Jeg har pratet med Norrlandsträ nå. Avvikelsene er innenfor deres toleranser, men de mente at de uansett kan erstatte meg for de bordene som er for skjeve, viktigst for dem er at det blir bra. Noe jeg synes er flott.
Så jeg må finne en ny teknikk for å få dem på plass. Kommer tilbake
Jeg har snakket med Norrlandsträ nå. Avvikelsene er innenfor deres toleranser, men de sa at de likevel kan erstatte meg for de planker som er for skjeve, viktigst for dem er at det blir bra. Noe jeg synes er topp.
Så jeg trenger å finne en ny teknikk for å få dem på plass. Kommer tilbake
Noen passe lange regler med litt svikt kanskje funker? Et saget hakk som presser panelet oppover/forover og deretter spenne dem litt skrått mot gulvet.
Deilig at leverandøren vil ta en del.
Noen passe lange lekter med litt svikt fungerer kanskje? Et saget hakk som presser panelet oppover/fremover og deretter spenne de litt skrått mot gulvet.
Deilig at leverandøren vil ta en del.
/Höghus
Det jeg har gjort nå er å skru fast en bit kryssfiner og ta støtte mot den med brekkjernet. Men det tar jo tid.
Usikker på å få riktig kraft fremover, uten å ødelegge parkett eller panel med din metode (om jeg forstår den riktig).
Neste taktikk å teste er plastkiler som jeg tenkte å slå inn mellom planken og en restbit av taket for å skape et trykk, så jeg slipper å stå med brekkjernet og trykke.
Smart greie! Men tror den kommer sabotere dampbremsen (iallfall mer enn nødvendig). Men kanskje kunne være noe.
Føler at et bilde kanskje er på sin plass
Panelet spikres mot et undertak av råspont, og før råsponten ligger det en dampbrems. Så det blir nok vanskelig med de verktøyene som trenger lekter for å kunne ta spenning.
Jeg vet ikke om det blir så mye klarere. Det var @Bergendorff som handlet fra Valbo og ifølge opplysningene var de plankene knusktørre og spikret rette.
Det jeg har gjort nå er å skru fast en bit plyfa og ta spjern mot den med kofoten. Men det tar jo tid.
Usikker på å få riktig kraft framover, uten å ødelegge parketten eller panelen med din metode (om jeg forstår den riktig).
.
For å skåne panelen kan du vel ta en remse fra fjærsiden av en utrangert panel og ha som mellomstykke å trykke på.
Hvis ikke regel-mot-gulvet funker, kanskje en to-tom-fire i passende lengde spent opp med monteringsstøttor fungerer å bende mot. Altså vinkelrett mot panelen og spenner mot veggen i andre enden. Kappes en panelbredde for hver runde.
Hvordan gikk det for deg med den skeive panelet, fikk du noen ny panel?
Jeg hadde samme problemet også hos meg, panelet var en pusset glattpanel fra samme produsent. Jeg hadde hatt pakkene liggende tørt innendørs i samme temperatur som der de skulle settes opp. I noen pakker kunne det være så mye som fire av seks som hadde dette problemet.
Jeg fikk det til ganske bra likevel med hjelp av en trekloss som ble skrudd fast og deretter gjennom bøying med hammer/kubeinh, men noen sprekker ble ikke helt 100 dessverre. Men som du sier det, tar jo en forbaska lang tid.
En hel del planker måtte kasseres. Men med litt mer muskler på plass gikk det an å håndtere det bedre. Brukte ikke kloss og brekkjern. Det var liksom ikke der problemet lå. Så den vanlige svai som finnes i plank tok vi med hendene for å ikke skade panel og dampsperre mer enn nødvendig. Resten av glipene måtte vi enten leve med eller kassere.
Tror panelet rakk ned på siste planken. Selv om vi hadde regnet med mye svinn.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.