanskelig å jobbe med og herder fort som bare det ;=) Skal man som Tyresö kjøre rundt med en slik betong i betongbil kreves det en hel masse tilsetninger for at den skal være brukbar når man kommer til kunden. Blander man hjemme i trommelen så er det i teorien mulig å klare seg uten tilsetninger, men presisjonen blir altfor dårlig på blandingen så i praksis fungerer det nok ikke så bra....
Altså...vct er vanns/cementforholdet, altså forholdet mellom mengden vann og mengden cement. Det er altså ingen problem for hvem som helst å blande en betong som har vct 0,40. Problemet er at den betongen man får blir veldig vanskelig å jobbe med og herder fort som bare det ;=) Skal man som Tyresö kjøre rundt med en slik betong i betongbil kreves det en hel masse tilsetninger for at den skal være brukbar når man kommer til kunden. Blander man hjemme i trommelen så er det i teorien mulig å klare seg uten tilsetninger, men presisjonen blir altfor dårlig på blandingen så i praksis fungerer det nok ikke så bra....
Akkurat - hvordan skal en hjemmefikser vite blandingsmengdene - vann - sement - sand/pukk for å få så lavt VCT-verdi?jhenrikj skrev:Så er det jo ikke bare betongens kvalitet som avgjør hvor lenge den holder. Skal man drive med XD3 kreves det også skikkelige dekkelag på armeringen. Med vct 0,40 er basisdimensjonen på dekkende betonglag 45mm for L50.
Altså...vct er vannsementtall, altså kvoten mellom mengden vann og mengden sement. Det er altså ingen problem for hvem som helst å blande en betong som har vct 0,40. Problemet er at den betong man får blir veldig vanskelig å jobbe med og tørker fort som bare det;=) Skal man som Tyresö kjøre rundt med en slik betong i betongbil kreves det en hel haug med tilsetningsstoffer for at den skal være brukbar når man kommer til kunden. Blander man hjemme i tombolaen så er det i teorien mulig å klare seg uten tilsetningsstoffer, men presisjonen blir altfor dårlig på blandingen så i praksis fungerer det nok ikke så bra....
Så er det slik at har man kraftigere betong, da må man kompensere med kraftigere/tettere armering.
Selv om man som privatkunde skulle ha tilgang til - retardator - luftinnføringsmiddel - flytende tilsetningsstoff, hvordan skal en hjemmefikser vite hvordan man doserer disse tilsetningsstoffene? De er så ekstremt konsentrerte at det holder med 2 cl for mye av noe middel i tombolaen, så blir det rot av betongen.
Muligens er det greit å overdosere retardatoren, men for mye flytende tilsetningsstoff separerer betongen = hell ut rotet og begynn på nytt. For mye luftinnføringsmiddel gjør at betongen blir for sprø når den herder, og det fører til betydelig dårligere styrke.
Så det eneste riktige man skal gjøre som hjemmefikser, om man skal støpe en liggende utendørskonstruksjon - ring en betongstasjon og få levert hjem riktig lab-testet betong - selv om det bare trengs 0,5 m3.
Hjemmeblandet betong duger bare til innendørskonstruksjoner eller betongsøyler til terrassebygging.
Problemet er nå at det bare trengs ca 2 - 3 liter betong til dette, og det tror jeg jo ikke akkurat at de kjører ut, så jeg har liksom ikke mye annet valg enn å blande det selv med de tingene som jeg som privatperson kan få tak i, og da får det bli som det blir, eller hva? Det er deretter ikke helt liggende, men i 45 graders vinkel, og holder det si 5,6,7 år så er det helt greit for meg.