J Jansson69 skrev:
Sjekk først om du har tre bak pusset!
Hva slags konstruksjon er det der man har tre på en teglvegg innendørs i en leilighet? Aldri hørt om.

J
T tobiasger skrev:
Om det skulle være tre, burde ikke Elfas plugg ha festet da når jeg prøvde?
Har du prøvd å skru inn en treskrue?

J
G grovspacklarn skrev:
Hva slags konstruksjon er det der man har tre på en teglvegg innendørs i en leilighet? Aldri hørt om
Jeg har aldri hørt eller sett vassmatte på en teglvegg uten disse ble laget på plankvegger se linker i mine tidligere innlegg..

J Jansson69 skrev:
Jeg har aldri hørt eller sett sivmatte på en teglvegg uten disse ble laget på plankvegg se lenker i mine tidligere innlegg..
Nå har TS sagt at det var tegl bak pussen dog, se hans første innlegg...

J Jansson69 skrev:
Jeg har aldri hørt eller sett vassmatte på en teglvegg uten disse ble laget på plankvegg se lenker i mine tidligere innlegg..
Jeg snakket litt kort med vaktmesteren for leiligheten som påsto at innvendige vegger består av puss, lettbetong og vass. Ytterveggene var litt mer uklare, men når jeg beskrev hvordan jeg opplevde det, som jeg beskrev det her, så syntes de at det hørtes sannsynlig ut. At det altså dreide seg om puss, luftspalte og en ”hardere kjerne” som de uttrykte det.

J
T tobiasger skrev:
Jeg snakket litt kort med vaktmesteren for leiligheten som påsto at innerveggene består av puss, lettbetong og vass. Ytterveggene var litt mer uklare, men når jeg beskrev hvordan jeg opplevde det, som jeg beskrev det her, så syntes de at det hørtes sannsynlig ut. At det altså dreide seg om puss, luftspalte og en "hardere kjerne" som de uttrykte seg.
Ta nå en treskrue og test det finnes så mange ukyndige som du ser ut til å lytte til!

G grovspacklarn skrev:
Nå har TS sagt at det var teglstein bak pussen dog, se hans første innlegg...
Det kan godt være noe annet enn teglstein også, jeg kan ikke sverge på at så er tilfellet. Men hardt er det i alle fall.

T tobiasger skrev:
Jeg snakket litt kort med vaktmesteren for leiligheten som påsto at innerveggene består av puss, lettbetong og siv. Ytterveggene var litt mer uklare, men når jeg beskrev hvordan jeg opplevde det, som jeg beskrev det her, så syntes de at det lød sannsynlig. At det altså dreide seg om puss, en luftspalte og en “hardere kjerne” som de uttrykte det.
Høres mer ut som om de ikke har en anelse.

Hvis det blir rødt når du borer inn i veggen så er det tegl. Hvis ikke, så er det noe annet.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ta nå en treskrue og test det finns så mange ukunnige som du verkar lytte på!
Haha. Jo, det er litt vanskelig å avgjøre hvem som er ukunnig eller ei når man selv har litt tommelen midt i hånden. Men jeg skal teste i morgen.

G grovspacklarn skrev:
Høres mer ut som at de ikke har peiling.

Hvis det blir rødt når du borer inn i veggen så er det murstein. Hvis det ikke blir det, så er det noe annet.
Jo, jeg har jo vært med på at det støver og skitner til overflaten ganske mye når jeg har boret i murstein tidligere, men ingenting jeg ser slik i etterkant eller tenkte på når jeg boret. Men skal dobbelsjekke dette i morgen!

J
Det finnes ingen grunn til å ha vassmatte på verken tegl eller lettbetong uten disse materialene pusser man direkte på.
Vassmatte er en pussbærer som brukes på trevegger/plankvegg som deretter kunne pusses med mørtel.

J Jansson69 skrev:
Det finnes ingen grunn til å ha vassmatte på verken tegl eller lettbetong uten disse materialene pusser man direkte på..
Vassmatte er en pussbærer som brukes på trevegger/plankvegg som deretter kunne pusses med mørtel..
Skjønner. Men som jeg nevnte tidligere, om det nå hadde vært tre, burde det ikke fungert da med Elfa-pluggen tidligere? Som sagt så boret jeg 6 mm og kunne relativt lett banke inn 8 mm plugg deretter. Og så festet aldri skruen.

Jeg prøvde som sagt også å skru direkte inn i veggen først, dog med medfølgende skruer fra Elfa og ikke treskrue, og det festet ikke heller og føltes løst.

J
T tobiasger skrev:
Forstår. Men som jeg nevnte tidligere, om det nå hadde vært tre, burde det ikke fungert da med Elfa-pluggen tidligere? Som sagt så boret jeg 6 mm og kunne relativt lett banke inn 8 mm plugg deretter. Og så festet aldri skruen.

Jeg prøvde som sagt også å skru direkte inn i veggen først, men med medfølgende skruer fra Elfa og ikke treskrue, og det festet heller ikke og føltes løst.
Det er enten kloasongvegg som jeg har lenket til. Eller lettbetong med puss på og da trenger du lettbetongsplugg. Men du må finne ut av konstruksjonen før du kan gå videre med riktig festemetode. For du har jo boret i veggen og ingen teglstøv, ofte rødt fra rødtegl, har kommet frem. Hva har du for fasade på utsiden?

J Jansson69 skrev:
Hva har du for fasade på utsiden?
Det er tegl. Deretter er det, i mangel av kunnskap og fagtermer, litt "utsmurt" som om man har lagt på en slags fix over teglet slik at konturene av steinene ikke er så skarpe. Men definitivt teglstein. Helt irrelevant kanskje, men det er slik det ser ut. :)

J
T tobiasger skrev:
Det er tegl. Så er det, i mangel på kunnskap og faguttrykk, litt "utsuddet" som om man har lagt på noen slags fix over teglet så konturene av steinene ikke er så skarpe. Men definitivt teglstein. Helt irrelevant kanskje, men det er så det ser ut. :)
Har du noen bilder?

Har vært med på en bygård der man på innsiden av en massiv tosteinsmur hadde spikret opp sprikkpanel og deretter sandkalk med puss, dette er ingen veldig vanlig metode, men antar at det ble gjort med tanke på litt isoleringseffekt med luftspalten som panelet på innsiden danner..
Tenker om du kanskje har noe lignende..

Når du tester treskrue så bruk minst 5x90mm skrue..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.