Noen som vet om det går an å få tak i rett og tørt virke som ikke vrir seg? Skal eventuelt legge nytt gulv, og det siste jeg vil er at det begynner å bevege seg mer enn nødvendig. Finnes det finere kvalitetsklasser med lavere fuktighetsnivåer eller hvordan fungerer det? Nivell ser ut til å ha en slags spesialbjelker som er helt rette, men de koster jo mer enn knark.

http://www.byggahus.se/forum/byggma...0-m2-pa-betong-hur-hitta-rakt-virke-vire.html

Virket skulle vært bundet i mindre bunter, da ville man ha unngått en del av problemet tror jeg.
Eller blir det for lite stabilitet i haugen da slik at alt vrir seg?
Hadde vært veldig praktisk dersom man trenger en mindre men ikke altfor liten mengde virke.
Det blir selvfølgelig en merutgift også det, men den burde ikke bli overdrevent stor.

Blindnit skrev:
Virket skulle vært bundet i mindre bunter, da hadde man kommet unna en del av problemet tror jeg. Eller det blir for liten stivhet i haugen da så alt vrir seg? Hadde vært veldig praktisk hvis man trenger en mindre, men ikke altfor liten mengde virke. Det blir selvfølgelig en merkostnad også det, men den burde ikke bli overdrevet stor.
På saga der jeg har handlet (selger dessverre ikke normalt til privatpersoner) har man veldig få bunter åpne uten man åpner en bunt, plukker ut virket jeg trenger og så bunter de igjen på nytt. Hvis jeg ringer i forveien og bestiller, står alt klart og buntet til meg. Så enkelte lekter/planker handler jeg på byggevarehus. Men også det som kjøpes fra saga kan slå og vri seg hvis man ikke sorterer og strør det som blir igjen etter man har bygd, så jeg kjøper nå sjelden mer enn hva jeg bruker og lar ofte spill bli til ved.

Eller som min svigerfar sier: Tre er et levende materiale, da får det være litt krokete på sine steder. Faktum er jo at jakten på "spikret" virke iblant kan virke litt overdrevet. Hvorfor skal en vanlig regel som sitter i en vegg være rett som en linjal?

Det finnes vel ingen "ekte" snekker som anstrenger seg for å lete ekstra mye etter rett virke for en bygging? :)

Mikael_L
Jeg vil si at det avhenger helt av hvor regelen sitter og hvilken funksjon den har.

Jeg har brydd meg null over rettheten på all den 45x45 som jeg kryssregulerte stenderverket ut og innvendig med, der blir det (tilstrekkelig) rett av seg selv når det er ferdigspikret.

Men innvendige vegger kan jeg ikke bygge av bananer, det ser så jævlig ille ut senere, når man stiller en bokhylle mot veggen. :P

Skal man bygge baderom så går det ikke om det ikke er skikkelig rette lekter. Da får man problemer når man flislegger.

Jeg blir matt når jeg leser. Er det for mye å be om rett virke som ikke er vankantet? Jeg forlanger ikke møbelkvalitet, men jeg vil ikke ha barkbiter (inneholder parasitter) og regelen skal være så rett at det går an å feste gipsen. Eller skal man stikksage hver gipsplate også for å følge bananen? Vær oppmerksom på at jeg ikke snakker om skeivhet på 1 cm i en retning på en veggregel.

Dessuten: Dette handler bare om grådighet, ingenting annet. Tro ikke at prisene blir lavere fordi vi forbrukere aksepterer dritt. Det er bare sånn at enkelte trær duger bare til massevirke. Dessuten er kostnaden for selve treet bare EN del av hva du betaler for regelen hos trelastbutikken. Regler koster vel 10 kr meteren for 45x70 og 50 kr for 45x170 C24 (sjekket hos Hornbach) så jeg ser ingen grunn til å akseptere dritt. Betaler heller 2 kr meteren ekstra. Hvor mye sparer man ikke i tid på å slippe å stå og spenne inn regelen for at den skal passe?

/Anders

Krokete kan man leve med i visse konstruksjoner, men jeg har fått for mange som ser ut som skruer til å være fornøyd. Å legge et tak på åser som vrir seg innebærer at taket ikke blir plant, og at undertaket legges på en kant siden åsen luter 30-40 grader i den ene enden.

Dessuten må jo han som laster se det når han legger dem på lastebilen, men det bryr de seg også lite om.

Nei, rett virke vil jeg ha om jeg skal betale for det, og om jeg skal gjøre noe annet enn å fyre i peisen med det.

Mikael_L
Ja litt av det springende punktet er jo at jeg betaler nøyaktig samme løpemeterpris for helt perfekte rekker som for skikkelig vrak.
Hvorfor skal man betale full pris for skrap?

Klart jeg forstår at det er en glidende skala, fra perfekte rekker som nesten burde ha blitt sortert til A-kvalitet på saga ned til det siste skrapet. Men rekker som nesten ikke hadde dugd til råspont eller forskaling må de jo for f** sortere ut.

Men det enkleste er jo å la kunden sortere, dvs det som ikke kan selges blir liggende igjen. Men når man har hjemlevering blir jeg forbannet av å få søppel, det burde de se og ta bort før transport.

Selv om det er litt av problemet. dvs at folk står og roter i plankehaugene så det blir et eneste rot. Da blir alle plankene vridd til slutt. Man må legge tilbake plankene slik de lå etter at man har plukket ut det man vil ha.

Leste overskriften "skitvirke !!!" og tenkte direkte på byggmax. Aldri igjen !

Skogiz skrev:
Leste overskriften "skitvirke !!!" og tenkte direkte på byggmax. Aldri igjen !
+1 på det. Har begynt å handle fra xlbygg istedenfor; manglet ikke en eneste bit terrassebord av 250 løpemeter så langt. Riktig fornøyd!

Var i forrige uke forbi den lokale saga og kjøpte 20 meter 45x95. Lastet raskt på tilhengeren, betalte og dro hjem. Når jeg kommer hjem ser jeg at jeg har kjøpt limtre!!! Ringer fort ned og spør hva det koster i forhold til "vanlige" 45x95 og får svaret: det er samme pris.

Bordene har nå ligget ute på tilhengeren i snart en uke og er fortsatt spikret rette!!!

Noen ganger blir man gledelig overrasket!!!

Skogiz skrev:
Leste overskriften "dårlig tømmer !!!" og tenkte direkte på Byggmax. Aldri igjen !
Er i prinsippet enig. Men Byggmax kan noen ganger ha fått en ny levering der det meste er OK. Det triste er når man dukker opp og det bare finnes Fusilli igjen fordi Byggmax nekter å ta inn nytt tømmer før de har solgt alt gammelt skrot. Best å gjøre som whork og dra et annet sted.

/Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.