1.870 lest ·
44 svar
2k lest
44 svar
Skru i porøs vegg med luftspalte
Jeg snakket litt kort med vaktmesteren for leiligheten som påsto at innvendige vegger består av puss, lettbetong og vass. Ytterveggene var litt mer uklare, men når jeg beskrev hvordan jeg opplevde det, som jeg beskrev det her, så syntes de at det hørtes sannsynlig ut. At det altså dreide seg om puss, luftspalte og en ”hardere kjerne” som de uttrykte det.J Jansson69 skrev:
Ta nå en treskrue og test det finnes så mange ukyndige som du ser ut til å lytte til!T tobiasger skrev:Jeg snakket litt kort med vaktmesteren for leiligheten som påsto at innerveggene består av puss, lettbetong og vass. Ytterveggene var litt mer uklare, men når jeg beskrev hvordan jeg opplevde det, som jeg beskrev det her, så syntes de at det hørtes sannsynlig ut. At det altså dreide seg om puss, luftspalte og en "hardere kjerne" som de uttrykte seg.
Høres mer ut som om de ikke har en anelse.T tobiasger skrev:Jeg snakket litt kort med vaktmesteren for leiligheten som påsto at innerveggene består av puss, lettbetong og siv. Ytterveggene var litt mer uklare, men når jeg beskrev hvordan jeg opplevde det, som jeg beskrev det her, så syntes de at det lød sannsynlig. At det altså dreide seg om puss, en luftspalte og en “hardere kjerne” som de uttrykte det.
Hvis det blir rødt når du borer inn i veggen så er det tegl. Hvis ikke, så er det noe annet.
Jo, jeg har jo vært med på at det støver og skitner til overflaten ganske mye når jeg har boret i murstein tidligere, men ingenting jeg ser slik i etterkant eller tenkte på når jeg boret. Men skal dobbelsjekke dette i morgen!G grovspacklarn skrev:
Skjønner. Men som jeg nevnte tidligere, om det nå hadde vært tre, burde det ikke fungert da med Elfa-pluggen tidligere? Som sagt så boret jeg 6 mm og kunne relativt lett banke inn 8 mm plugg deretter. Og så festet aldri skruen.J Jansson69 skrev:
Jeg prøvde som sagt også å skru direkte inn i veggen først, dog med medfølgende skruer fra Elfa og ikke treskrue, og det festet ikke heller og føltes løst.
Det er enten kloasongvegg som jeg har lenket til. Eller lettbetong med puss på og da trenger du lettbetongsplugg. Men du må finne ut av konstruksjonen før du kan gå videre med riktig festemetode. For du har jo boret i veggen og ingen teglstøv, ofte rødt fra rødtegl, har kommet frem. Hva har du for fasade på utsiden?T tobiasger skrev:Forstår. Men som jeg nevnte tidligere, om det nå hadde vært tre, burde det ikke fungert da med Elfa-pluggen tidligere? Som sagt så boret jeg 6 mm og kunne relativt lett banke inn 8 mm plugg deretter. Og så festet aldri skruen.
Jeg prøvde som sagt også å skru direkte inn i veggen først, men med medfølgende skruer fra Elfa og ikke treskrue, og det festet heller ikke og føltes løst.
Det er tegl. Deretter er det, i mangel av kunnskap og fagtermer, litt "utsmurt" som om man har lagt på en slags fix over teglet slik at konturene av steinene ikke er så skarpe. Men definitivt teglstein. Helt irrelevant kanskje, men det er slik det ser ut.J Jansson69 skrev:
Har du noen bilder?T tobiasger skrev:
Har vært med på en bygård der man på innsiden av en massiv tosteinsmur hadde spikret opp sprikkpanel og deretter sandkalk med puss, dette er ingen veldig vanlig metode, men antar at det ble gjort med tanke på litt isoleringseffekt med luftspalten som panelet på innsiden danner..
Tenker om du kanskje har noe lignende..
Når du tester treskrue så bruk minst 5x90mm skrue..