Hei, har flyttet inn i en flerfamiliebolig, bygget i 1963, huset er tegl. Nå skal jeg sette opp en veggfast bokhylle. Når jeg borer i veggen så er det som en plate, dog ikke gips. Den er ca 15-20 mm og deretter er det tomt. Jeg finner ingen stendere og blir nå usikker på hva det er for en vegg. Har snakket med naboene men får ingen kloke svar. Hva tror dere at det er for vegg og hva skal jeg ha for plugg.

BirgitS
På den tiden var det vanligst at det bare var selve fasaden som var i tegl. Selve huset var bygget med trestendere og treplater. Om det ikke var et stort flerfamiliehus i betong/lettbetong.

Det kan stemme med at du borer gjennom en treplate og så er du et sted mellom stenderne i veggen. Om det er en treplate av god kvalitet (ikke porøs Treetex), kan man feste ting i den med treskrue. Ellers må man skru i stenderne, normalt med 60 cm avstand. Om det ikke fungerer må man fjerne eksisterende plater og sette opp OSB og gips i stedet.

BirgitS BirgitS skrev:
På den tiden var det vanligst med at det bare var selve fasaden som var i tegel. Selve huset var bygget med trestendere og treplater. Om det ikke var et stort flerfamiliehus i betong/lettbetong.

Det kan stemme med at du borer gjennom en treplate og så er du et sted mellom stenderne i veggen. Om det er en treplate av god kvalitet (ikke porøs Treetex), kan man feste ting i den med treskruer. Ellers må man skru i stenderne, normalt med 60 cm avstand. Om det ikke fungerer må man ta bort eksisterende plater og sette opp OSB og gips i stedet.
Nei det er ikke tre, snarere en form for puss, men jeg finner ikke stenderne, samme lyd hele tiden

Har du hørt med foreningen eller verten? Sannsynligvis har de som har bodd der en stund peiling på hvordan veggene er og kan komme med ledetråder/tips.

tommib
Bilde? Hva er fargen på borrstøvet? Kan det være at du har puss og har ved et uhell funnet et hulrom bak? Hvor mange hull har du prøvd?

Jeg er enig med BirgitS, det er usannsynlig at innervegger er i murstein med det byggeåret, det er mer sannsynlig med en eller annen form for platemateriale men kunne også være slaggplate selv om det er usannsynlig.

Betonghullstein "gråsugga" skulle jeg tro.

L Laurentiusson skrev:
Har du hørt med foreningen eller utleier? Trolig har de som har bodd der en stund peiling på hvordan veggene er oppbygget og kan komme med ledetråder/tips.
Har lagt ut et spørsmål på foreningens forum men ikke fått napp. Når jeg borer er det grå puss/betong ca 15-20 mm så helt tomt ca 30-40 mm så eventuelt tegl. Det burde finnes stendere men ingen jeg finner når jeg banker, samme lyd hele tiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.