1.869 lest ·
44 svar
2k lest
44 svar
Skru i porøs vegg med luftspalte
Skal prøve i dag.J Jansson69 skrev:Har du noen bilder?
Har vært med på et fleretasjes hus hvor man på innsiden av en massiv tolags mur hadde spikret opp kløyvepanel og deretter vassmatte med puss, dette er ingen veldig vanlig metode, men antar at det ble gjort med tanke på litt isoleringseffekt med luftspalten som panelet på innsiden danner..
Tenker om du kanskje har noe lignende..
Når du tester treskruer, bruk minst 5x90mm skruer..
Men er det noen risiko med å bruke fasadepluggen som jeg nevnte, uansett kombinasjonen av materialer i veggen? Altså å bore typ 100 mm fra overflaten av veggen inn i teglsteinen og skru fast med en 8x100 mm slik plugg? Skjønner at det kanskje er unødvendig dyrt og eventuelt overkurs, men føler heller det enn å velge feil metode.
En plugg skal generelt sett være trykket helt inn i det stabile materialet for å fungere som tiltenkt. Å la halve pluggen sitte i porøs puss eller "luft" kan resultere i at den ikke fungerer som tiltenkt, og da kan skruen trekkes ut ved belastning, så ja, det er en "risiko" å bruke de pluggene hvis du ikke får dem inn tilstrekkelig.
Om det, som Janson insisterer på å tro, er tre bak pussen, skal du ikke bruke plugg. Da skal du bruke skrue med tre-gjenger.
Om det, som Janson insisterer på å tro, er tre bak pussen, skal du ikke bruke plugg. Da skal du bruke skrue med tre-gjenger.
Jeg forstår at det er mest optimalt å vite nøyaktig hva det dreier seg om for materiale og velge festemidler deretter, men det er jo noe fristende (særlig når det gjelder fasadeplugger) å overdimensjonere valget litt og satse på noe som burde fungere uansett.
Teglsteinen er vel uansett litt "hul" så det vil jo delvis feste i luft uansett, tenker jeg.
Teglsteinen er vel uansett litt "hul" så det vil jo delvis feste i luft uansett, tenker jeg.
Sist redigert:
Er det best å teste å kjøre fast en skinne i toppen da, slik at man har den på plass hvis det ser ut til å fungere? Antar at det er dumt å skru bare med skrue uten skinne og så måtte skru ut og inn igjen?J Jansson69 skrev:
Testet å skruve treskruer rett inn i veggen, men det sitter ikke fast. Ba også en håndverker som har vært hjemme hos oss og fikset noen andre ting, og han syntes heller ikke det føltes som om det var tre, men vi delte oppfatningen om at det er et relativt tykt lag med puss, deretter en slags luftspalte og så tegl.
Har kjøpt Fischer DuoXpand 8x100, men innså etterpå at skruen som følger med vil bli for kort, siden Elfa-skinnen legger på 16 mm på dybden, så da ville den blitt for kort. Så antar at jeg må prøve å finne kanskje 120 mm lange skruer å bruke i stedet. Skikkelig omstendelig dette.
Har kjøpt Fischer DuoXpand 8x100, men innså etterpå at skruen som følger med vil bli for kort, siden Elfa-skinnen legger på 16 mm på dybden, så da ville den blitt for kort. Så antar at jeg må prøve å finne kanskje 120 mm lange skruer å bruke i stedet. Skikkelig omstendelig dette.
Ok da var det lettere om vi vet hva som er bak..
Du må sikre at pluggen kommer inn i teglsteinen eller fugen i teglsteinen ved å slå inn pluggen med en hylse eller annet så ikke halve pluggen er i pussen og luftspalten..
Deretter kreves det en ganske grov og lang skrue da tegl/fugen ofte er ganske porøs..
Du må sikre at pluggen kommer inn i teglsteinen eller fugen i teglsteinen ved å slå inn pluggen med en hylse eller annet så ikke halve pluggen er i pussen og luftspalten..
Deretter kreves det en ganske grov og lang skrue da tegl/fugen ofte er ganske porøs..
Beklager forsinket svar, ting kom imellom.J Jansson69 skrev:Ok da var det lettere om vi vet hva som er bak..
Du trenger å sørge for at pluggen kommer inn i teglet eller fugene i teglet ved å slå inn pluggen med en hylse eller annet slik at ikke halve pluggen er i pussen og luftspalten..
Deretter kreves det en ganske grov og lang skrue da tegl/fugene ofte er ganske porøse..
Okei, så du mener å bore frem til teglet, deretter derfra bore dybden som kreves for plugg og deretter "banke inn" pluggen så den setter seg mot teglet og så bruke en skrue som er like lang som pussens dybde pluss pluggen?
Akkurat.T tobiasger skrev:
Ikke glem skinneens tykkelse når du beregner skruens lengde.
Nettopp, bra der.T Testarn skrev:
Jeg antar at jeg borer med den diameteren som kreves for pluggen? Vanligvis i leilighetens innvendige vegger så må jeg bore med 6 mm selv om pluggen er for 8 mm, nettopp fordi hullet rives opp så mye. Men her antar jeg at det er teglet som får styre og at boret da skal ha samme diameter som pluggen?
Hva kan man for eksempel slå inn pluggen med?
Du kan jo bore med mindre diameter i det myke materialet men i teglsteinen trenger du å kjøre det som pluggen skal ha.
Jeg pleier å trykke i pluggen for hånd så langt det går og så med skruen. Ellers en treplugg, et dor, en skrutrekker... Det er som oftest lett å trykke inn pluggen.
Jeg pleier å trykke i pluggen for hånd så langt det går og så med skruen. Ellers en treplugg, et dor, en skrutrekker... Det er som oftest lett å trykke inn pluggen.
Okei! Men blir det ikke uansett som å bore direkte med større diameter i det myke materialet da likevel siden jeg fortsatt må gjennom det myke for å komme inn til teglstenen?T Testarn skrev:
Rimeligvis ikke. Hvis hullet i det mykere materialet blir større enn boret, så vil det større boret kunne føres inn i det litt større hullet før du starter maskinen, og dermed ikke gjøre hullet enda større. Du merker når du gjør det at det blir forskjell.T tobiasger skrev:
For å snakke om å gjøre det, nå tror jeg du har fått all informasjon og alle tips du kan få på avstand, så nå er det på tide å sette boret i veggen.
Send bilder av hvordan det ble.
(Blir det store merker/skader av boringen, så finnes forumtråder for det også. 😉)
Klikk her for å svare