28.121 lest ·
19 svar
28k lest
19 svar
Spørsmål om gips og smyg ved vindu
Takk for alle gode svar og fortsetter med et nytt spørsmål på samme tema.
Vedlagt på bildet kan dere se hele kortsiden på overetasjen. Det skal deles av på midten der rommet til høyre for den grønne streken skal være et arbeidsrom og til venstre et bad.
Mellom skal det jo gå en skillevegg (symbolisert av den grønne streken). Men det finnes ingen stender der den grønne streken er markert.
Hvordan skal jeg gå frem for å gipse det blå feltet? Kan man sette en plate som dekker hele det blå feltet + litt over vinduene, eller må jeg bruke forskjellige biter og montere stender midt i det blå feltet siden det til venstre er et bad? Badekaret skal plasseres akkurat i dette hjørnet, i et annet tilfelle hadde det kanskje ikke hatt så stor betydning?
Vedlagt på bildet kan dere se hele kortsiden på overetasjen. Det skal deles av på midten der rommet til høyre for den grønne streken skal være et arbeidsrom og til venstre et bad.
Mellom skal det jo gå en skillevegg (symbolisert av den grønne streken). Men det finnes ingen stender der den grønne streken er markert.
Hvordan skal jeg gå frem for å gipse det blå feltet? Kan man sette en plate som dekker hele det blå feltet + litt over vinduene, eller må jeg bruke forskjellige biter og montere stender midt i det blå feltet siden det til venstre er et bad? Badekaret skal plasseres akkurat i dette hjørnet, i et annet tilfelle hadde det kanskje ikke hatt så stor betydning?
Hadde jeg vært deg hadde jeg satt et lag OSB på ytterveggen deretter lekt opp innerveggen og satt OSB også på denne. Deretter hadde jeg skrudd fast metallvinkler i skjøtene mellom vegger og gulv, vegger og tak samt mellom yttervegg og innervegg. Dette for å forhindre bevegelser i skjøtene der det jo er størst risiko for fuktskader. Deretter gips du veggene.
Takk for det innspillet, ingen dum idé med OSB først så kan man jo så sette gips på hver sin side. Dog blir veggen litt for tykk.MoN skrev:Hadde jeg vært deg ville jeg ha satt et lag OSB på ytterveggen, deretter lekt opp innerveggen og satt OSB også på denne. Deretter ville jeg ha skrudd fast stålvinkler i skjøtene mellom vegger og gulv, vegger og tak samt mellom yttervegg og innervegg. Dette for å forhindre bevegelser i skjøtene der det er størst risiko for fuktskader. Deretter gipsplater du veggene.
Har tidligere for et annet sted i rommet forsøkt å få tak i stålvinkler for å feste gipsen. Fikk dog beskjed fra byggevarehandelen at det ikke ble etterspurt lenger og derfor hadde de det ikke. De syntes man kunne sette en ekstra trestender i stedet.
Så for å dobbeltsjekke, du mener stål i skjøtene på badet? I soverommet er det vel ikke nødvendig?
Akkurat det det er på badet det trengs.
Jeg skulle fortsatt å lete etter plåtvinklarna. Her i Uppsala er det ingen problemer å få tak i disse på f.eks. Woody. Setter du en ekstra trestender får du jo ikke bort bevegelsene siden også denne vil bevege seg på grunn av fuktigheten.
Länsförsäkringar oppfordrer (her i Uppsala iallfall) at man skal sette disse plåtvinklar.
Jeg skulle fortsatt å lete etter plåtvinklarna. Her i Uppsala er det ingen problemer å få tak i disse på f.eks. Woody. Setter du en ekstra trestender får du jo ikke bort bevegelsene siden også denne vil bevege seg på grunn av fuktigheten.
Länsförsäkringar oppfordrer (her i Uppsala iallfall) at man skal sette disse plåtvinklar.
Skal gjøre det, det morsomme er at det er på Woody her i Falkenberg jeg fikk svaret ovenfor.MoN skrev:Akkurat det er på badet det trengs.
Jeg ville fortsatt å lete etter metallvinklene. Her i Uppsala er det ingen problemer å få tak i disse på f.eks. Woody. Setter du en ekstra trelist får du ikke bort bevegelsene siden også denne vil bevege seg på grunn av fuktigheten.
Länsförsäkringar oppfordrer (her i Uppsala iaf.) at man skal sette disse metallvinklene.
Klikk her for å svare