5.499 lest ·
26 svar
5k lest
26 svar
Skjev takpanel, hva gjør jeg nå ?
Hei,
står i ferd med å sette panel i innertak. Panelen er en vanlig fasade (liten kant) med not og fjær fra Optimera, produsert av NoviPro (norrlandsträ). De ble levert forrige uke og har deretter ligget i garasjen min, stablet 95 mm fra gulvet jevnt. På grunn av varmen holder garasjen ca 18-20 grader med god ventilasjon.
Nå når jeg begynner å spikre dem opp, er en stor mengde (hittil) som en banan. Altså de ligger tett i ytterendene, men not og fjær møtes knapt på midten. Med makt går det å presse sammen en del, slår man med kloss og hammer så spretter det ut. Så det føles som at det er plankene som er skjeve. Dykkerten skyter jeg i fjæren skrått oppover så den hindrer ikke.
Hva i all verden gjør man nå? Jeg tør ikke åpne flere pakker for å "teste". Føles som et mareritt å returnere 500 kg panel, om det i det hele tatt går. Og hvordan beviser man at noe er "for skjevt"? Eller er det bare å akseptere at de er slik? At dette er kvaliteten man må vente seg?
Trodde dette skulle være raskt og lett sammenlignet med gips. All hjelp og tips mottas med takk!
Mvh
står i ferd med å sette panel i innertak. Panelen er en vanlig fasade (liten kant) med not og fjær fra Optimera, produsert av NoviPro (norrlandsträ). De ble levert forrige uke og har deretter ligget i garasjen min, stablet 95 mm fra gulvet jevnt. På grunn av varmen holder garasjen ca 18-20 grader med god ventilasjon.
Nå når jeg begynner å spikre dem opp, er en stor mengde (hittil) som en banan. Altså de ligger tett i ytterendene, men not og fjær møtes knapt på midten. Med makt går det å presse sammen en del, slår man med kloss og hammer så spretter det ut. Så det føles som at det er plankene som er skjeve. Dykkerten skyter jeg i fjæren skrått oppover så den hindrer ikke.
Hva i all verden gjør man nå? Jeg tør ikke åpne flere pakker for å "teste". Føles som et mareritt å returnere 500 kg panel, om det i det hele tatt går. Og hvordan beviser man at noe er "for skjevt"? Eller er det bare å akseptere at de er slik? At dette er kvaliteten man må vente seg?
Trodde dette skulle være raskt og lett sammenlignet med gips. All hjelp og tips mottas med takk!
Mvh
Jeg tenker meg at underetasjen/kjelleren (der de er lagret) i huset burde være ganske lik i klima som overetasjen (der de skal sitte) i løpet av denne perioden av året.T Trevlig skrev:
Noen som har innspill?
La til et 10 talls planker. Må sortere bort 2-3 panelbiter per pakke (6 stk per pakke) og likevel er det vanskelig å få det bra. Det tar tid og blir sånn passe.
La til et 10 talls planker. Må sortere bort 2-3 panelbiter per pakke (6 stk per pakke) og likevel er det vanskelig å få det bra. Det tar tid og blir sånn passe.
Du slår inn et stemjern og legger en kloss mellom. Så presser du inn panelet og spikrer. Hold oversikt slik at du får rette rader ved å f.eks. bruke snorslag og måle fra den rette streken.Viktor.J skrev:
Hei,
skal til å sette panel i taket. Panelet er en vanlig fas (liten kant) med not og fjær fra Optimera, produsert av NoviPro (norrlandsträ). De ble levert forrige uke og har siden ligget i garasjen min, oppstøttet 95mm fra gulvet jevnt. På grunn av varmen holder garasjen ca. 18-20 grader med god ventilasjon.
Nå når jeg begynner å spikre dem opp, så er en stor mengde (hittil) som en banan. Dvs. de ligger helt inntil i ytterendene, men not og fjær møtes knapt i midten. Med vold kan det presses sammen litt; slår man med kloss og hammer så spretter det ut igjen. Så det føles som om det er plankene som er skjeve. Dykknaglen skyter jeg i fjæren skrått oppover så den hindrer ikke.
Hva i all verden gjør man nå? Jeg tør ikke åpne flere pakker for å "teste". Føles som et mareritt å returnere 500kg panel, om det i det hele tatt er mulig. Og hvordan beviser man at noe er "for skjevt"? Eller er det bare å akseptere at de er slik? Er dette kvaliteten man må forvente?
Trodde dette skulle være raskt og lett i forhold til gips. All hjelp og tips mottas med takk!
Mvh
hittil har jeg skrudd fast en plyfa plate og deretter presset inn med kubein. Men det er likevel ikke nok. Blir 2mm glipper noen steder, jeg kan akseptere det, men det tar jo utrolig tid. Da har jeg dessuten surfet ut de verste.Krille-72 skrev:
metoden med stemjernet går raskere kan jeg tenke meg. Men har en dampbrems i taket som ville blitt ødelagt. Visserlig skrur jeg jo hull i den, men det er jo litt mindre hull.
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 130 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.130 innlegg
Så skal det ikke være. Satte brystpanel i to rom forrige uke. Knusktørt, spikrakt og gikk å trykke sammen med hendene i de fleste tilfeller. Ellers kloss og meget lette hammerslag. Kasserte 5 av 100 panelbord.
ja det synes jeg også. Men jeg tror det blir vanskelig, dels så må jeg åpne pakkene for å se om de er skjeve. Dessuten er de kjøpt på optimera av en håndverker. Altså er det jo håndverkeren som burde returnere dem, men han virker ikke super keen på det (bekjent). Dessuten er det på en optimera som ligger 60 mil herfra.Höghus skrev:
så personlig så synes jeg at alt burde byttes men jeg innser at det kan bli veldig vanskelig.
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 130 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.130 innlegg