Bor i et nybygd Myresjöhus der underetasjen er ferdigstilt og jobber nå med overetasjen (skråtak). Alle sier at man ikke skal skjøte gips ved vinduer/dører, hvorfor ikke? I mitt tilfelle med skråvegg ved siden av vinduene på kortsiden blir det veldig vanskelig å skjøte platene over vinduet, er det greit å ha en separat plate over vinduet og på sidene?

Trehus beveger seg (utvider seg ved fuktighet (=sommeren) og trekker seg sammen når det blir tørrere (=vinteren)). Hvis du legger skjøten ved vinduet/døren øker sannsynligheten for at gipsplatene, festet på treet under, også beveger seg og du får sprekker med tiden.

olni65 skrev:
Trehus beveger seg (ekspanderer ved fuktighet (=sommeren) og trekker seg sammen når det blir tørrere (=vinteren)). Legger du skjøten ved vinduet/døra øker sannsynligheten for at gipsplatene, festet på treet under, også beveger seg og du får sprekker over tid.
Kan forstå det, men man har jo uansett skjøt langs med hele døra/vinduet (vanskelig ellers) så i mitt tilfelle føles det vanskelig og unødvendig pirkete å prøve å få platen over vinduet til å henge sammen med platen på skråtakssiden, å få platen opp i ett stykke føles vanskelig. Er det ekstra pirkearbeidet motivert?

Tanken er at man ikke skal ha skjøt langs døren/vinduet, men i stedet sette skjøten midt 'på' døren/vinduet. Tenk på hvordan stenderne står ved dører/vinduer, så har du ofte i alle fall to stendere fra gulv til tak som 'omringer' døren/vinduet. Legger du i tillegg gipsen med kanten der, så følger du stenderen, og du må spikre en ekstra stenderbit for å feste gipsplaten over døren i.

Dermed har du to stendere som kan bevege seg uavhengig av hverandre, og voilà, dine sprekker. Når jeg har satt gips rundt dører og vinduer, har jeg saget ut (med en mindre, fin bakksag) utsparinger for vinduer og dører før eller noen ganger etter at jeg har satt opp gipsplaten. Men så har jeg bare rette vegger også. :)

olni65 skrev:
Tanken er at man ikke skal ha skjøt langs døren/vinduet, men i stedet sette skjøten midt 'på' døren/vinduet. Tenker man på hvordan stenderne står ved dører/vinduer, så har du oftest iallfall to stendere fra gulv til tak som 'omringer' døren/vinduet. Legger du dessuten gipsen med kanten der så følger du stenderen, og du må spikre dit en ekstra stenderbit for å feste gipsplaten over døren i.

Dermed har du to stendere som kan bevege seg uavhengig av hverandre, og voilà dine sprekker. Når jeg har satt gips rundt dører og vinduer har jeg saget ut (med mindre, fin, bakksag) utsparing for vinduene og dørene før eller noen ganger etter at jeg har satt opp gipsplaten. Men så har jeg bare rette vegger også. :)
Ved fullstørrelse vegger og uten skråtak så er dette selvfølgelig riktig måte. Men jeg mente mer spesifikt i mitt tilfelle med skråtak da jeg har ca 50mm rom ovenfor høyre hjørne på vinduet til skråtaket.
I de faktabøkene jeg har lest sier at man ved døråpninger/vinduer skal sette gipsen i den stender som går på høyre side og deretter den ekstra kortling som går opp midt i døråpningen. Deretter en annen bit fra venstre Gipsplaten ser da litt ut som en opp-ned L. Er dette hva du mener?

Jeg er ikke helt med på hva du mener. Har du et bilde?

Har tegnet en bilde hvor jeg har tegnet ut vinduer og takstoler, tar gjerne imot tips på hvordan gipsen skal monteres med disse forutsetningene, trengs det f.eks ekstra lekter?

• Tegning med vindu og takstoler, søker råd om gipsmontering og behov for ekstra stendere.
Jeg var inne på å vise nettopp den lenken som ByggaNytt viser, men avsto da jeg syntes du hadde forstått hvordan prinsippet var hvis man hadde rette vegger.

Det som skapte forvirring for meg var at jeg så dine skråvegger som begynnende over vinduet, inn i rommet. Ikke ved siden av vinduet som jeg nå forstår at de er.

Hadde jeg satt opp gips her, hadde jeg gjort følgende.

Jeg antar at du har stendere som sitter omtrent på følgende måte. Jeg har i bildet markert dem med blå farge. Så hadde jeg skåret til en gipsplate så den fikk formen av den grønne figuren, og satt dem på stenderne som vist.

I prinsippet får du jo det bildet som ByggaNytt viser, men med et skrått hjørne for å tilpasse til skråveggen. Det høres enkelt ut, men jeg tror faktisk at det burde være så enkelt. Eller så er det fortsatt noe jeg ikke har forstått... :)

• Illustrasjon av et romhjørne med et vindu; blå markeringer viser plassering av stendere. Skråvegg over vinduet til høyre.
  • Diagram av en vegg med vindu, blå markering for stendere og grønn form som gipsplate som tilpasses en skråvegg.
olni65 skrev:
Jeg vurderte å vise akkurat den lenken som ByggaNytt viser, men avstod fordi jeg syntes du hadde forstått prinsippet hvis man hadde rette vegger.

Det som kompliserte det for meg var at jeg så dine skråvegger som begynte over vinduet, inn i rommet. Ikke ved siden av vinduet som jeg nå forstår at det er.

Hadde jeg satt gips her, ville jeg gjort følgende.

Jeg forutsetter at du har stendere som sitter omtrent på følgende måte. Jeg har i bildet markert dem med blå farge. Deretter hadde jeg skåret til en gipsplate slik at den fikk formen av den grønne figuren, og satt dem på stenderne som vises.

I prinsippet får du jo det bildet som ByggaNytt viser, men med et skrått hjørne for å tilpasse deg til skråveggen. Det høres enkelt ut, men jeg tror faktisk at det burde være så enkelt. Eller så er det fortsatt noe jeg ikke har forstått... :)
Jo, du har forstått helt riktig, men det er slik at den biten som er beskåret på grunn av skråtaket i øvre høyre hjørne er litt vel stor på bildene. I virkeligheten er den ca. 5 cm bred på det smaleste stedet, noe som gjør at jeg tvilte på at den kunne monteres på den måten du beskriver uten å knekke.

Så mangler det jo en stender rett over vinduet. Derimot finnes det under vinduet, noe mitt bilde dessverre ikke viser. Men det går jo an å sette inn om det trengs. Har allerede bygget på med ekstra stendere for biten som skal sitte under vinduet, da bitene på sidene dekker hele stenderen som du viser i bildet.

Har laget et nytt bilde for å vise hvordan jeg tenker nå, markert gipsplater i grønt/blått samt nye/ekstra stendere i rødt. Stendere som fantes fra starten er svarte. At svarte og røde stendere synes gjennom gipsen er kun for å vise hvordan det ser ut bak!

• Plan som viser gipsskiver i grønt/blått, nye/ekstra reglar i rødt, og originale reglar i svart. Rød/svart vises gjennom gipsen for å illustrere strukturen bak.
Gjør slik da. Monter en list i midten så du kan feste gipsen over vinduet. Deretter skjærer du til en gipsplate slik at den følger skråtaket, men ignorer vinduet for øyeblikket. Så skrur du den på plass. Når platen er på plass, sager du forsiktig ut hullet til vinduet.

Da slipper du å bekymre deg for at den knekker på 5cm-stedet.

Dessuten synes jeg at du skal la den gå inn under vinduet også, noe som jo blir effekten hvis du følger rådene ovenfor.

I bildet er platen grønn, det lysere grønne fjerner du ved å sage langs lilla-stiplede linjer.

• Illustrasjon av vegg med grønn gipsplate som skal festes over et vindu, markert med lysere grønn farge og lilla-stiplede linjer for å vise utskjæring.
Veldig bra forslag ovenfor og slik pleier jeg også å gjøre ved vindu/dør, d.v.s. opp med i stort sett hele platen, fram med en gammel/billig håndsag og sag gips horisontalt deretter fram med gipsskniven og skjær vertikalt - knekk til!

Sag utegips:

http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/vagg.jpg

fonster_smal.jpg

ByggaNytt skrev:
Meget bra forslag ovenfor, og slik pleier jeg også å gjøre ved vinduer/dører altså opp med i stort sett hele platen, frem med en gammel/billig håndsag og sage gips horisontalt, deretter frem med gipsskjærkniv og skjære vertikalt - knekk til!

Sage utegips:

[lenke]

[bild]
Takk, men dette gjelder innsiden!

David250 skrev:
Takk men dette gjelder innsiden!
Akkurat samme prinsipp kan brukes også for innsiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.