6.794 lest ·
57 svar
7k lest
57 svar
Spørsmål om isolasjon - blir mer og mer forvirret
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Luleå
· 5 611 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Luleå
- 5.611 innlegg
Jeg anbefaler deg å lese om bygninger bygd på forskjellige måter, jeg har ikke tid til å lære deg hvordan si og så fungerer. Selv har jeg hver dag i minst 30 års tid hatt en stor interesse for bygningen man bor i + hva som er bedre/dårligere.D Daniel 109 skrev:
Daniel, du misser (gjentatte ganger) at forholdene ikke er statiske. Eksempelvis kan det være adskillige timer om morgenen/formiddagen (eller mange dager ved væromslag) da det er betydelig kaldere innendørs enn ute om vinteren i et kaldstilt hus. Det kan sannsynligvis også inntreffe når luftfuktigheten ute er veldig høy.D Daniel 109 skrev:Det for er rene dumheter.
De normale 15grader som pleier å bli anbefalt av forsikringsselskapene er for å klare strømbrudd uten at ledninger fryser.
Det finnes massevis av sommerhus som ikke har strøm eller uansett kaldstilles om vinteren uten de konsekvenser du nevner. Isoleringen påvirker ikke huset om det ikke finnes noen temperaturskiller over veggen.
Jeg har lest en del og tror jeg har bedre forståelse for fysikken bak enn de fleste.Tomture61 skrev:
Men hvis du ikke vil forklare den store forskjellen, trenger du ikke det.
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Luleå
· 5 611 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Luleå
- 5.611 innlegg
Nå var det jo ikke tømmerveggen som var den interessante i dette tilfellet. Den har jo helt klart andre egenskaper enn en stendervegg med mineralisolasjon. Men nå var det stenderveggen det handlet om. Vi kan hoppe over miljøet i huset så lenge.
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Luleå
· 5 611 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Luleå
- 5.611 innlegg
Ditt svar over mitt påstand sier noe annet !D Daniel 109 skrev:
Betydelig kaldere inne er det jo sjelden. Om det forekommer så råder jo også det motsatte, da drives fukten åt andre hållet.A arkTecko skrev:Daniel, du misser (gjentatte ganger) at forholdene ikke er statiske. For eksempel kan det være mange timer på morgenen/formiddagen (eller mange dager ved værforandringer) da det er betydelig kaldere innomhus enn ute om vinteren i et kaldstilt hus. Det kan sannsynligvis også inntre når luftfuktigheten ute er veldig høy.
Ponér en situasjon med to ukers høytrykk og 15 minusgrader, deretter værskifte og regn, vind og 5 plussgrader en uke. Da ville ikke jeg hatt en kaldstilt hytte med fuktsperre og mineralullisolasjon. Feilen med den konstruksjonen er at relativt store mengder vann kondenserer i veggen, det tar betydelig lengre tid for vannet å komme ut igjen. Det hjelper ikke at det blir kaldt ute igjen. Det kommer ikke ut noe varm, tørr luft innenfra gjennom fuktsperren, og den kalde, tørre uteluften i neste høytrykk kan ikke bære mye fukt. Dessuten er mineralullen ikke hygroskopisk, så den transporterer ikke ut fukten i seg selv som en celluloseisolasjon gjør.D Daniel 109 skrev:
Jeg ville da aldri bygget slik, og fraråder andre fra å gjøre det.
Jeg tror det overvurderes litt hvor hardt fukttrykk som faktisk i praksis en vegg i et kaldstilt hus utsettes for under den midlertidige tilstanden at det er varmere ute enn inne. Det er nok derfor dette sjelden blir et problem i et fritidshus med mineralull. Cellulosaprodusentene trykker ganske hardt på de hygroskopiske egenskapene hos deres isolasjon, og det er korrekt at de kan ta opp viss fuktighet, noe som ikke mineralull gjør, fuktighet kan jo dog fortsatt passere gjennom mineralull og så lenge den er i dampfase er dette ikke et problem.
Mine svigerforeldre har et fritidshus isolert med mineralull og uten utvendig luftspalte eller innvendig dampbrems, da blir det et problem da fuktigheten som renner på innsiden av panelet finner veien inn i isolasjonen og stenderverket. Det er hva man kunne kalle et skrekkeksempel da fasaden også er malt med plastmaling, men huset står enda, panelet er nok nærmere 30 år på sine steder og det finnes ikke engang tendenser til lukt i huset men når man fjerner bord har det jo ikke vært noen hyggelig syn.
Mine svigerforeldre har et fritidshus isolert med mineralull og uten utvendig luftspalte eller innvendig dampbrems, da blir det et problem da fuktigheten som renner på innsiden av panelet finner veien inn i isolasjonen og stenderverket. Det er hva man kunne kalle et skrekkeksempel da fasaden også er malt med plastmaling, men huset står enda, panelet er nok nærmere 30 år på sine steder og det finnes ikke engang tendenser til lukt i huset men når man fjerner bord har det jo ikke vært noen hyggelig syn.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 227 innlegg
Trådstartaren innleder jo nettopp med at huset kommer til å kaldstilles nå og da.L Liljeros skrev:Omvend fuktvandring er vel først og fremst noe som skjer i kaldstilte fritidshus? Skal til veldig ekstreme værfenomener for at dette skal oppstå i en oppvarmet villa.
Når det gjelder celluloseisoleringens evne til å ta opp og avgi fukt er vel dette noe som først og fremst kan være positivt på et kaldloft, og således jevner ut luftfuktigheten der det ligger ganske fritt og åpent. I en vanlig oppvarmet vegg transporteres jo luften innenfra og ut så fukttilskuddet innendørs burde være høyst begrenset…
Den eneste situasjonen bortsett fra gamle hus der en dampbrems rent teknisk faktisk er å foretrekke er vel i takkonstruksjoner uten luftespalte hvor mulighet for uttørking innover kan være nødvendig ved visse tilfeller i løpet av året.
De overdriver kraftig nytten av de buffrende egenskapene, noe du kan se av målingene i denne studien.Tomture61 skrev:
https://vpp.sbuf.se/Public/Documents/ProjectDocuments/E85F90FA-3BAD-456B-9E5F-8B36FB53E112/FinalReport/SBUF 03199 Slutrapport Fuktbalans i kalla vindsutrymmen.pdf
Spesielt tydelig er fraværet av praktisk effekt under de kalde vintermånedene da RF på loftene som ble studert er nesten identisk mellom loftet med celluloseisolasjon og mineralull. Disse målingene er også gjort med dampsperre, uten skulle RF være enda høyere. At valget av isoleringsmateriale påvirker fuktinnholdet i inneluften avvises helt.
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Luleå
· 5 611 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Luleå
- 5.611 innlegg
Studien er 27 år gammel!
Nå står det at tre har fuktabsorberende egenskaper.
Papir er laget av tre.
Lurer på om cellulosisolasjon har blitt produktutviklet i løpet av 27 år.
Så er studien gjort på et loft.
Ikke at hele huset er isolert med cellulosisolasjon.
Nå står det at tre har fuktabsorberende egenskaper.
Papir er laget av tre.
Lurer på om cellulosisolasjon har blitt produktutviklet i løpet av 27 år.
Så er studien gjort på et loft.
Ikke at hele huset er isolert med cellulosisolasjon.
Sist redigert:
Jeg har vanskelig for å se hva den studien har med saken å gjøre?W witten skrev:De overdriver kraftig nytten av de bufferende egenskapene, noe du kan se av målingene i denne studien.
[lenke] 03199 Slutrapport Fuktbalans i kalla vindsutrymmen.pdf
Spesielt tydelig er fraværet av praktisk effekt under de kalde vintermånedene, da RF på loftene som ble studert er nærmest identisk mellom loftet med celluloseisolering og mineralull. Disse målingene er også gjort med dampsperre, uten ville RF vært enda høyere. At valget av isoleringsmateriale påvirker fuktinnholdet i inneluften avfeies helt.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Snabbfråga om takisolering av uterum.
Isolering -
Ännu en fråga om asbest rörisolering
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
En till fråga om garage och isolering...
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vem ska man rådfråga om åtgärder kring värme och isolering?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Dum fråga om spånisolering vind
Isolering