A
D Daniel 109 skrev:
Ja, den kan ta imot fuktigheten i den situasjonen. Men det er sjelden et problem selv med mineralullisolasjon. Du trenger definitivt ikke dampbrems i den situasjonen.
har vel ikke sagt at man trenger dampbrems?
Men selvfølgelig kan du få store problemer med mineralullisolering i den situasjonen

Selvfølgelig kan man det. Men folk er overdrevent redde for å kaldstille konvensjonelt bygde bygninger.

A
D Daniel 109 skrev:
Visst kan man. Men folk er overdrevent redde for å kaldstille konvensjonelt bygde bygninger.
med rette

Omvendt fuktvandring er vel først og fremst noe som skjer i kalde sommerhus? Det skal til veldig ekstreme værfenomener for at dette skal oppstå i en oppvarmet villa.

Når det gjelder celluloseisolasjonens evne til å ta opp og avgi fukt, så er vel dette noe som først og fremst kan være positivt på et kaldloft for eksempel, og således jevner ut luftfuktigheten der den ligger ganske fritt og åpent. I en vanlig oppvarmet vegg transporteres jo luften innenfra og ut, så fukttilskuddet innendørs burde være høyst begrenset...

Den eneste situasjonen bortsett fra gamle hus hvor en dampbrems rent teknisk faktisk er å foretrekke, er vel i takkonstruksjoner uten luftspalte hvor mulighet for uttørking innover kan være nødvendig ved visse tilfeller i løpet av året.

A Aunty skrev:
med rette
Vet du hva overdrevet betyr? Noe overdrevet er aldri med rette. Det er normalt sett ikke noe problem.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Tomture61
Å å sette en isolert bygning i kaldstilling er å sette sine surt opptjente penger på spill.
+ 16 gr er minstegrensen for oppvarming av en isolert bygning.
Hvorfor, duggpunktet i veggen vil man ikke at skal havne på feil side av evt. dampbrems/dampsperre.
Å sette i kaldstilling helt kan føre til at overflaten i bygningen begynner å bli ødelagt av fuktpåvirkning.
Fuktfølsomme ting som møbler kan begynne å mugne osv.
Men gjør som dere mener er best for dere og deres overbevisning.
Jeg holder meg til fakta/erfaring fra de som har peiling.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Det er rene dumheter.
De normale 15 grader som pleier å bli anbefalt av forsikringsselskapene er for å klare strømbrudd uten at rør fryser.

Det finnes mange sommerhus som ikke har strøm eller som uansett blir avstengt om vinteren uten de konsekvensene du nevner. Isolasjonen påvirker ikke huset om det ikke finnes noen temperatursforskjell over veggen.

• Liker
hapazard og 1 annen
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Det for er ren dumhet. De normale 15 grader som vanligvis anbefales av forsikringsselskapene er for å håndtere strømbrudd uten at ledninger fryser.

Det finnes masse sommerhus som ikke har strøm eller likevel står kalde om vinteren uten de konsekvensene du nevner. Isolasjonen påvirker ikke huset hvis det ikke er en temperaturforskjell over veggen.
Om du er 100% overbevist om dette så gratulerer til deg, selv har jeg en annen agenda.

Hytta mi blir -15 om vinteren, og slik har det vært de siste 60 årene uten problemer.

• Liker
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
useless useless skrev:
Min hytte blir -15 om vinteren og så har det vært de siste 60 årene uten problemer.
Gratulerer.
Kanskje du vil fortelle hvordan bygningen er konstruert.

Omtrent halvparten er tømmerstamme med 45 mm mineralull utenpå. Den andre halvparten er reisverksstamme med 95 mm isolasjon. I loftsbjelkelaget er det ca 15 cm sagflis med et lappeteppe av for det meste 95 mm mineralull oppå.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Tomture61
useless useless skrev:
Omtrent halve er tømmerstomme med 45 mm mineralull utenpå. Andre halvdelen er reisverk med 95 mm isolasjon. I himlingsbjelkelaget er det ca. 15 cm sagflis med et lappeteppe av mest 95 mm mineralull oppå.
Tømmerstomme .... omtrent som resten av Sveriges bostafsbestånd, eller!
Epler og pærer ....

Hvordan mener du at det ville gi en signifikant forskjell i sammenhengen?

• Liker
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Hvordan mener du at det ville gi en signifikant forskjell i sammenhengen?
Synes nok at om du ikke selv forstår forskjellen mellom en tømmervegg og en vegg med mineralull / fuktspærre / dampbrems så blir jeg enormt overrasket over at du i det hele tatt kommenterer i denne tråden!

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Det spiller vel ingen rolle for mineralullsveggene at det finnes tømmer i huset. Jeg vil gjerne ha en forklaring på hvorfor det ikke er sammenlignbart.

• Liker
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.